هایپرفامیلی تجربه جدید و موفق در صنعت...

هایپرفامیلی تجربه جدید و موفق در صنعت...

هایپرفامیلی تجربه جدید و موفق در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای
هایپرفامیلی تجربه جدید و موفق در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای
فروشگاه زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی که به همت گروه صنعتی گلرنگ فعالیت خود را آغاز کرده است تصمیم دارد پایانه‌های فروش خود را تا پایان روی عدد ۴۰ مستقر کند و هم‌اکنون نیز با داشتن ۲۰ شعبه فعال فیزیکی و یک شعبه فعال اینترنتی در حال ارائه خدمات است. مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌هایپرفامیلی توضیحات کامل‌تری را درباره نحوه فعالیت این برند ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید.
۱. به عنوان اولین سوال لطفا بیوگرافی کوتاهی از خودتان ارائه فرمایید.
محمدحسین اسمائی هستم، متولد سال ۱۳۵۷ و تحصیلاتم را در مقطع فوق‌لیسانس در رشته مدیریت اجرایی به اتمام رسانده‌ام. سوابق کار من بدین گونه است که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ در سازمان حسابرسی مشغول به‌کار بوده‌ام و از سال ۱۳۸۰ تاکنون هم در گروه صنعتی گلرنگ به شرح زیر مشغول به فعالیت هستم:
۱- معاونت اجرایی شرکت گلرنگ پخش؛
۲- مدیرکل فروش شرکت گلرنگ پخش؛
۳- مدیرعامل شرکت آنیتاسان؛
۴- مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی مدرن.
۲. لطفا پیرامون روند شکل‌گیری و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی توضیحاتی را ارائه دهید.
پس از تجربه موفق افق کوروش که در نگاه ماه انقلابی در صنعت خرده‌فروشی کشورمان محسوب می‌شود، گروه صنعتی گلرنگ تصمیم گرفت مدل جدیدی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تجربه کند. در این مدل جدید جهت رفاه حال مشتریان دایره وسیع‌تری از نیازهای روزمره پاسخ داده می‌شود.
۳. فروشگاه‌های ‌هایپرفامیلی براساس چه کانسپت‌ها و با چه متراژ و ابعادی راه‌اندازی می‌شوند؟
فروشگاه‌های ما متراژی بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ مترمربع دارند البته در مواردی که احساس کنیم تقاضای افزون‌تری وجود دارد این متراژ افزایش می‌یابد. در هنگام طراحی و انتخاب متراژ فروشگاه علاوه‌بر شریط دموگرافیک آن منطقه، راحتی مشتریان و دسترسی‌های ارتباطی آن فروشگاه نیز در نظر ما مهم است که در فروشگاه‌های‌ هایپرفامیلی می‌توانید این مساله را به عینه مشاهده کنید.
۴. لطفا بفرمایید برند ‌هایپرفامیلی دارای چه ویژگی‌ها و مزایای رقابتی است و اینکه تامین کالا از سوی این فروشگاه به چه صورت انجام می‌شود؟
همانگونه که اشاره شد، این فروشگاه متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است و پتانسیل عظیم گروه صنعتی گلرنگ چه در بخشی و لجستیک و نیز چه به لحاظ اعتبار در اکوسیستم صنعت ایران بزرگ‌ترین پشتوانه این شرکت است. بخشی از کالاهای موجود در فروشگاه، تولید گروه صنعتی گلرنگ است. البته این واقعیت بدین معنا نیست که سایر همکاران تولیدکننده در فروشگاه ما جایی ندارند. اتفاقا برعکس، انتخاب کالا به مشتریان واگذار شده است و تمام تلاش ما بر این است که تمام همکاران تامین‌کننده‌ای که در بحث کیفیت و قیمت حرفی برای گفتن داشته باشند را در کنار خود داشته باشیم. خوشبختانه ارتباط خوبی با تمام تامین‌کنندگان داریم و مفتخریم که از طریق ما و بدون واسطه‌های غیرضروری کالای آنها وارد سبد خانوار می‌شود.
