تحقق اقتصاد دانش بنیان در سایه همکاری تمام دستگاه ها

تحقق اقتصاد دانش بنیان در سایه همکاری تمام دستگاه ها

مراسم تکریم و معارفه رئیس پارک علم و فناوری یزد روز سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸ با حضور مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت عتف، محمدعلی طالبی، استاندار یزد، اکرم فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد، داریوش پورسراجیان، رئیس سابق پارک علم و فناوری یزد، محمد مهدی لطفی، رئیس جدید پارک و جمعی از مدیران عامل شرکت های مستقر در پارک در سالن کنفرانس مرکز فناوری اقبال برگزار شد.
داریوش پورسراجیان، رئیس سابق پارک علم و فناوری یزد در این جلسه ضمن عرض خیر مقدم به مسئولین ارشد استانی و کشوری، گزارشی از عملکرد پارک در مدت فعالیت خود به عنوان رئیس پارک علم و فناوری یزد ارائه کرد.
وی بازنگری برنامه استراتژیک و تدوین برنامه چهارم توسعه پارک را از برنامه های خود در ابتدای تصدی ریاست پارک دانست و گفت: ارتقاء کیفیت عملکرد موسسات فناور مستقر در پارک، تدوین برنامه ارزیابی عملکرد جامع و توسعه ساختار پردیس های فناوری با هدف ارائه خدمات تخصصی به حوزه هایی که از لحاظ نیاز با هم کاملا متفاوت هستند، از جمله سیاست های ما در تدوین این برنامه بود.
پورسراجیان توجه به ایجاد مراکز توسعه فناوری تخصصی را از دیگر برنامه های پارک یزد در این دوران برشمرد و افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری استان در حوزه سرامیک است، مرکز توسعه فناوری سرامیک عملیاتی و ایجاد مراکز توسعه فناوری نساجی و انرژی در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به ایجاد دفاتر مبادلات فناوری، گفت: ارتقای سطح عملکرد حوزه های بین المللی و صادرات فناوری از طریق ایجاد دفاتر مبادلات فناوری از اقدامات پارک یزد بوده است که در این راستا دو دفتر گرجستان و عمان در حال فعالیت است .
رئیس سابق پارک یزد طرح ویژه فرهنگ خلاقیت و نوآوری و حساسیت زایی اجتماعی از طریق حضور در رویدادهای مختلف مانند جشنواره ایده های برتر و مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش آموزی و تمرکز بر توسعه صندوق پژوهش و فناوری استان یزد به عنوان قوی‌ترین اهرم حمایتی و مالی و اعتباری را از دیگر برنامه های پارک یزد در طول سال های فعالیت خود برشمرد.
وی ضمن تشکر از زحمات مصطفی کریمیان اقبال، گفت: پیگیری استقلال واقعی هیات های امنا در سیاست گذاری، بهبود آیین نامه استخدامی کارکنان پارک ها، توجه به توسعه بین المللی و شفافیت در جریان تخصیص منابع از جمله سیاست ها و رهنمودهای ایشان بود که آثار مثبت آن را امروز در مجموعه پارک می بینیم.
پورسراجیان در پایان ضمن تشکر از همراهی های مدیران استان، وزارت علوم، مدیران و معاونان و کارکنان و فناوران پارک علم و فناوری یزد، برای ریاست جدید پارک یزد آرزوی موفقیت نمود.
محمدمهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات داریوش پورسراجیان، رئیس سابق پارک یزد در طول مدت فعالیت خود، گفت: ایشان چه در زمان ریاست پارک و چه قبل از آن، منشا خیر و اتفاق های مثبت برای پارک بودند و امیدوارم بتوانیم این برنامه‌ها را ادامه داده و از خدمات ایشان در پارک یزد و استان، به صورت مقتضی استفاده کنیم.
وی یادی از روسای پارک از زمان تاسیس تاکنون نمود و ضمن قدردانی از زحمات آنها ابراز امیدواری کرد: با همکاری و همیاری همه افراد در مجموعه پارک یزد اعم از مدیران و پرسنل ستادی و مدیران عامل شرکت های مستقر در پارک، در جهت رشد و شکوفایی پارک یزد و استان گام برداریم
لطفی دارایی های پارک یزد را به دو بخش مشهود و غیرمشهود تقسیم کرد و گفت: پارک یزد از دارایی‌های غیرمشهود به مراتب بیشتری برخوردار است به طوری که در سال‌های فعالیت خود منشاء اثرات خوبی در سطح استان و حتی کشور بوده است.
رئیس پارک یزد تصریح کرد: بنابراین نقشی که برای خود به عنوان ریاست پارک قائل هستم بیشتر نقش تسهیل‌گر و حمایت کننده برای رشد و شکوفایی استعدادها و پتانسیل های موجود در پارک است.
لطفی با انتقاد از نگاه بخشی به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: این نگاه که سردمداران اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک ها هستند، نگاه صحیح و دقیقی نیست. زیرا در یک اقتصاد دانش بنیان واقعی همه دستگاه ها و اجزا و ارکان در خدمت مفاهیم و مباحث دانش بنیان هستند.
وی تصریح کرد: بنابراین باید یک نگاه زنجیره‌ای به این موضوع داشته باشیم و این نگاه را در کل اکوسیستم به جریان بیاندازیم.

لطفی با بیان اینکه دیگر مانند گذشته نوآوری و فناوری صرفاً در اختیار دانشگاه ها و موسسات علمی نیست، گفت: امروز بخش زیادی از تولید دانش و فعالیت‌های نوآوری در بخش‌های خصوصی و شهرک‌های صنعتی اتفاق می‌افتد و این گونه نیست که همانند گذشته تولید فناوری تنها به دانشگاه‌ها و مراکز علمی محدود شود لذا باید مجموعه‌ای گسترده برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در استان شکل گرفته و پارک بیشتر نقش تسهیل‌گری و توانمندسازی را در این اکوسیستم ایفا کند.
وی با اشاره به سه نقش محو ری برای پارک های علم و فناوری ، گفت: نقش اول نقش متداول و سنتی پارک ها که همان نقش حمایتی شرکت های فناور است اما به نظر می‌رسد که در دو سطح دیگر پارک ها باید در اکوسیستم استان تاثیر گذار بوده و نقش ایفا کنند .
رئیس پارک یزد تلاش برای توسعه پایدار منطقه‌ای با همکاری و مشارکت در طرح‌های پیشران، کمک به تدوین و حتی اجرای سند آمایش و گسترش شبکه‌ مراکز نوآوری در کل زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان و در نهایت حداکثر بهره‌گیری از نخبگان و نیروهای تحصیل‌کرده استانی را از جمله نقش های دیگر پارک علم و فناوری برشمرد.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد مراکز نوآوری در بخش صنعت، گفت: معتقدیم که در آموزش و پرورش به عنوان ابتدای این زنجیره باید کارهای مهمی صورت بگیرد حتی در بحث خانواده پارک باید نقشی جدی تر و اساسی تر ایفا کند.
لطفی در پایان درخصوص افزایش اعتبارات جاری وقرار دادن مجدد بودجه عمرانی برای پارک ها و بهبود شرایط استخدام پرسنل پارک از وزارت علوم و در خصوص حل مشکل کمبود فضا برای شرکت های پارک از استاندار یزد درخواست مساعدت کرد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات