معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛ اختصاص هزار میلیارد تومان خط اعتباری در ۲۰ صندوق پژوهش و فناوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛ اختصاص هزار میلیارد تومان خط اعتباری در ۲۰ صندوق پژوهش و فناوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از اختصاص هزار میلیارد تومان خط اعتباری در ۲۰ صندوق پژوهش و فناوری به منظور پاسخگویی به درخواست‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر سیاوش ملکی فر در نشست معرفی خدمات صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، عنوان کرد: صندوق نوآوری موضوع ماده پنج قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان بوده و به نوعی می‌توان گفت خانه شرکت های دانش بنیان است. در این قانون اشاره شده که علاوه بر مشوق های مالیاتی، گمرکی و… یک صندوق با سرمایه اولیه ۳ هزار میلیارد تومانی برای تامین مالی شرکت های دانش بنیان، تشکیل شود؛ لذا در سال ۸۹ این قانون تصویب شد و در سال ۹۱ اساسنامه صندوق به تصویب شورای نگهبان رسید و در سال ۹۳ نیز صندوق اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را آغاز کرد.
ملکی فر تصریح کرد: صندوق به لحاظ ماهیتی یک نهاد سرمایه ای، عمومی و غیردولتی است که به صورت هیات امنایی اداره می شود. ریاست هیات امنا بر عهده رئیس جمهور بوده و هیات عامل نیز ذیل هیات امنا قرار دارد. از سال گذشته سومین هیات عامل صندوق از سوی رئیس جمهور منصوب شد.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات صندوق را در چهار دسته کلی تسهیلات، سرمایه-گذاری، توانمندسازی و ضمانتنامه تقسیم بندی کرد و افزود: خدمات حوزه توانمندسازی، خدمات بلاعوض صندوق را شامل می شود. علاوه بر این صندوق به عنوان یک نهاد عمومی در حال تلاش است که تا جای ممکن خدمات خود را برون سپاری کرده و از ظرفیت های کارگزاران بخش خصوصی و سایر بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری نهایت استفاده را کند.
وی با اشاره به رویکرد جدید هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی مبنی بر حضور فعالانه صندوق در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، گفت: در این خصوص تلاش شد به جای آنکه صندوق منتظر باشد شرکت های دانش بنیان و سایر بازیگران و فعالان این زیست¬بوم به صندوق بیایند، خودش به سراغ آنها برود، علاوه بر این یکی از انتقادهایی که شرکت های دانش بنیان همیشه از صندوق داشتند، این بود که فرآیند دریافت خدمات از صندوق طولانی تر از حد طبیعی است و این امر باعث می شد که برخی از شرکت های دانش بنیان به سراغ خدمات صندوق نیایند.
ملکی فر یادآور شد: لذا از سال گذشته به طور جدی تلاش شد تا فرآیندهای خدمات رسانی تسهیل و تسریع شود. از همین‌رو اگر یک شرکت دانش بنیان از صندوق درخواستی داشته باشد، سعی بر آن است که در کمترین زمان ممکن، پاسخ نهایی را دریافت کند. در این زمینه صندوق نوآوری از نهادهای همکار خود مانند صندوق های پژوهش و فناوری استفاده کرد و در این خصوص حدود هزار میلیارد تومان خط اعتباری در ۲۰ صندوق پژوهش و فناوری برای درخواست های زیر ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: صندوق سعی دارد نیازهای جدید شرکت های دانش بنیان را تشخیص داده و خدمات خود را متناسب با آن نیازها تنظیم کند. بر همین اساس خدمات سرمایه در گردش برای شرکت های بزرگتر از طریق بانک ها ارائه می‌شود. در این خصوص شرکت ها می توانند تا سقف ۷۰ درصد فروش محصولات دانش بنیان خود در سال گذشته را از بانک ها تسهیلات دریافت کنند. همچنین صدور ضمانت نامه ها برای شرکت های دانش بنیان نیز تا یک هفته کاهش یافته است.
وی افزود: در بحث توسعه بازار و صادرات شرکت های دانش بنیان نیز خدماتی را برای آنها در نظر گرفته¬ایم، چرا که بحث فروش مهمترین امر در این حوزه است، لذا تلاش کرده ایم از ابزارهایی که در دست داریم مانند برگزاری رویدادها، اعزام هیات تجاری، حمایت از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و خارجی و… برای تحقق این امر استفاده کنیم.

لینک اصل خبر در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی

    منبع خبر

    صندوق نوآوری و شکوفایی

    صندوق نوآوری و شکوفایی

    صندوق نوآوری و شکوفایی یک سرمایه گذار در شهر تهران می باشد

      نظرات