نخستین شتابدهنده تخصصی معدن و متالورژی کشور به‌راه می‌افتد

نخستین شتابدهنده تخصصی معدن و متالورژی کشور به‌راه می‌افتد

با گفت‌وگو و پیگیری برای به‌راه‌افتادن بستر شتابدهی‌ ایده‌های نوآورانه حوزه معدن، در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران، نشستی برای آشنایی با اقدامات انجام‌شده و معرفی شتابدهنده برگزار شد.

در این نشست که با حضور حمید لطیفی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین برگزار شد، دو طرف بر ضرورت سرعت‌بخشی به اقدامات صورت گرفته تاکید کردند.

همچنین، کلیات تفاهم‌نامه مشترک همکاری (میان ستاد و تاصیکو) و هدف‌گذاری‌های انجام شده برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مطرح شد.

در ادامه این نشست، غلامرضا سلیمانی، مدیر عامل شرکت «سرمایه گذاری صدر تامین» با اشاره به اهمیت نقش جریان نوآوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در جهت‌گیری اقتصادی کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای تخصصی، در این مباحث اتفاقات خوبی را شکل داده‌‌اند.

سلیمانی افزود: با توجه به سیاست‌های دانش محور شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، با انعقاد این تفاهم‌نامه، امیداور هستیم جریان نوآوری در این حوزه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی گفت: طی چند ماه گذشته در تعامل با ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر و مواد پیشرفته، موارد متعددی بررسی شد و در حال پیگیری است؛ همچنین برای انجام امور در بستر یک زیست بوم نوآوری، ایجاد شتابدهنده تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی برنامه‌ریزی شد.

مدیر عامل صدر تامین گفت: فضای لازم برای تاسیس شتابدهنده اختصاص یافته است و عملاً از دهه اول آبان ماه سال جاری ( ۱۳۹۸) اقدامات لازم برای شروع به کار هر چه زودتر این شتابدهنده، آغاز شده است.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر بحث عارضه‌های بنگاه‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و احصاء نیازها است. در این راستا با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رویداد آموزشی عارضه‌یابی فناوری در شرکت‌های تابعه در محل شرکت مس باهنر برگزار شد. پس از بررسی مشکلات و نیازها، با کمک ستاد و با محوریت شتابدهنده، از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور، دانشگاه و مراکز پژوهشی برای رفع نیازها، استفاده خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به همکاری شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین و ستاد اظهار کرد: جهت‌گیری ما برای سال جاری ایجاد و یا توسعه ۳تا ۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فعالیت شرکت است. همچنین در بحث زیست بوم نوآوری و سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها، پیگیری موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.

آغاز به‌کار شتابدهنده

حمید لطیفی دبیر ستاد توسعه فناوری فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست برای آغاز بکار شتابدهنده، گفت: همکاری‌ها و تلاش‌های بسیاری از سوی طرفین برای این منظور صورت پذیرفته است. با توجه به نقش اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری،  ما امیدوارهستیم، بتوانیم سرمایه‌های فکری کشور را برای حل تمام مشکلات صنایع داخلی هدایت و جهت‌دهی کنیم.

در ادامه این نشست، حمیدرضا شاهوردی عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین، ضمن اشاره به تلاش‌های پیگیرانه دو طرف برای راه‌اندازی این شتابدهنده راهبردی، گفت: بدیهی است، صنایع معدنی کشور در صورت طی نکردن مسیر فناوری و نوآوری، بعید است بتواند سال‌های متمادی زیادی را با همین روش فعلی به مسیر خود، ادامه دهد. نوآوری و فناوری باید به بنگاه‌های بزرگ تزریق شده و از تجارب این بنگاه‌ها برای شتابدهی فعالیت‌های کسب و کارهای فناورانه استفاده شود.

شاهوردی با اشاره به ضرورت استفاده از ابزارهای مانند استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها، گفت: یک شتابدهنده برای رفع معضلات فناورانه بنگاه‌ها و استفاده از فرصت‌های کسب و کار نو، برای شرکت صدر تامین و حوزه فعالیت آن، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات