روشی برای مدیریت بحران در کسب و کار

روشی برای مدیریت بحران در کسب و کار

اگرچه مدیریت بحران یک واکنش فوری است، اما مدیران خوب برای آنکه از فشارها و استرس‌های ناشی از شرایط سخت خلاص شوند به راهکارهای عجولانه متوسل نمی‌شوند.

اکوسیستم – گاهی سازمان شما با شرایط بحرانی و ناگواری روبرو می‌شود، ممکن است خبر مربوط به بحران را تلفنی دریافت کنید، گزارش خاصی را ببینید یا توییتی را خوانده باشید مبنی بر اینکه یک اتفاق بحرانی رخ‌ داده است؛ به هر حال به عنوان رهبر یک کسب و کار باید سریعا عکس العمل نشان دهید. اگر خوش شانس یا باهوش باشید، ممکن است برای مواجه با بحران‌های احتمالی استراتژی‌هایی را طراحی کرده باشید؛ البته با این وجود باز هم باید به سرعت دست به کار شوید و اولویت‌های را مشخص کنید. تصمیمی که هنگام عکس العمل نشان دادن به بحران می‌گیرید، می‌تواند بهای زیادی داشته باشد، به همین دلیل باید تمام شواهد و جوانب را بررسی کنید.

با این وجود تیم جانسون، (نویسنده‌ کتاب رهبری بحران) اعتقاد دارد که اولین اقدام رهبر یک کسب و کار در  شرایط بحرانی این است که هیچ کاری انجام ندهد. وی در کتاب خود تشریح می‌کند که رهبران باید در برابر احساس واکنش سریع مقاومت کنند؛ از آنجا که آنان تحت فشار و استرس تصمیم مرگ و زندگی قرار دارند، نمی‌توانند ذهن خود را متمرکز کنند و در نتیجه تصمیم نادرستی خواهند گرفت.

روشی برای مدیریت بحران در کسب و کار

بنابراین ابتدا کمی به خودتان فرصت تفکر بدهید. برای این منظور می‌توانید مدتی تنها باشید یا با چند مشاور عالی که در ارزیابی زوایای بحران به شما کمک کنند، مشورت کنید.

تصور کنید بزرگترین مشتری شرکت تمام قراردادهایش را با شما لغو کرده است؛ قطعا حس وحشتناکی خواهید داشت. در این شرایط ابتدا 20 دقیقه پیاده روی کنید تا بتوانید افکارتان را دوباره متمرکز کنید و روحیه خود را بازیابی نمایید، سپس فکر کنیدکه بهترین اقدام چه خواهد بود.

پس در موقعیت‌های بحرانی ابتدا چند دقیقه به خودتان فرصت دهید تا تمرکز خود را دوباره به دست آورید، در ادامه اعضای تیم کسب و کارتان را جمع کنید و سوالات زیر را مطرح کنید:

  • در مورد اتفاق پیشامده، چه اطلاعاتی داریم؟
  • این بحران چه زمانی و چگونه رخ داده است؟
  • چه افرادی یا بخش‌هایی تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند؟
  • تاکنون چه کارهایی در واکنش به این موضوع انجام داده‌اند؟

پاسخ‌های اعضای تیم را منتشر کنید و از آنها بخواهید که هر چه سریعتر اطلاعات بیشتری را در مورد این اتفاق پیدا کنند. جانسون در کتاب خود می‌نویسد زمانی که شروع به تحقیق کردید، اقدام بعدی شما باید این باشد که یک توییت یا بیانیه کوتاه  را در وب‌سایت شرکت منتشر کنید.

از تیم روابط عمومی بخواهید تا با محتوایی مناسب به پرسش‌های زیر پاسخ دهند.

  • رهبر سازمان در شرایط پیشامده چه وظیفه‌ای دارد؟ نقش دیگر اعضای تیم چیست؟
  • در مرحله اول سازمان باید روی چه موضوعی تمرکز کند؟ برنامه شما برای مرحله بعد چیست؟
  • سازمان برای مدیریت کردن این بحران چه منابعی را لازم دارد؟ برای دستیابی به اهداف‌تان از پرسنل چه انتظاری دارید؟

توجه داشته باشید که عبور از بحران دشوار خواهد بود، اما اگر اقدامات اولیه به درستی انجام شوند، شانس بیشتری برای به سلامت گذشتن از طوفان خواهید داشت.

    نظرات