چرا شرکت های بزرگ در حال ورود به فضای کاری اشتراکی هستند؟

چرا شرکت های بزرگ در حال ورود به فضای کاری اشتراکی هستند؟

برخی از بزرگترین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی در حال حاضر در حال تغییر دادن فضای کاری خود هستند. این شرکت ها در حال حاضر به جای استفاده از فضای کاری تک نفره به کار در گروه های بزرگ و فضای کاری اشتراکی روی آورده اند. به عقیده این شرکت ها، فضاهای کاری گروهی و به طور کلی کار در قالب گروه های کاری می تواند باعث رشد استعداد ها و بالفعل شدن امکانات بالقوه باشد.

 اکوسیستم- در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ به جای استفاده از فضای کاری اختصاصی و فردی، به کار در فضاهای اشتراکی مشغول هستند. منظور از فضای کاری گروهی در واقع اختصاص دادن یک فضا در محل کار به تعداد زیادی کارمند است که به صورت گروهی در آن مشغول به کار هستند. در حدود 10 سال پیش استفاده از چنین فضاهایی بیشتر برای راه اندازی استارتاپ ها و گرد آوری گروهی از فریلنسرها باب شده بود. اما اخیرا غالب شرکت های بزگ قصد دارند تا از این فضاهای کاری برای انجام کلیه امور خود استفاده نمایند. به عقیده مدیران این شرکت ها، فضاهای کاری گروهی باعث رشد کارمندان در بیشتر زمینه های مرتبط به کار و پروژه و همچنین باعث به اشتراک گذاری توانایی ها و استعداد های کارمندان با یکدیگر می شود. همچنین این مدیران بر این باورند که مزایای کار در فضاهای کاری اشتراکی بسیار بیشتر از کار در فضاهای فردی و تک نفره یا اختصاصی است. در حدود 500 شرکت فناوری فعال از همین فضای کاری در شرکت های خود استفاده می کنند. بر اساس آمار منتشر شده نه تنها بهره وری و شکوفایی استعداد ها در این شرکت ها افزایش یافته است بلکه هزینه های این شرکت ها نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

در بسیاری از شرکت های بزرگ استفاده از فضاهای کاری اشتراکی راهی است برای تبادل ایده ها و ایجاد نوآوری در آن ها. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند آی بی ام، مایکروسافت، واریزون و از این دست توانسته اند با اتخاذ چنین استراتژی به بسیاری از اهداف و موفقیت های بزرگ خود دست یابند. یکی از دلایل رسیدن به موفقیت در این فضاها همان برقراری ارتباطات موثر میان کارمندان در آن ها است.

کمپین هایی مانند اَلِی، گالوانیز و رایز توانسته اند با ایجاد چنین فضاهای کار، یعنی فضای کاری اشتراکی، استراتژی های کسب و کار خود را تا حد زیادی بهبود بخشند. به نظر می رسد یکی از مواردی که باعث می شود یک استارتاپ و یا کسب و کار به موفقیت برسد، ایجاد همکاری بین اعضای گروه است و چنین فضاهایی می تواند تا حد زیادی فضای مشارکت و همکاری را در میان کارمندان و افرادی که در آن استارت آپ یا کسب و کار مشغول فعالیت هستند، افزایش دهد.

پروژه هایی که در بسیاری از شرکت های بزرگ انجام می شود، بیشتر در فضاهای مشارکتی انجام می شود زیرا همانطور که گفته شد در این فضاها استعداد ها، توانایی ها و نوآوری ها افزایش می یابد. از طرفی این شرکت ها با استفاده از فضای کاری اشتراکی، می توانند زمانی که احساس می کنند شرکت یا کسب و کار راه اندازی شده با مشکل روبرو شده و در سر پایینی رشد قرار دارد، از کلیه قابلیت های افراد کروه برای غلبه بر مشکلات استفاده نمایند. به عقیده بسیاری از کارشناسان فضای کاری گروهی می تواند تمام استعداد های افراد را به نمایش در آورد و مدیر شرکت یا هر مسئول دیگر می تواند با کلیه قابلیت ها و استعداد های کارمندان و امکانات موجود بهتر و بیشتر آشنا شود و از آن ها در بهترین حالت ممکن استفاده نماید.

در سال 2016 میلادی، بارکلیز، یکی از بانک های چند ملیتی با همکاری شرکت تک استار اقدام به راه اندازی یک شتاب دنده فین تک با نام رایز کرد. این شرکت برای استقرار کارمندان و متخصصین خود یک دفتر کار گروهی با 100 صندلی و یک اتاق ملاقات و امکانات ضبط ویدیو های مختلف را فراهم نمود.

شرکت آی بی ام نیز با همکاری اپراتور گالوانیز یک فضای کاری اشتراکی با نام وِست سوهو راه اندازی کرد. علاوه بر این در سال 2017 میلادی یک برنامه درسی با نام مهارت های شناختی هوش مصنوعی با همکاری گالوانیز راه اندازی کرد که در آن دروسی در خصوص یادگیری ماشینی و از این دست ارائه می شد. این شرکت بعدا از دانش آموختگان این برنامه درسی برای راه اندازی یک دفتر کار گروهی و کار در پروژه های مختلف استفاده کرد.

مایکروسافت نیز در اواخر سال 2016 میلادی تصمیم گرفت تا در حدود 30 درصد از کارمندان خود در نیویورک را در یک فضای کاری اشتراکی مستقر نماید. این تصمیم مایکروسافت باعث شد تا علاوه بر ایجاد ارتباطات نزدیک میان کارمندان بسیاری از پروژه ها با موفقیت بیشتری به پایان برند.

مایکروسافت و آی بی ام برای کارمندان خود فضای کاری گروهی با نام WeWork راه اندازی کرده اند که در این فضا کارمندان می توانند از استعداد ها و قابلیت های سایر همکاران خود برای پیشبرد پروزه تعرف شده استفاده نمایند.

در حال حاضر در بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک نیز از فضاهای کاری اشتراکی برای ارتقا عملکرد در انجام پروژه ها استفاده می شود.

در ماه ژانویه سال 2017 میلادی یعنی در حدود یکسال پیش، شرکت اَلِی با همکاری واریزون، یکی از غول های ارتباطات سیار، یک دفتر کار اشتراکی در نیویورک راه اندازی کرد. آن ها در شهرهای دیگر مانند کمبریج و واشنگتن دی سی نیز چنین دفتر کاری را راه اندازی نمودند. در واقع از آنجایی که قدرت اَلِی با همکاری با واریزون تا حد زیادی افزایش یافت، توانست در بسیاری از پروژه های بزرگ خود به موفقیت چشم گیری دست یابد.

مدیر عامل واریزون در این خصوص به این نکته اشاره کرده است که راه اندازی چنین دفتر کار اشتراکی توانست باعث شود تا آن ها بتوانند کارآفرینان بزرگی را گرد هم آورند و باعث شد تا بتوانند سهم بزرگی در نوآوری های ایجاد شده کسب نمایند. علاوه بر این شرکت اَلِی توانست همکاری خود را با بسیاری از شرکت های معتبر در زمینه کاری خود آغاز نماید و به جای اینکه استارت آپ های کوچک و نوپا راه اندازی نماید بتواند از مشارکت با شرکت های معتبر بیشترین سود را در پیشبرد پروزه های خود کسب نماید.

    نظرات