مهندس جهانگرد در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی: نظام قضایی در حوزه نوآوری نیاز به چابکی دارد

مهندس جهانگرد در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی: نظام قضایی در حوزه نوآوری نیاز به چابکی دارد

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در نظام قضایی نیازمند چابکی هستیم تا این نظام با تحولات و نوآوری‎ها هم‌پا شود. این چابکی باید در تمام اجزا از نظام ثبت شرکت‌ها گرفته تا ثبت پتنت‌ها و… صورت گیرد.
به گزارش روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مهندس نصرالله جهانگرد در نشست هم‌اندیشی نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی، عنوان کرد: نزدیک به دو دهه همراه قوه قضاییه بوده‌ام و برای توانمندسازی این دستگاه در به‌کارگیری آی‌تی و تکنولوژی‌های نو اقداماتی را انجام داده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است.
وی افزود: در چهار سال اخیر با توسعه‌ای که در شبکه دیتای کشور به وجود آمده است و با فراهم شدن گسترش دیتای موبایل در سراسر کشور، شاهد شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری هستیم. به بیان دیگر تمام این کسب و کارها بر بستر سرمایه‌گذاری نظام در توسعه زیرساخت دسترسی اتفاق افتاده است.
جهانگرد تصریح کرد: تداوم این موضوع نیازمند تحول در تمام حوزه‌هاست که در راس آن قوه قضاییه قرار دارد، چرا که هرچقدر بخش قضایی در توجه به نوآوری‌ها توانمندتر باشد، به واسطه آن کسب و کارها در کشور با قدرت بیشتری پیش خواهند رفت.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: از همین‌رو در نظام قضایی نیازمند چابکی هستیم تا این نظام با تحولات و نوآوری‌ها هم‌پا شود. این چابکی باید در تمام اجزا از نظام ثبت شرکت‌ها گرفته تا ثبت پتنت‌ها و… صورت گیرد. در سه سال اول از هر ۱۰ شرکت استارت‌آپی شاید دو شرکت به حیات خود ادامه دهند و هشت شرکت دیگر از دور خارج شوند، لذا فرآیندی که برای حضور این شرکت‌ها لازم است، ثبت و خروج آنها لازم است که مسئله بسیار مهمی بشمار می‌آید.
جهانگرد یادآور شد: در سازمان ثبت اسناد در این خصوص تحولات خوبی صورت گرفته است اما نیاز داریم که در این فرآیند یک سازوکار جدیدی را ایجاد کنیم. در حوزه ثبت مالکیت معنوی پتنت‌ها نیز نیازمند تغییراتی هستیم. پیشنهاد می‌کنم دفتر ثبت شرکت‌ها و پتنت‌ها در این بازار نمایندگی داشته باشند تا برای افرادی که تازه وارد این حوزه شده‌اند در دسترس باشند.
وی با اشاره به اینکه تسریع در فرآیند دادگاه‌ها برای صدور دستور جلوگیری از تخلفات بسیار مهم است، عنوان کرد: در بحث کپی‌کاری در بسیاری از موارد از لحظه‌ای که شکایت مطرح می‌شود و دادگاه دستور توقف تخلف را می‌دهد، آن تخلف صدمه خود را به این زیست بوم وارد کرده است، لذا در این بخش به یک فرآیند بسیار سریع نیاز داریم، از همین رو خواهشمندم در خصوص این چابکی‌ها اقدامات لازم انجام شود.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی مساله بعدی در این بخش را تقویت دانش‌افزایی حوزه نوآوری در نظام قضایی دانست و گفت: در صورت تحقق این امر یک چتر حمایتی در حوزه‌های بازرسی، ارزیابی اعتبار شرکت‌ها و… به وجود می‌آید. علاوه بر این اعتبارسنجی و اعتباربخشی کسب و کار نیازمند پشتیبانی دستگاه قضایی است و اگر بتوانیم در این حوزه از ارزیابی‌های مناسب برخوردار شویم، کسب و کارها می‌توانند با اعتماد بیشتری در بازار تحرک داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی

منبع خبر

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی یک سرمایه گذار در شهر تهران می باشد

    نظرات