۵. هایپرفامیلی در حال حاضر دارای چه تعداد شعبه در کشور است؟ این تعداد تا پایان سال ۹۸ به چه عددی می‌رسد؟
در حال حاضر ۲۰ شعبه فعال فیزیکی و یک شعبه فعال اینترنتی داریم و با توجه به سرعت رشد مناسبی که وجود دارد انتظار داریم تا اواخر امسال ۱۵ شعبه فعال فیزیکی و پنج شعبه فعال اینترنتی جدید را افتتاح کنیم. بنابراین انتظار می‌رود تا آخر امسال بالغ بر ۴۰ پایانه فروش فعال داشته باشیم. خوشبختانه این فروشگاه‌ها در تمامی کشور گسترده است و ما این افتخار را داریم که تا پایان امسال به صورت بالقوه پذیرای بیش از نیمی از جمعیت شهرنشین کشور باشیم.
۶. همان‌طور که می‌دانید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دهه ۷۰ در شرایط مناسبی قرار داشتند اما از اواخر دهه ۸۰ برندهای خارجی وارد دنیای خرده‌فروشی ایران شدند. نظر شما در رابطه با حضور این برندها در کشور چیست؟
در نگاه مدیریت ارشد گروه صنعتی گلرنگ وجود رقابت همواره موجب رشد و شکوفایی است، به‌خصوص وقتی این رقیب در حوزه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. نگاه ما به بازارهای وسیع‌تر از ایران است و هنگامی که در خانه راه و رسم رقابت با این بازیگران را آموختیم بهتر می‌توانیم در خارج از کشور در کنار آنها فعالیت کنیم. به نظر بنده سایر همکاران نیز باید این حضور را به فال نیک بگیرند و از رهگذر رقابت با این بازیگران بزرگ منطقه‌ای و بعضاً جهانی، ساز و کارها و فرآیندها را در جهت بهبود اصلاح کنند.
۷. فکر می‌کنید فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی چند سال اخیر چقدر توانسته‌اند موفق عمل کرده و سبد کالایی خانوار را پربارتر کنند؟
در ۲۰۰ سالی که از انقلاب صنعتی می‌گذرد به واسطه رشد فناوری و ارتباطات همواره نظام توزیع در حال دگردیسی بوده و این مساله در دو دهه اخیر رشد شتابانی به خود گرفته است. خوشبختانه صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران نیز به‌رغم تاخیر نزدیک به دو دهه نسبت به رقبای منطقه‌ای در حال تجربه رشد شگرفی است هر چند هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم. به نظر می‌رسد فاصله ناکارآمدی(Inefficiency Gap) نظام سنتی غیرزنجیره‌ای توزیع با نظام توزیع زنجیره‌ای حدود ۱۵ درصد است و این عدد در تخفیفاتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اجناس لحاظ می‌کنند تا حدودی منعکس است. نیازی به توضیح برای خوانندگان فرهیخته شما وجود ندارد که جبران این ناکارآمدی موجب افزایش قدرت خرید مردم و در نهایت افزایش اشتغال فوق‌العاده در بخش تولید و توزیع خواهد شد.
۸. به نظر می‌رسد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند در رونق تولید و به گردش درآوردن چرخ اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
همان‌گونه که مستحضرید بخش خرده‌فروشی سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی هر کشوری را تشکیل می‌دهند. لذا بهینه بودن ساز و کارهای حاکم بر این بخش می‌تواند تاثیر شگرفی بر کلان اقتصاد داشته باشد. علاوه‌بر این اصل که بهینه بودن فرآیند عرضه می‌تواند موتور محرک بخش تولید باشد، اشتغالزایی مستقیم این بخش و نیز شفافیت مالی این بخش که به پرداخت صحیح و دقیق مالیات می‌انجامد، می‌تواند دولت را در انجام وظایف خود یاری رساند.
پرفسور دارون عاجم اغلو(Daron Acemoglu) در کتاب «ملت‌ها چرا شکست می‌خورند؟»(Why Nations Fail) به صورت مبسوط توضیح می‌دهد که چگونه نهادهای اقتصادی و اجتماعی می‌توانند با ایجاد محیطی به منظور رقابت عادلانه، صعود یا سقوط جامعه‌ای را رقم بزنند.
نهاد نظام توزیع زنجیره‌ای بستری است که تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان می‌توانند به کمک آن و به دور از مسائل حاشیه‌ای مانند واسطه‌گری‌ها و نظام لجستیک معیوب به رقابت با یکدیگر بپردازند و نتیجه نهایی رشد و تعالی تمام بازیگران این عرصه و در نهایت اقتصاد خواهد بود.
۹. چالش‌های پیش روی صنعت خرده‌فروشی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظر شما کدامند؟
عمده چالش‌های بخش خرده‌فروشی با سایز بخش اقتصاد مشترک است و از قضا چون به سمت عرضه نزدیک است رخدادها و رفتارهای اقتصادی به سرعت در آن منعکس می‌شود از این رو بخش خرده‌فروشی را در تب‌سنج اقتصاد می‌نامند. لذا بزرگ‌ترین چالش خرده‌فروشی زنجیره‌ای در درجه اول تضعیف طبقه متوسط شهری به لحاظ قدرت خرید است که تاثیر آنی بر کسب و کار زنجیره‌ای دارد.
مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد مباحث فرهنگی حوزه خرده‌فروشی زنجیره‌ای است. همان‌گونه که مطلعید در حال حاضر کمتر از ۱۵درصد از صنعت خرده‌فروشی ایران زنجیره‌ای است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. طبیعتا به موازات رشد این صنعت، فرهنگ مرتبط با آن نیز در توان جامعه ارتقا خواهد یافت. در اکوسیستم فعلی کسب‌وکارهای خرده‌فروشی زنجیره‌ای و در حوزه‌های منابع انسانی، لجستیک، مطالعات دانشی و حتی قانون‌گذاری خلاهایی وجود دارد که امیدواریم با رشد و توسعه این صنعت این مسائل مرتفع شود.
برخی از چالش‌ها نیز ناظر به تغییر و تحولات سریع این حوزه است که ما ناگزیریم خود را با آن تطبیق دهیم. در حال حاضر شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که فروش غیرحضوری در آستانه رشد شگرفی است و سبک زندگی مشتریان در حال تغییر است. ما تلاش خواهیم کرد خود را با این تغییرات وفق دهیم.
۱۰. فرصت شغلی ایجاد شده و نحوه مهارت‌آموزی به پرسنل و نیروهای جذب‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی به چه صورت است؟
همانگونه که مستحضرید در همه جای دنیا بخش خرده‌فروشی نقشی اساسی در ایجاد اشتغال دارد و فروشگاه‌های ما نیز از این اصل مستثنی نیستند. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ نفر در فروشگاه‌های ما مشغولند و طبق برنامه‌ریزی این عدد تا پایان امسال به ۱۲۰۰ نفر بالغ خواهد شد.
در خصوص بخش دوم سوال شما باید عرض کنم که آموزش‌های ما مشتمل بر آموزش بدو خدمت است که بعضا تا چند هفته به طول می‌انجامد و سپس در طول دوره خدمت و بر حسب نیاز و طبق برنامه مصوب آموزش‌هایی به پرسنل ارائه می‌شود.
۱۱. در صورت تمایل پیرامون برنامه‌های سال جدید و اهداف بلندمدت این فروشگاه زنجیره‌ای توضیحاتی را ارائه دهید.
خوشبختانه شرکت به‌رغم عمر دوساله با تلاش و زحمت همکارانم به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند در سال‌های آتی رشد پایداری را تجربه کند.
انتظار ما این است که در پایان سال ۹۹ به ۶۰ پایانه فیزیکی و ۱۵ پایانه اینترنتی دست یابیم. همچنین تلاش ما بر این است تا در افق ۱۴۰۴ به ۲۶۰ پایانه فروش فیزیکی و ۸۵ پایانه فروش اینترنتی دست یابیم و ۱۰هزار خانوار کشور را در جمع همکاران خود داشته باشیم و ایشان را در این کار بزرگ سهیم کنیم.
امید است که سایر همکاران ما نیز بتوانند رشد مطلوبی را تجربه کنند تا با کمک یکدیگر صنعت خرده‌فروشی کشور را ارتقا دهیم و همه با هم از مزایای آن بهره ببریم.
لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات