پیش بینی "ترندهای فناوری" از ضروریات پارک های علم و فناوری

پیش بینی "ترندهای فناوری" از ضروریات پارک های علم و فناوری

اگر نتوانیم آنچه در بازار کنونی رخ می دهد را تشخیص دهیم و نیز نتوانیم پیش بینی درستی از بازارهای آینده داشته باشیم، قادر نخواهیم بود استارت آپ ها را در مسیر درست قرار دهیم. موفقیت استارت آپ در صورتی حداقل امکان تضمین را دارد که در زمان و مکان درست به ارائه محصول بپردازد. اگر سی سال پیش استارت آپی از تولید گوشت آزمایشگاهی صحبت می کرد مورد تمسخر قرار می گرفت، اما هم اکنون این ایده به خاطر ارائه در زمان و مکان درست، توجهات را به خود جلب کرده است. تشخیص زمان و مکان درست بر عهده پارک است.
برای کمک  به استارت آپ ها باید یک قابلیت مهم را در خود تقویت کنیم. این قابلیت همانtrend spotting  است، یعنی قدرت تشخیص ترندها و یا جهت گیری های بازار فناوری را داشته باشیم. استارت آپ ها  تمرکز خود را بر روی ایده می گذارند و توجهی به ترندها ندارند و این پارک و مرکز رشد است که باید ترندها را به آنها نشان دهند. نیروهای متخصصی که در پارک فعالیت می کنند باید هر یک تبدیل به یک ترند اسپاتر trend spotter شوند، یعنی بتوانند جهت گیری های گذشته و حال بازار را بخوبی بشناسند و بصیرت درستی از آینده بازار آن هم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشند، زیرا فارغ التحصیلانی که برای تاسیس استارت آپ خود به پارک مراجعه می کنند، در اکثر موارد تخصصی در این زمینه نداند و در همین زمان است که متخصصان پارک با دارا بودن قابلیت "ترند اسپاتینگ" آنها را در مسیر درست جهت دهی می کنند. برای تبدیل شدن به یک "ترند اسپاتر" یا «تشخیص دهنده جهت گیری های بازار» -معادل بهتری سراغ ندارم- می توان راهکار های زیر را امتحان کرد؛
۱. صحبت با دیگران در خصوص جهت گیری های بازار یکی از مهمترین تاکتیک های trend-spotting است. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه، حضور در رویدادهای واقعی و یا مجازی در زمینه فناوری و کسب و کار است که بالاترین شناخت از ترندهای بازار را به شما خواهد داد.
۲. مشاهده ترندها؛ باید در بازار حضور داشت و تغییرات هر روز آن را از نزدیک رصد کرد. تغییر سلیقه های به سرعت صورت می گیرد و باید با مشاهده دقیق این تغییرات را تشخیص داد. مشاهده اینکه مردم چه می خورند، چه می پوشند، از چه اپ هایی استقبال می کنند و... بشدت می تواند دانش بیننده از ترندها را تقویت کند.
۳. مطاله انباشتی از بازار فناوری و آشنایی با آخرین نشریات و رسانه های مختلفی که در زمینه بیزنس های مختلف مطلب ارائه می کنند.
۴. در مورد ترند ها بیاندیشیم. جمع آوری اطلاعات در مورد ترندهای بازار، ذهن فرد را تبدیل به ذهنی تخصصی در زمینه ترندها یا اصطلاحا “trend-spotter mind” خواهد نمود. جمع آوری همه اطلاعات باعث می شود تا فرد بتواند به تشخیص درست ازترندهای فناوری و بازار برسد.
همه چیز به سرعت در حال تغییر است و بازار فناری نیز هر روز دست خوش تغییر می شود. بدون داشتن تخصص در زمینه ترندها نمی توان استارت آپ ها را به سمت آینده مبهم فناوری رهنمون شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

      نظرات