استفاده از ظرفیت پارک های علم وفناوری در بازیافت پسماند شهری

استفاده از ظرفیت پارک های علم وفناوری در بازیافت پسماند شهری

در چهارمین نشست روسای سازمان‌های مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور در ارومیه تفاهم نامه همکاری پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه  جهت استفاده از ظرفیت های داخلی برای فناوری های مورد نیاز بازیافت پسماندها منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، سرپرست پاک علم و فناوری  آذربایجان غربی درباره فعالیت شرکت های پارک در زمینه بازیافت مواد دور ریختنی، گفت: پارک آذربایجان غربی، مانند تمام پارک های کشور با بهره گیری از توان بنگاههای کوچک و متوسط  توانسته است کارهای بسیار شاخصی را در حوزه پسماند انجام بدهد.
دکتر علی محمدنیکبخت  با بیان اینکه می توان  با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و فناوری های روز از ضایعات موجود، تولید ارزش افزوده کرد، افزود: تولید پلاستیک و زباله در کشور بسیار بالا است و در فناوری های نوین بازیافت زباله، می توان با تکیه بر تکنولوژی های روز ارزش افزوده بیشتری در این زمینه تولید کرد.
وی ادامه داد: نگاه ما، نگاه روز است، چرا که هم اینک ۹۰ درصد زباله در کشورهای توسعه یافته باز یافت می شود  این در حالی  است که در  کشور ما این رقم به ۱۰  درصد می رسد، که معتقدیم  می توان با استفاده از فناوری های روز این رقم را افزایش داد.

سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی درباره اهداف این تفاهم نامه نیز توضیح داد:  ارتقاء سطح خدمات شهروندی در حوزه مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با استفاده از دانش بومی متمرکز  در پارک علم و فناوری و استفاده  موثر از ظرفیت  شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک در مدیریت پسماند به ویژه در جهت بهبود بهره وری خدمات این حوزه از جمله اهداف این تفاهم نامه است.
دکتر علی محمدنیکبخت با قدردانی از مجموعه استان و شهرداری ارومیه که توجه ویژه ای به شرکت های پارکی و فعالیت های فناورانه  دارند اظهار کرد: طی بازدیدی از پتانسیل ها و توانمندی های شرکت ها در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی   سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه به این نتیجه رسیده است که  می توان از این ظرفیت ها  در بهبود شرایط دفع و بازیافت زباله های خانگی و صنعتی استفاده کرد.

وی ادامه داد: برخی شرکت های مستقر در  پارک علم و فناوری آذربایجان غربی در  زمینه بیخطر سازی زباله های بیمارستانی که یکی از مفاد قانونی می باشد و باید انجام  شود فعالیت دارند و  اولین اقدامات خود را در سالیان متمادی در شهرستان و استان های مختلف انجام داده و تجربه موفقی نیز در این زمینه داشته است.
سرپرست پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با بیان اینکه  شرکت های مستقر در این پارک، اقدام به تولید سوخت زیستی  از ضایعات روغن ها برای اولین در کشور کرده اند، توضیح داد:     هم اینک این سوخت به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، ترکیه و عراق  صادر می شود که می توان از آن به عنوان  یک پتانسیل و ظرفیت در داخل کشور نیز بهره مند شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات