پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به کمک بیماران ام اس آمد

پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز به کمک بیماران ام اس آمد

موضوع این تفاهم‌نامه، کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در پیوند بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) است. استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز درمانی نوین برای این بیماری به حساب می‌آید که در چندین کشور نیز اقدامات در این زمینه آغاز شده و به مرور در حال توسعه است.

با امضای این تفاهم‌نامه کشورمان نیز به جرگه فعالان این حوزه خواهد پیوست. توسط این شرکت فناور، زیرساخت‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های این مرکز تحقیقات آماده می‌شود تا با توانمندی متخصصان کشور گامی اثرگذار برای درمان این بیماران در کشور برداشته شود. در فاز نخست این پروژه اقدامات برای درمان ۶ بیمار آغاز می شود.

بر اساس این گزارش، مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مخرب پیشرونده و التهابی است که باعث ایجاد مشکلاتی در سراسر بدن می شود. این بیماری ناشی از شکسته شدن پوشش محافظ غلاف میلین اطراف اعصاب است. در نهایت باعث می شود برقراری ارتباط مغز با بقیه بدن سخت باشد.

در استان تهران و در سال ۲۰۰۸، رقم ابتلا به بیماری ۵۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود. در سال ۲۰۱۱ این آمار به ۷۳ مورد، در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۱ مورد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۱۵ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر رسید. این آمار خود نشان دهنده ضرورت توجه به این بیماری است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات