۸قرارداد فروش فناوری ثبت شد

۸قرارداد فروش فناوری ثبت شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمایشگاه بین المللی تهران  چهار روز میزبان بخشی از زیست بوم فناوری و نوآوری حوزه نانو در کشور بود. گردهمایی از جنس نانو فناوری. این جشنواره دوازدهمین حضور خود را در این نمایشگاه تجربه کرد. ۱۲۵ شرکت دانش بنیان  و فناور آمده بودند تا دستاوردهای خود را به معرض نمایش بگذارند.

آنطور که مسوولان نمایشگاه  می گویند استقبال این دوره نسبت به دوره های قبل بیشتر بود طوری که "سالن ملل"نمایشگاه هم میزبان فعالان حوزه نانو شد.  این افزایش ۵۰ درصدی، بیش از ۱۹۰ غرفه را در نمایشگاه ایجاد کرد.


برگزاری ۱۸ کارگاه آموزشی

در این دوره  از نمایشگاه ۱۸ کارگاه آموزشی هم برگزار شد،کارگاه هایی که به گفته کارشناسان نقش مهمی در تبادل نظر و  انتقال تجربیات دانش نانو داشت.

با توجه به جایگاه بالای ایران در حوزه نانو، این نمایشگاه میزبان تعدادی از کشورهای خارجی بود . ۵۵ نماینده از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی آمده بودند تا از آخرین دستاوردهای شرکت های دانش بنیان ایرانی دیدن کنند. اینها گفته های سعید سرکار دبیر  ستاد توسعه فناوری های نانو معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری است .


تفاهم نامه ای برای  تحول در صنعت نفت

اما مهمترین اتفاق این نمایشگاه به گفته کارشناسان نمایشگاه همان روز نخست  برگزاری رقم خورد. مسوولان بر این باورند که  با امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی  و فناوری رییس جمهوری و وزارت نفت اتفاقی مهم در عرصه فناوری های نانو رخ داده است. این تفاهم نامه با هدف همکاری توسعه بازار و کاربرد محصولات و خدمات فناوری در صنعت  نفت و گاز امضا شد. تفاهم نامه ای که ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای آن ضمن تقدیر از وزارت نفت،از زیست بومی گفت که تا دو سال آینده با وجود نیروهای خلاق در این حوزه اتفاق خواهد افتاد. زنگنه وزیر نفت هم ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه باعث ایجاد تحول در صنعت نفت شود.

جشن تدوین صدمین استاندارد فناوری نانو از دیگر اتفاقات مهم  نمایشگاه بود. صدمین استاندارد ملی نانو با عنوان "روش آزمون تعیین مشخصات نانو مواد " تدوین شده است. آنطور که سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو  می گوید این استاندارد از سوی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شماره گذاری به کمیته ملی سازمان ملی استاندارد فرستاده شده است. در حال حاضر  ۱۰۰ استاندارد داخلی و ۴ استاندارد بین المللی از سوی این ستاد در حوزه فناوری نانو تدوین شده است. همچنین ایران دارای رتبه سوم تدوین استانداردهای ملی در حوزه فناوری نانو در بین کشورهای جهان است.


امضای ۸ قرارداد همکاری فناورانه میان شرکت های دانش بنیان و صاحبان صنایع نیز از اتفاقات مهم این دوره از نمایشگاه بود.

از سال ۹۲ بود که بخشی با عنوان «نانو مچ» به جشنواره افزوده شد تا محلی برای ارائه طرح های نوآورانه باشد. تا به حال ۷ دوره از این برنامه برگزار شده است. امسال نیز ۱۳۳ طرح به این بخش ارسال شد و پس از بررسی های نهایی ۲۰ طرح انتخاب و در نهایت در نمایشگاه ارائه شدند. از این میان ۵ طرح موفق به جذب سرمایه گذار شدند.

اما در این نمایشگاه برای استارتاپ های دانشجویی نیز مکانی در نظر گرفته شد و در غرفه ای با عنوان «نانو استارتاپ» ۷ طرح دانشجویی در حوزه آب و محیط زیست ارائه شد.

در «نانو گپ» محلی برای برگزاری سخنرانی ها در نظر گرفته شد و در این استیج سخنرانان موضوعات مهمی همچون صادرات محصولات ایران ساخت به سایر کشورها را بررسی کردند.


پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات