آیت‌الله رئیسی در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحول قضایی: دستیابی به یک دستگاه قضایی هوشمند از اهداف قوه قضاییه است

آیت‌الله رئیسی در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان در تحول قضایی: دستیابی به یک دستگاه قضایی هوشمند از اهداف قوه قضاییه است

رئیس قوه قضاییه گفت: افق ما دستیابی به یک دستگاه قضایی هوشمند و فعال‌‌سازی سامانه‌‌های نوین برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت است. در همین راستا دستگاه قضا، باید صیانت و حمایت خود را از شرکت‌های دانش بنیان آغاز کند.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، آیت‌‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی با اشاره به اینکه امروز نقش اقتصاد دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: با توجه به نقش اقتصاد دانش ‌بنیان در رونق تولید، اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، رفع مشکلات این شرکت‌‌ها از جهات مختلف مانند بحث مالی، حقوقی و… یک امر ضروری و انکارناپذیر است.
وی ادامه داد: توسعه شرکت‌‌های دانش ‌بنیان از اصلی‌‌ترین مولفه‌‌های مقابله با خام ‌فروشی است. در همین راستا نیروهای جوان و تحصیلکرده در این شرکت‌‌ها می‌‌توانند با کار علمی و خلاقانه، منابع موجود در کشور را به ثروت‌های پایدار تبدیل کرده و بازویی اثرگذار در رفع مشکلات اقتصادی کشور باشند. از همین رو خدمات دوطرفه قوه قضاییه و زیست ‌بوم فناوری برای رفع مشکلات حقوقی شرکت‌‌های دانش ‌بنیان بسیار حائز اهمیت است.
رئیس قوه قضاییه گفت: در حال حاضر، برخی مقررات بر ثبت شرکت‌‌های دانش بنیان حاکم است، نکته مهم در این زمینه این است که ثبت این شرکت‌‌ها نباید برای صاحبان آن تبدیل به یک مشکل و دغدغه شود. علاوه بر این باید دادگاه‌‌های تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌‌های مربوط به استارت‌‌آپ‌‌ها ایجاد شده که در آنها از مشاوران مطلع در این زمینه استفاده شود. در این خصوص برای شناسایی و رفع مشکلات شرکت‌‌های دانش ‌بنیان، می‌توان کارگروهی مشترک میان دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی تشکیل شود تا یک سازوکار سریع برای رفع این مشکلات فراهم کند.
رئیسی در رابطه با نقش شرکت‌‌های دانش ‌بنیان در حوزه قضایی، بیان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه پیشگیری از جرایم، مبارزه با مفاسد، ارتقای شفافیت، تسهیل دسترسی مردم به عدالت و… ورود پیدا کنند. معتقدم که حذف کاغذ، سطح ابتدایی هوشمندسازی بوده و افق ما دستیابی به یک دستگاه قضایی هوشمند و فعال‌‌سازی سامانه‌‌های نوین برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت است. در همین راستا دستگاه قضا، باید صیانت و حمایت خود را از شرکت‌های دانش بنیان آغاز کند.
وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا، این حمایت را بر مبنای ضرورت‌‌های کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری وظیفه خود می‌داند و معتقد است که این امر نیازمند یک کار میدانی، عملی و اجرایی بوده و صرفا با صدور بخشنامه و دستورالعمل محقق نخواهد شد. علاوه بر این باید از کپی‌کاری در سامانه‌‌های نوین جلوگیری کرد و نباید اجازه داد که این سامانه ‌ها به ابزاری برای تقلب و تخلف تبدیل شوند.

لینک اصل خبر در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی

منبع خبر

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی یک سرمایه گذار در شهر تهران می باشد

    نظرات