فرارسیدن روز سیزده آبان روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام و روز مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد...

فرارسیدن روز سیزده آبان روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام و روز مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد...

روز ۱۳ آبان که در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است .

در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ماموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید. در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند .

آنچه در «۱۳ آبان» اتفاق افتاد، به چالش کشیدن قدرتی بود که خود را کدخدای بی رقیب دهکده جهان می­دانست و شرایطی پیش آورده بود که کسی جرئتِ «نه» گفتن نداشت، تا چه رسد به اینکه ملتی با مشت­های گره کرده خشم و خروش خود را ابراز کند و بر سر آمریکا فریاد بکشد و «مرگ بر آمریکا» را از ناب ترین و اصلی ترین شعارهای خود قرار دهد .

این حادثه در چنین روزی رخ داد و معلوم شد که استکبار، «ببر کاغذی» و «قدرت پوشالی» است . پیام جاودانه این رخداد، همان کلام امام است که فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی­تواند بکند.»


امور فرهنگی پارک

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

    پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

    پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان یک پارک علم و فناوری در شهر سمنان می باشد

      نظرات