اجرایی نشدن قانون دانش بنیان و تخصیص نامتناسب منابع، از مشکلات شرکت های فناور

اجرایی نشدن قانون دانش بنیان و تخصیص نامتناسب منابع، از مشکلات شرکت های فناور

نشست صمیمانه فناوران و مدیران شرکت های دانش بنیان و نوآفرین با محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، روز شنبه ۱۸ آبان ۹۸ با حضور اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی، مهدی کشمیری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت عتف، محمد علی طالبی، استاندار یزد، اکرم فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، علی وحدت، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، محمدمهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد، قاسم برید لقمانی، رئیس دانشگاه یزد، جمال الدین عزیزی، شهردار یزد و جمعی از مسئولین استانی در مرکز فناوری اقبال برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، جلیل رفیعی فرد، نماینده شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در این نشست مهم ترین دغدغه فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیروی انسانی یا همان چرخ های محرک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: تعداد قابل توجهی مهاجر از بخش های غربی و شرقی کشور با هدف انجام کارهای یدی به استان وارد می شوند و تعداد قابل توجهی از نیرو های تحصیل کرده استان با هدف و رویکرد کارهای فکری و خلاقانه به تهران مهاجرت می کنند و دلیل این امر تخصیص نامتناسب منابع است.
وی با انتقاد از تخصیص بخش عظیمی از منابع به استان تهران، گفت: این موضوع موجب می شود شرکت های بزرگ در استان ها پا نگیرند و نیروهای انسانی هم به تهران مهاجرت کنند. بنابراین خواسته ما این است که سهم بیشتری به شهرستان ها اختصاص یافته و تمرکز زدایی از منابع اتفاق بیفتد.
رفیعی فرد، تفکیک شرکت های دانش بنیان و فناوررا از دیگر مسائل و مشکلات شرکت ها عنوان کرد و گفت: دانش بنیان بودن از دیگر دغدغه هایی است که باید مفهومی عام باشد اما در قانون دانش بنیان این مفهوم به مفهومی خاص تبدیل شده است و تنها بعضی از شرکت ها می توانند دانش بنیان باشند و دیگر شرکت های مستقر در پارک قادر به استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی نخواهند بود.
مجتبی مرات، یکی دیگر از نمایندگان شرکت های فناور مستقر در پارک یزد نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار نفر تحصیل کرده در پارک علم و فناوری یزد مشغول به فعالیت هستند، گفت: قرار بود زیست بوم فناوری در استان شکل بگیرد اما زمانی که صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق پژوهش و فناوری، پارک علم و فناروری و شرکت ها و کارخانجات در کنار هم و در یک هدف نباشند این زیست بوم شکل نخواهد گرفت.
وی با انتقاد از اجرا نشدن قانون دانش بنیان، گفت: پارک علم و فناوری برای معافیت و ارائه تسهیلات باید تشخیص دهنده باشد نه ارگان ها و سازمان های دیگر اما در حال حاضر این زیرساخت وجود ندارد.
زهره چمنی، نماینده شرکت های حوزه علوم انسانی و هنر نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت های علوم انسانی می توانند به توسعه ی سرمایه ی اجتماعی و انسانی و توسعه ی متوازن کمک کنند، گفت: اولین پردیس علوم انسانی و هنر کشور در استان یزد شکل گرفته است و ماهیت آن در حال شکل گیری است و کسب و کار هایی جدید در آن تعریف شده اند اما نقشه ی راه مشخصی برای آن طراحی نشده و مدل های کسب و کار برای علوم انسانی و هنر استخراج نشده است.
وی فناور و دانش بنیان بودن را یکی دیگر از مشکلات شرکت های این حوزه دانست و گفت: بسیاری نمی دانند که یک شرکت فعال در زمینه ی علوم انسانی و هنر نیز می تواند دانش بنیان و فناور باشد چرا که جنس کار این شرکت ها محصول محور نبوده و بیشتر در حوزه ارائه خدمات فعال هستند.
چمنی تصریح کرد: شرکت های علوم انسانی بخاطر تفاوت برخی از سازو کار ها قادر به دانش بنیان شدن نیستند و عملا این شرکت ها به خاطر سازگار نبودن با فرایند دانش بنیان شدن نمی توانند از خدمات و امتیازات دانش بنیان بودن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ شرکت در پارک وجود دارند که مدیران عامل آن ها بانوان هستند، گفت: پارک علم و فناوری یزد می تواند گزینه ی خوبی برای کارآفرینی بانوان باشد اما چالش هایی در این مسیر وجود دارد.
چمنی تصریح کرد: اول آنکه مدیران عامل خانم حق دریافت مرخصی زایمان ندارند این موضوع باعث می شود برخی امتیازات از دست برود و یا برخی از بانوان وارد این سیکل نشوند و یا برخی از بانوان از این سیکل حذف شوند.
علیرضا فرخ نیا، نماینده شرکت های مرکز توسعه فناوری نساجی نیز در این نشست، مجموعه ی پارک علم و فناوری را یکی از موفق ترین اکوسیستم های فناوری در ایران دانست و گفت: این اکوسیستم از پارک علمی کودکان و نوجوانان شروع و به شرکت هایی ختم می شود که دغدغه ی آن ها صادرات و سرمایه گذاری خارجی است.

وی حفظ منابع انسانی استان و حمایت صنایع فعال در استان را از وظایف پارک علم و فناوری دانست و گفت: یکی از صنایع فعال استان که موقعیت بسیار خوبی برای رشد آن فراهم است، صنعت نساجی استان است که ما در حال همکاری با پارک علم و فناوری در مهندسی مرکز توسعه فناوری در حوزه ی نساجی هستیم .

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات