نهال صنایع خلاق و فرهنگی درختی تناور خواهد شد

نهال صنایع خلاق و فرهنگی درختی تناور خواهد شد

سجادی‌نیری با اشاره به پیگری و علاقه مقامات مختلف برای توسعه هر چه بیشتر در عرصه فرهنگ، گفت: بحث توانمند سازی علوم انسانی و مباحث مرتبط با فرهنگ و اقتصاد هنر، از جمله اولویت های حوزه نرم دولت محسوب می شود.

"اگر در تعامل با فرهنگستان هنر بتوانیم یک الگوی آزمایشی موفق را تجربه کنیم، به نظر می توان آن را به نمونه ای برای تکرار در تعامل با دیگر موسسات خصوصی و نیمه خصوصی تبدیل کرد . "

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز با بیان این نکته، به مشکلات پیشین در این بخش اشاره کرد و افزود: از زمانی که کار را در ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز شروع کردیم، با دو مسئله جدی مواجه بودیم، اول اینکه، در قاطبه کشور پذیرفته نبود که فرهنگ و اقتصاد فرهنگ هم می تواند در آمدزا و بالنده باشد .

ما همواره گفته ایم که فرهنگ نه‌تنها می‌تواند درآمدزا باشد، بلکه می تواند برای دیگر بخش های اقتصادی کشور نیز، نقش پیشران و محرک را ایفا کند.

سید محمد حسین سجادی نیری در ادامه اظهار کرد: زمانی که در برخی مجامع شرکت و این مواضع را بیان می‌کردیم، گفته می‌شد که نباید دامن فرهنگ و هنر را با اقتصاد آلوده کرد. تقریباً همان نگاهی که در مکتب فرانکفورت نسبت به اقتصاد فرهنگ وجود دارد در کشور ما نیز حاکم بود. نخستین مانع برای ایجاد صنایع خلاق فرهنگی و توسعه اقتصاد هنر، مسئله گفتمانی بود که به لطف خداوند در حال حاضر فضا بسیار متفاوت است و این مانع تا حد زیادی بر داشته شده است.

"مشکل دوم برای توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، نبود یک زیست بوم منسجم و بازیگرانی بود که بتوانند به ایده توسعه اقتصاد فرهنگ جامه عمل بپوشانند."

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: در همه جای دنیا برای تشکیل زیست بوم کارآفرینی و نوآوری مبتنی بر فرهنگ و هنر باید قطعات متعددی را کنار هم قرار داد. برای مثال، مسئله کپی رایت و حق مولف در کنار موارد قانونی بی شمار دیگر باید حل و فصل شود.

قیمت گذاری و ارزشگذاری محصولات فرهنگی، بیمه های حوزه فرهنگ، صندوق های سرمایه گذاری، شتاب دهنده‌ها و استارت آپ‌ها از جمله دیگر موارد ضروری هستند که برای شکل گیری کامل یک زیست بوم پویا در حوزه فرهنگ و اقتصاد هنر به آن نیازمندیم .

وی ضمن بیان گزارشی از تلاش های صورت گرفته گفت: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در حال حاضر مشکل گفتمانی خاصی وجود ندارد و ورود بازیگرانی مانند فرهنگستان هنر نیز می تواند ایجاد کننده تحرک و پویایی قابل توجه در این زمینه باشد.

سجادی نیری، ابراز امیدواری کرد امضای تفاهم نامه به نتایج عملی بسیار خوبی منتهی شود و بتوانیم حاصل این همکاری ها را به شکلی ملموس و واقعی در جامعه مشاهده کنیم.

شتاب‌دهنده‌ها و تیم‌های استارتاپی خوبی شکل گرفته یا در حال شکل گیری هستند. در همین ابتدای امر آمادگی دارند تا در حوزه هنر با همکاری فرهنگستان هنر شروع به کار کنند و این خود یک ویژگی مثبت و نوید بخش است.

سجادی نیری با اشاره به زیر ساخت‌های فعلی افزود: تقویت برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است، یکی دیگر از ابعادی است که می تواند در نهایت به تقویت بیشتر زیست بوم فناوری های فرهنگی در کشور منتهی شود.

"خوشبختانه در حال حاضر در کشور، در کنار برنامه حمایت از شرکت های دانش بنیان، برنامه توسعه زیست‌بوم خلاق برای حمایت از زیست بوم فرهنگی و صنایع خلاق در این حوزه در حال اجراست. آثار مبارک این برنامه به ویژه در دو تا سه سال آینده بسیار بیش‌تر خود را نشان خواهد داد. .

سجادی نیر با اشاره به این موضوع گفت: امیداور هستیم نهال اقتصاد فرهنگی و صنایع خلاق با کمک همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها و موسساتی مانند فرهنگستان هنر به درختی تناور و برومند تبدیل شود .

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات