جشنواره وب و موبایل ایران در مشهد برگزار شد


زمان: پنجشنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۸

مکان: سالن همایش های ابن سینا

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان، به نقل از مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات ؛ جشنواره وب و موبایل ایران در مشهد و با حمایت پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد.
جشنواره وب و موبایل ایران که بزرگ ترین عرصه رقابت میان فعالین حوزه کسب و کارهای آنلاین  است که هدف آن  کمک به استارتاپ های نوپا شکل گرفته و تا کنون یازده دوره برگزار شده است. پیش از این جشنواره وب و موبایل همچون دیگر رویدادهای ملی در پایتخت برگزار می شد تا اینکه از سال نود و هفت، تیم برگزاری رویداد تصمیم گرفتند این رویداد را به کلان شهرهای دیگر تعمیم دهند و رویدادی جانبی با عنوان «هفت شهر» تعریف نمودند.
شهر مشهد نیز به عنوان کلان شهری که به دومین قطب استارتاپی ایران معروف است، امسال میزبان رویداد «هفت شهر» بود.
در این رویداد که با حضور فعالین اکوسیستم کسب و کارهای آنلاین، دیجیتال مارکترها، فعالین حوزه فین تک، استارتاپ های رشد یافته و صاحب نظران و علاقمندان این حوزه همراه بود، شاهد سخنرانی و پنل گفت و گو افراد برجسته و انتقال تجربه آن ها بودیم.
در ابتدا رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور، مشهد را به عنوان دومین اکوسیستم فناور بزرگ کشور معرفی نمود و گفت: بیش از سیصد استارتاپ در مشهد شکل گرفته است که در بین آن ها استارتاپ های حوزه فین تک و گردشگری بسیار فعال هستند.
سرهنگ جهانشیری رئیس پلیس فتا استان به شعار امسال هفته ی ناجا که «پلیس هوشمند» است، اشاره نمود و در ادامه از کسب و کارهای فضای مجازی خواست که پلیس را همراه خود بدانند و رویکرد امنیتی را در محصولاتشان رعایت نمایند. ایشان همچنین بیان نمود که از موضوعاتی که جهت بالابردن بهره وری و کاهش هزینه های پلیس باشد، استقبال می نماید.
مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان گپ، به ارائه ای با عنوان سیطره شبکه های اجتماعی بر دنیای اقتصاد پرداخت. ایشان به این موضوع اشاره نمود که یکی از مهمترین چالش های کسب و کارها تامین هزینه بازاریابی و تبلیغات است. طبق آمار بین المللی هزینه های بازاریابی بیشترین سهم در برتری کسب و کارهای موفق را طی چند دهه گذشته داشتند. همچنین در کسب و کارهای شکست خورده بیشترین هزینه مربوط به نداشتن هزینه برای بازاریابی است.
مدیرعامل پیام رسان گپ، در پاسخ به این سوال که:  کسب و کارهایی که هزینه تبلیغات ندارند چه باید بکنند؟  نسل جدید بازاریابی را که حدود پانزده سال عمر دارد معرفی نمود. ایشان در سخنانش شبکه های اجتماعی را دوای این دسته از کسب و کارها بیان نمود.

در این نشست رضا اربابیان بنیان گذار شیپور در پنل گفت و گو به بیان تجارب و پستی و بلندی های مسیر رشد شیپور پرداخت. اربابیان شروع ایده ی شیپور را ساعتی که به دستش بود معرفی نمود. ایشان گفت در کانادا کار می کرده و با درآمد چندماهش توانسته از یک سایت دسته دوم فروشی ساعت مورد علاقه اش را بخرد. زمانی که به ایران بازگشته این نیاز را در ایران هم مشاهده کرده است. سایت شیپور از سال ۹۰ و با جذب پانصد میلیون سرمایه آغاز به کار نموده. اربابیان بزرگترین اشتباه کسب وکاری اش را در هزینه ی تبلیغات تلویزیونی می داند که چند سال پیش انجام داده است. بنیان گذار شیپور به علاقمندان حوزه کسب و کارهای اینترنتی گوشزد کرد که هیچ وقت مانند او بدون تیم آغاز به کار نکنند و تیم اولیه استارتاپی داشته باشند.

مهدی غیبی بنیان گذار ناوش و هم بنیان گذار رشدانا نیز به بیان تجارب خود در کسب و کارهای مختلف که بعضی از آن ها الان وجود خارجی ندارند، پرداخت. ایشان در ادامه به بیان دو تجربه ی خود پرداخت: اول اینکه اگر قرار است کسب و کاری خوب راه اندازی شود بایستی دو برابر برآورد مالی سرمایه داشته باشید، دوم اینکه به دنبال نیروی انسانی ای که رفتار سازمانی شما را قبول کند، باشید.

در ادامه محمد رحمانی مدیر حقوقی اسنپ، موضوع مورد اهمیت در استارتاپ ها را زمان معرفی نمود و گفت این خواسته با رفت و آمد در پله های دادگاه هم خوانی ندارد و باید به دنبال راه حلی دیگر بود. محمد رحمانی لازمه موفقیت یک استارتاپ و دوری از مشکلات حقوقی را  در ابتدا شناخت کسب و کار خود و ماهیت حقوقی آن معرفی نمود. توصیه ی ایشان به استارتاپ ها این بود که در سیل مجوز گیری قرار نگیرند و تنها از جاهایی که لازم است مجوز بگیرند. ایشان دومین گام لازم استارتاپ ها جهت موفقیت را شناخت حمایت کنندگان معرفی نمود و به طور مثال اتاق بازرگانی را عنوان نمود.

جواد عامل مدیر عامل نقشه یاب نشان، در این رویداد ارائه ای با عنوان فرصت ها و تهدیدهای دوری اکوسیستم استارتاپی مشهد از پایتخت پرداخت. ایشان مشهد را شهری معرفی کرد که به اندازه ی کافی بزرگ است و به اندازه ی کافی کوچک؛ عامل این ویژگی را مزیتی برای استارتاپ های مشهدی دانست زیرا مشهد نه آن قدر کوچک است که استارتاپ نتواند در آن رشد کند و به میزان مناسبی از مشتری برسد و نه آن قدر بزرگ است که کسب و کارهای نوپا برای رشد و توسعه در آن با مشکلات مختلف مثل رقیبان سخت روبه رو شود. عامل در ادامه به چالش های حاصل از دور بودن مشهد از پایتخت اشاره نمود و گفت خیلی وقت ها استارتاپ های مشهد با وجود توانمندی هایشان، فراموش می شوند و نمی توانند در سطح کشور دیده شوند. ایشان در پایان به این موضوع پرداخت که استارتاپ ها باید دید خود را در سطح بازارهای بین المللی گسترش دهند و اجازه ندهند دوری آن ها از پایتخت در روند توسعه کاری اشان تفاوتی ایجاد کرد.

مسعود اردکانی هم بنیان گذار استارتاپ میلوژی، ارائه ای با مضمون قدم های کوچک برای رویاهای بزرگ داشت. ایشان به این موضوع اشاره نمود که برنامه ریزی سبب بالا رفتن نرخ بازدهی کارهای ما می شود.

در بخش پنل گفت و گو که با حضور شایان شلیله بنیان گذار جشنواره وب و موبایل، مهدی محمدی مدیرعامل گرین وب، رضا رویایی بنیان گذار پول تیکت، مصطفی پورعلی هم بنیان گذار رشدانا، حمید چرمفروشان بنیان گذار مانیشن، نوید طبسی بنیان گذار دایاموز همراه بود به موضوعاتی از جمله نیروی انسانی و مهارت افزایی آن پرداخته شد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات