خردهفروشان غولهای بهپاخاسته دنیای...
خردهفروشان غولهای بهپاخاسته دنیای برندها
به گفته سایت BrandZ بهعنوان یکی از معتبرترین سایتهای رنکینگ برترین برندهای دنیا، مجموع ارزش ۲۰ برند برتر دنیای خردهفروشی روی هم رفته ۷۲۱ میلیارد دلار و نسبت به سال گذشته رشدی ۲۵ درصدی داشته است. در واقع وقتی نگاهی به ۱۰۰ برند برتر دنیا میکنیم، دوسوم برندهای برتر دنیا در چهار حوزه فعال هستند: تکنولوژی مصرفکننده (۲۲درصد)، خدمات مالی (۱۶درصد)، تکنولوژی بیزینس (۱۳درصد) و خردهفروشی (۱۳درصد). آمازون بهعنوان بزرگترین خردهفروشی دنیا گوی سبقت را از اپل ربوده و در صدر جدول باارزشترین برندهای دنیا ایستاده است .
همه نکات ذکر شده گواه این است که هر چه بیشتر به جلو گام بر میداریم، اهمیت خردهفروشی و تاثیرگذاری دیگر صنایع بر آن بیش از گذشته میشود. چه آنلاین باشید چه آفلاین، خردهفروشی سایهای سنگین بر زندگی همه ما انداخته و وقتی بدانیم از جمع برندهای برتر دنیا، سه برند در حوزه فروشگاههای زنجیرهای فعالیت میکنند، به اهمیت موضوع بیش از پیش پی میبریم.
سوال اصلی این است که فروشگاههای زنجیرهای با قدرتشان چه نقشی در زندگی مردم بازی میکنند؟ چرا این فروشگاهها در جمع برندهای برتر دنیا جای میگیرند و در کنار فروشگاههای آنلاین، سهم زیادی از بازار خردهفروشی را به خود اختصاص میدهند؟ بدون شک بعد از جواب نیاز مبرم مردم به کالاهای مصرفی و روزمره، پرشمار بودن شعب یکی دیگر از مهمترین دلایل همواره در دید بودن آنها و افزایش سهم بازارشان است. در زیر به پنج غول دنیای فروشگاههای زنجیرهای و تاثیرگذاریشان در بازارهای تابع خواهیم پرداخت .
اسپار
اسپار غول خردهفروشیهای مستقل دنیاست. این برند هلندی که در سال ۱۹۳۲ به همت آدریان فان وِل و از کنار هم قرار گرفتن چند خردهفروش مستقل تحت عنوان «دِسپار» تاسیس شد، با داشتن ۱۳۱۱۵ فروشگاه در بیش از ۴۸ کشور دنیا، یکی از کارآفرینترین برندهای دنیا نیز به حساب میآید. اسپار با داشتن آکادمی در انگلیس، آفریقای جنوبی، اتریش و دیگر کشورها نیروی کار متخصص خود را تربیت میکند و ماحصل آن کار کردن بیش از ۳۵۰ هزار نفر در فروشگاههای این برند در سرتاسر دنیاست. اسپار که در اتریش تحت عنوان «اشپار» نیز شناخته میشود، با ارزشی معادل ۳۵/۲ میلیارد یورو بالاتر از OMV (شرکت نفت اتریش) و بانک مشهور «رایفایزن» ( Raiffeisen ) در رده چهارم ارزشگذاری ایستاده است. در هلند بهعنوان کشور مادر نیز تنها خردهفروش حاضر در جمع ۱۰ برند برتر این کشور و بالاتر از خط هوایی KLM با ارزشی بالغ بر ۹/۱ میلیارد یورو قرار گرفته است. شعب اسپار در اروپا، افریقا، آسیا و اقیانوسیه گسترده شدهاند و این برند در قاره آمریکا فروشگاهی ندارد.
-eleven ۷
بدون شک سردمدار تعداد شعب در دنیا فروشگاه آمریکایی -eleven ۷ است. این فروشگاه که در سال ۱۹۲۷ در دالاس واقع در ایالت تگزاس افتتاح شده، با داشتن ۶۸هزارو۲۳۶ فروشگاه در ۱۷ کشور دنیا پیشتاز تعداد سوپرمارکت در دنیاست. این فروشگاه زنجیرهای که توسط جو سی تامپسون تاسیس شده، ۴۵ هزار کارمند در سطح جهان دارد و دلیل نامگذاریاش باز بودن فروشگاه از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۱ شب است. بیشترین تعداد شعب این فروشگاه در آمریکا و ژاپن قرار دارد.
کارفور، فروشگاه زنجیرهای فرانسوی خردهفروشی دنیا با داشتن بیش از ۱۲هزارو۳۰۰ شعبه، یکی از مهمترین بازیگران صنعت خردهفروشی دنیاست. کارفور با حضور در ۳۰ کشور در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا، روی چهار قاره مهم تمرکز دارد و تنها در استرالیا فعال نیست. با وجود موفقیت بینالمللی انتقادات زیادی به این برند در سطح دنیا شده است. از این جمله میتوان به بایکوت شدن کارفور در چین از سال ۲۰۰۸ اشاره کرد که منجر به ضررده شدن در چین شده و فرانسویها به دنبال فروش سهام به گروه خردهفروشی «مترو» هستند.
این برند آمریکایی بهعنوان برند سیودوم دنیا از لحاظ مجموع درآمد (۸/۳۶ میلیارد دلار) با داشتن ۱۱هزارو۳۶۸ فروشگاه در سطح جهان یکی دیگر از غولهای خردهفروشی دنیاست. والمارت با پروژههای موفق در انگلیس، آمریکا، آمریکای جنوبی و چین با سابقهای ۵۰ ساله یکی از قدرتهای دنیا در صنعت خردهفروشی محسوب میشود که در رقابتی تنگاتنگ با دیگر رقبا، تا امروز سم والتون، موسس خود را سربلند کرده است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ توسط کالج «دارت ماوث» انجام شده، تاسیس یک والمارت در بازاری جدید باعث کاهش فروش ۴۰ درصدی فروشگاههای مشابه، ۱۷ درصدی سوپرمارکتها و ۶ درصدی داروخانهها میشود.
این برند آلمانی با ارزش ۶/۱۴ میلیارد دلار در رده نودوششم برندهای پولساز و برتر دنیا نشسته است. آلدی که در سال ۱۹۴۶ به همت کارل و تئو آلبرخت در اسن و مولهایم تاسیس شده، امروز با داشتن ۱۱هزارو۲۳۴ شعبه در ۲۰ کشور از جمله اروپا، چین، استرالیا و آمریکا، فروشگاهی تخفیفمحور به شمار میرود. نام آلدی از تلفیق دو کلمه «آلبرخت» و «دیسکونت» به معنای تخفیف به زبان آلمانی گرفته شده است.
منبع: خبرآنلاین
نظرات