تسهیل در برگزاری مسابقات ورزشی با لیگوکاپ

شرکت استارتاپی سامان‌ آوران رقابت‌ آفرین در سال ۱۳۹۷ با هدف تسهیل در برگزاری مسابقات و بالاتر بردن حس رقابت در بین بازیکنان رشته‌های ورزشی (ورزش‌های الکترونیک و رشته‌ها و سبک‌های مختلف ورزشی) و زمینه‌ای برای هر چه حرفه‌ای‌تر شدن آن‌ها تاسیس شد. با محمد رحیقی، مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:

مختصری از سابقه کاری و فعالیت های شرکت خود بفرمایید

شرکت با انجام تحقیقات طولانی مدت توانسته است به موفقیت‌های قابل توجهی در طراحی و توسعه نرم‌افزار بومی جهت تکمیل زیر ساخت‌های لازم در زمینه مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی و ورزش های الکترونیک دست پیدا کند و به سهم خویش گامی را هر چند کوچک در جهت تامین نیازهای فعالین حوزه ورزش و ورزش‌های الکترونیک و قطع وابستگی خارجی و افزایش ضریب امنیت اطلاعات بردارد .

لطفا محصول اصلی شرکت خود را معرفی کنید.

لیگوکاپ یک سامانه آنلاین برای تمام کسانی است که در حوزه‌ی برگزاری مسابقات فعالیت دارند یا می‌خواهند در مسابقات شرکت کنند. بدون شک برگزاری مسابقه حتی در حد متوسط هم کار ساده‌ای نیست زیرا نیاز به زیر ساخت‌ مناسب و هماهنگی‌های زیادی دارد. بخشی از این مشکلات شامل عضوگیری و ثبت‌نام شرکت‌کنندگان، براکت‌بندی و قرعه‌کشی و سیدبندی شرکت کنندگان، ثبت نتایج رقابت‌ها و … است.

ایده اصلی تولید این محصول چگونه در ذهن شما شکل گرفت

من پیش از این در شرکت‌های مختلف پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌دادم و در کنار آن گیمر هم بودم و در مسابقات مختلف نیز شرکت می‌کردم.

ایده راه‌اندازی لیگوکاپ به پیشنهاد یکی از دوستان در ذهنم شکل گرفت چرا‌که در حوزه برگزاری مسابقات مشکلاتی وجود داشت و بستری هم برای مدیریت آنلاین مسابقات وجود داشت. بر همین اساس با شناسایی این خلا تصمیم گرفتیم لیگو‌کاپ را راه انداخته تا کمی از این مشکلات کم کنیم.

در لیگو‌کاپ چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

به صورت کلی در لیگو‌کاپ در حوزه‌های ورزش از پینگ‌پنگ، فوتبال، والیبال و بسکتبال گرفته تا ورزش‌های الکترونیک مانند بازی‌های کانتر، کلش‌رویال و هر بازی کنسولی و موبایلی و‌… را پوشش می‌دهیم. برگزار‌کننده می‌تواند یک مسابقه را در سامانه ایجاد و اطلاعاتی از قبیل شروع و پایان ثبت‌نام و غیره را وارد ‌کند.

در پنل مدیریتی می‌تواند از طریق فرم‌ساز، اطلاعات شرکت‌کنندگان را دریافت و برایشان آی‌دی‌کارت صادر کند. در مرحله بعد می‌تواند اطلاعات شرکت‌کنندگان را مدیریت و اصلاح کند. در بخش تیم‌سازی برای مسابقات مختلف می‌توانند تیم‌سازی کنند. علاوه بر این، برای چارت مسابقات، برگزار‌کننده می‌تواند از ساختار مورد نظر خود برای برگزاری مسابقه خروجی گرفته و ساختارهای مورد نظر را انتخاب کند.

هزینه استفاده از خدمات را چقدر تعیین کرده‌اید؟

ما چندین مدل درآمدی در نظر گرفته‌ایم که با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از آن طریق تعامل داریم. به عنوان مثال، با شهرداری اشتراک سالانه را در نظر گرفته‌ایم و یا برای دانشگاه به ازای هر مسابقه مبلغی را دریافت می‌کنیم.

کار خود را با چه سرمایه اولیه شروع کردید و در حال حاضر در چه مرحله از درآمدزایی قرار دارید؟

ما با ۱۰۰ میلیون کار را شروع کردیم و از آنجایی که هر درآمدی که داریم برای توسعه کار هزینه می‌کنیم، هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم.

از مشکلات خود در تولید یا فروش این محصول بگویید

قطعا یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه نیروی انسانی بود. با توجه به اینکه در شهر یزد مستقر هستیم و از پایتخت فاصله داریم، تقریبا در همه حوزه‌های نیروی انسانی با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم؛ از توسعه‌دهنده گرفته تا تولید‌کننده محتوا. از طرف دیگر تیم‌سازی و تشکیل تیم از دیگر مشکلات بود چرا‌که فرهنگ تیمی به صورت کلی جا نیفتاده است. مشکلات مالی نیز از دیگر مشکلاتی است که اکثر استارتاپ‌ها با آن درگیر هستند.

از ابتدای تاسیس تاکنون چه دستاورد هایی داشتید

لیگوکاپ از جمله اولین شرکت‌هایی است که توانسته است موفق به اخذ مجوز شرکت خلاق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شود و همچنین در مدت کوتاه فعالیت اجرایی خود، توانسته با اخذ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی از سازمان توسعه تجارت الکترونیک، نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال (ساماندهی) از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مجوز پروانه کسب از سازمان نظام صنفی رایانه ای، اعتماد مشتریان خود را جلب نماید.

لیگوکاپ در مدت فعالیت کمتر از یکسال خود توانسته است بالغ بر ۲۰۰ مسابقه در سطوح مختلف و رشته های مختلف را ساماندهی نماید و اولین قرارداد خود را با سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد منعقد نموده و برای اولین بار در کشور المپیاد ورزشی محلات از طریق پلتفرم لیگوکاپ برگزار خواهد شد.

رکود اقتصادی و تحریم ها چه مشکلاتی برای شما بوجود آورده؟

بعد از تحریم ها، دسترسی استارت آپ ها به بخش بزرگی از ابزارها و فناوری های روز دنیا مسدود شد و فقط به بخش اندکی از ابزارها و فناوری ها دسترسی دارند. لیگوکاپ و دیگر استارت آپ های ایرانی مجبور هستند زمان بسیار صرف دور زدن تحریم ها نمایند تا در نهایت به سخت ترین و پرهزینه ترین شیوه به ابزارها و فناوری های روز دنیا دسترسی پیدا کنند.

به غیر از محدودیت تحریم ها برای استفاده استارت آپ ها از منابع آموزشی و سخت افزارها و نرم افزارها ، توسعه بازار نیز برای آنها محدود شده است، این در حالی است که خیلی از استارت آپ های ایرانی توانمندی حضور در بازارهای بین المللی را دارند اما به دلیل محدودیت های تبادل مالی و حضور در بازارهای خارجی، از این مزیت محروم شده اند.

با این حال همه محدودیت ها و چالش ها برای کارآفرین می تواند فرصتی ارزنده باشد زیرا در این شرایط استارت آپ ها قادر خواهند بود مشابه ابزارها، پلت فرم ها و فناوری هایی را که از دسترسی به آنها محروم شده اند تولید و از این نظر کشور را به خودکفایی برسانند.

آیا توانستید به تحریم ها به دیدیک فرصت نگاه کرده و از آن استفاده کنید؟

با توجه به اینکه اغلب برگزارکنندگان مسابقات، کلیه روند اجرایی مسابقات را به صورت سنتی و یا با استفاده از چندین وب سایت و اپلیکیشن خارجی مدیریت می‌کنند که با تحریم‌ها مشکلات فراوانی را هم برای برگزارکننده و هم برای شرکت‌کنندگان مسابقات ایجاد کرده بود و همچنین نبود یک سامانه جامع در این حوزه، طراحی و پیاده‌سازی پلتفرمی با ویژگی‌های بومی و منحصر به فرد توسط تیم لیگوکاپ آغاز شد و با اعتقاد به اصل تلاش برای پیشرفت و مدیریت بهتر و کارآمد برای توسعه پایدار و باهدف مشارکت حرفه‌ای در زمینه‌ ساماندهی و گسترش حرفه‌ای ورزش‌های مختلف و ارائه خدمات مرتبط در کنار تبیین فرهنگ ایرانی _ اسلامی، امیدواریم بتوانیم زمینه را برای تحقق اهداف کلان ورزشی کشور هموارکنیم.

از زمان حضورتان در پارک علم و فناوری یزد تا کنون، این حضور چه تاثیری در فعالیت های شما داشته است؟

پذیرش در دوره پیش رشد و بعد از آن در دوره رشد پارک علم و فناوری یزد علاوه بر ایجاد انگیزه در تیم، باعث شناخت بهتر و سریع تر شرکت های دولتی و خصوصی با شرکت و محصول ما شده است. علاوه بر این مزیت قرار داشتن در یک مجتمع تحقیقاتی و فناوری و استفاده از مزایای همجواری واحد های فناوری با یکدیگر در کنار صرفه جویی اقتصادی و کاستن از هزینه های شرکت و همچنین امکان استفاده از سمینار ها و کارگاه های آموزشی که پارک برای شرکت ها فراهم می کند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری نموده است.

لطفا مطلب پایانی خود را بفرمایید

مسئله ای که باید مسئولین به آن توجه داشته باشند موارد زیرساختی شرکت ها است . آن ها باید بتوانند زیرساخت های آموزشی، انتقال تجارب و راه هایی که هزاران شرکت رفته اند و دیگر نیازی نیست که شرکت های تازه‌تاسیس آن را بروند را ایجاد کنند و این حداقل کار و البته حداکثر توقعی است که ما از مسئولین داریم.

برای شما و تیمتان آرزوی موفقیت داریم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات