بهره‌برداری علمی از شقایق ایرانی شتاب می‌گیرد

بهره‌برداری علمی از شقایق ایرانی شتاب می‌گیرد

محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ابتدای جلسه بیان کرد: در بررسی ظرفیت‌های گیاهان دارویی، جنبه های مختلف اقتصادی و اجتماعی آن از جمله: زنجیره ارزش، ارزش صادراتی، نقش آن در ارتقاء سلامت جامعه، ایجاد اشتغال و کمک به توسعه پایدار کشور باید مورد توجه برنامه ریزان و مجریان زیربط قرار گیرد.


وی افزود: یکی از گیاهان دارویی ارزشمند که بومی ایران بوده و از مشتقات آن در صنعت تولید داورهای گیاهی استفاده می شود، شقایق ایرانی است. این گیاه به تنهایی ظرفیت یک داروخانه را دارد و از مواد موثره آن ده‌ها نوع دارو و فرآورده‌های دارویی با رویکرد صادراتی به‌ دست می‌آید.

حضور شرکت‌های دانش بنیان
عصاره در ادامه گفت: البته با توجه به رویش این گیاه در عرصه‌های منابع طبیعی کشور باید بهره برداری از آن با هماهنگی لازم با دستگاه‌های اجرایی متولی در این زمینه صورت گیرد.


وی افزود: ایجاد زیر ساخت‌های لازم و حمایت از حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه، یکی از پیش نیازهای ضروری است. همچنین هر گونه برداشت از مراتع، فرآوری و استحصال مواد موثره گیاهان دارویی از جمله شقایق ایرانی باید با تاکید بر جنبه‌های علمی آن و بر اساس استفاده از نتایج تحقیقات انجام گرفته، صورت گیرد.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/۳۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات