بار دیگر شهری که بیشتر دوستش داریم / پنج فعال حوزه فین‌تک درباره توسعه شهرهای هوشمند در ایران می‌گویند

می‌گویند در طول دو قرن اخیر، مدیریت شهری مناسبی برای شهر تهران انجام نشده و به دلیل نبود آینده‌نگری در برهه‌هایی از تاریخ، ‌ این شهر توسعه نامتوازنی در زمینه زیرساخت‌های فیزیکی داشته است؛ توسعه نامتوازنی که هنوز هم آثار سوء آن گریبانگیر شهروندان است. ، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران هم به این سوالات پاسخ داده است. با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی، می‌توان بخشی از مشکلات شهر را برطرف کرد و موفقیت «تهران هوشمند» می‌تواند تهران را به شهری مناسب‌تر برای زندگی و دوست داشتن تبدیل کند. ۴- زمانی گفته شد که شهر تهران به علت عدم مدیریت صحیح، در رشد زیرساخت‌های فیزیکی‌اش با توسعه نامتوازن مواجه شده است. مدیرعامل سپندار (سامانه‌های پرداخت نوین در آزادراه‌های کشور) می‌گوید: «از نظر من، تهران یک کلانشهر است که باید مسائل خودش را بر مبنای داده‌هایش و بر اساس چند شاخص KPI‌، بسنجد و موفقیت در این مسائل را بر اساس همین شاخص‌ها بسنجد. ایرانی درباره محصولاتی که کسب‌وکارشان در رابطه با تهران هوشمند ارائه می‌دهد می‌گوید: «با توجه به طبقه‌بندی فعالیت ما که در حوزه خدمات داده و پردازش مالی قرار می‌گیرد خدمات حوزه اقتصادی، حمل‌ونقل، اطلاع‌رسانی و توزیع عادلانه از طریق مکانیزم‌های سهمیه‌بندی منابع را پوشش می‌دهیم. مهم‌ترین دغدغه ما در شهر هوشمند تهران، تسریع و شفاف‌سازی در اموری است که شهروندان ملزم به انجام آن هستند و همیشه سعی بر آن داشته‌ایم تا با ایجاد یکپارچگی در سبد خدمات، هم آشفتگی دسترسی به فرآیندها را کاهش دهیم و هم با تحلیل اطلاعات و تصمیم‌سازی برای شهروندان، شهروند را در مسیر هوشمند شدن یاری کنیم.» به نظر ابراهیم سوادی‌نژاد، مدیرعامل فون‌پی، نقطه تمایز یک شهر هوشمند ادغام فناوری با رویکرد استراتژیک برای ایجاد پایداری و ثبات خدمات، رفاه شهروندی و توسعه اقتصادی است. او می‌گوید که در شهر تهران پایداری و ثبات خدمات شهروندی و همچنین رفاه شهروندان جهت استفاده از زیرساخت‌های شهری به نقطه قابل قبول رسیده ولی از منظر توسعه اقتصادی همچنان حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن وجود دارد. او خود از پرداخت QR-Code تاکسی توسط نرم‌افزار فون‌پی، سامانه تهران من و پارک حاشیه‌ای به عنوان محصولات مرتبط با شهر هوشمند استفاده می‌کند. سوادی‌نژاد درباره محصولشان می‌گوید: «پرداخت کرایه تاکسی به عنوان یکی از معضلات حوزه حمل‌و‌نقل شهری از دیرباز گریبان‌گیر مسافران و تاکسیرانان بوده و ما توسط نرم‌افزار پرداخت موبایلی فون‌پی این معضل را در شهر تهران برطرف کرده‌ایم.» او درباره توسعه نامتوازن فناوری اطلاعات می‌گوید: «متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح و نگاه به آینده همچنان با مشکلاتی در توسعه نامتوازن شهر هوشمند مواجه هستیم و این مهم از عدم برنامه‌ریزی صحیح مدیران شهری و عدم توجه به توسعه اقتصادی استارت‌آپ‌ها و نحوه رشد و توسعه خدمات این گونه کسب‌وکارها نشآت می‌گیرد که امیدوارم در کنار توسعه سرویس‌های هوشمند بحث توسعه اقتصادی به عنوان گزینه بسیار مهم مد نظر قرار گیرد.» عظام کیانی‌نژاد، مدیر ارشد محصول آپ می‌گوید: «مهم‌ترین انتظار از یک شهر هوشمند این است که با بهره‌گیری از ابزارهای متفاوت تکنولوژی (مثلا سنسورهای اینترنت اشیاء) بتواند از خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان شهری اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری کند تا به کمک آن منابع شهری را به بهترین وجه مدیریت کند. تهران در این زمینه در بخش ارائه خدمات الکترونیک طی سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته، اما تا شهر هوشمند فاصله زیادی دارد.» مدیر ارشد محصول آپ درباره محصول آپ و ارتباطش با هوشمندسازی شهر می‌گوید: «در کسب‌و‌کار ما صفر تا صد خدمات پرداخت نه تنها در تهران بلکه در تمامی گستره جغرافیایی کشور ارائه می‌شود. او به عنوان نمونه به اپلیکیشین‌های مختلف پرداخت هزینه تاکسی اشاره می‌کند و می‌گوید: «هرچند تعدد خدمت‌دهنده‌ها می‌تواند منجر به ایجاد رقابت سالم و ارائه خدمات بهتر شود، اما توسعه نامتوازن باعث می‌شود ایده‌ها یکسان و خدمات یکنواخت باشند و چالش‌های رقابتی ناسالم میان آنها ایجاد شود.» محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در تعریف شهر هوشمند می‌گوید: «اگر بخواهم در یک جمله تعریفی از شهر هوشمند ارائه کنم می‌توانم بگویم شهری است که بر مبنای داده مدیریت می‌شود. او می‌گوید: «شهر هوشمند ذی‌نفعان بسیاری دارد و سعی کردیم در قالب برنامه «تهران هوشمند» نقش هماهنگی را برای خود تعریف کنیم به‌ویژه برای مسائل و موضوعاتی که حاصل عدم یکپارچگی مدیریت شهری است.» او ادامه می‌دهد: «ما از گام اول تعاملات خود را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به حداکثر رساندیم و با امضای یک تفاهم‌نامه در این حوزه، سعی کرده‌ایم استقرار رگولاتوری مشارکتی که به نسل پنجم از تنظیم مقررات در حوزه ICT موسوم است، را مد نظر داشته باشیم که گامی جدی در حرکت به سمت شهر هوشمند محسوب می‌شود.» در حوزه خدمات دیجیتال، سامانه «تهران من» در حال حاضر تعداد زیادی از خدمات شهرداری را به صورت الکترونیک و یکپارچه ارائه می‌دهد و برای این منظور بیش از ۳۰ سامانه مختلف از درون و بیرون شهرداری را به یکدیگر متصل کرده است. آزاد سازی خدمات داده‌محور و ارائه API به کسب‌وکارها، پروژه پارک حاشیه‌ای هوشمند، ایجاد سامانه «شفافیت» و برگزاری اولین انتخابات تمام الکترونیک در پایتخت از دیگر خدمات در راستای هوشمندسازی تهران بوده است که فرجود به آنها اشاره می‌کند. فرجود درباره توسعه نامتوازن فناوری اطلاعات، این نکته را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «شهرها در این مسیر به ظرفیت‌سازی برای بخش خصوصی توانمند و نوآور و همچنین استارتاپ‌ها و بنگاه‌های کوچک می‌پردازند.

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات