تعریف ۲۳ پروژه داخلی‌سازی محصولات فناورانه

نهضت داخلی‌سازی کالاهای مورد نیاز تولید از سال گذشته آغاز شده است.

این امر با برگزاری نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، پررنگ‌تر شد.

محمدباقر عالی، رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال رونق تولید و پویش ملی نهضت ساخت داخل، هدف از برگزاری نمایشگاه را بهم‌رسانی صنایع با سازندگان و مراکز فناور به‌منظور داخلی‌سازی قطعات در سال رونق تولید عنوان کرد.

بومی‌سازی قطعات ادامه دارد و در مدت زمان کوتاهی میزهای تخصصی داخلی‌سازی تعریف و پیگیری می‌شود. همچنین موضوع با نمایشگاه‌های گوناگون در حال گسترش و اجراست.

در همین راستا، مدیر صنایع پیشرفته و فناوری‌های نو ایدرو، تعداد پروژه‌های سازی که تا روز پایان برپایی نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تعریف شده‌اند را ۲۳ عدد پروژه عنوان کرد که هر کدام از این پروژه‌های داخلی‌سازی شامل تعداد زیادی نیاز فناورانه است.

همکاری برای خودکفایی
شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی می‌توانند نیازهای خود را برای تامین انواع محصولات مورد نیاز در حوزه‌های گوناگون معرفی کنند و شرکت‌های توانمند، دانش‌بنیان و فناور نیز با نیازهای صنعتی کشور بهتر از پیش آشنا شده و تعامل با جدیتی دنبال خواهد شد.

به گزارش ایدرونیوز، حسین مهویدی، مدیر صنایع پیشرفته و فناوری‌های نو ایدرو با اشاره به اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه صنایع نوین چشم‌انداز بهتری را نسبت به گذشته می‌بیند، گفت: با توجه به فعالیت‌های انجام شده در چند سال گذشته در حوزه صنایع نوین و فعالیت‌های فناورانه، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قدرتمندتر از قبل شده‌اند و سازکارهای حمایتی گوناگونی در این‌باره ایجاد شده است.

وی افزود: در چنین فضایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای بهم‌رسانی صنعت و فناوری‌های دانش‌بنیان فعالیت‌هایی را در نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی انجام داده و در این راستا اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و نیازهای فناورانه صنعتی را شناسایی و ثبت کرده است.
مدیر صنایع پیشرفته و فناوری‌های نو ایدرو علاوه‌بر این موارد، تعداد پروژه‌های داخلی‌سازی که تا روز پایانی برپایی نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی تعریف شدند را ۲۳ عدد پروژه عنوان کرد که هر کدام از این پروژه‌های داخلی‌سازی شامل تعداد زیادی نیاز فناورانه است. وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، یکی از پروژه‌های داخلی‌سازی دارای ۸۵ نیاز فناورانه بوده که این نیازهای فناورانه لازم است، غربالگری و فیلتر شده و در نهایت نیازهای فناورانه دقیق و مشخص ازسوی شرکت‌های فناورانه و دانش‌بنیان برآورده شود.
مهویدی خاطرنشان کرد: در زمینه بهم‌رسانی کسب‌وکار بین شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان توافق‌های اولیه برای انعقاد ۸ تفاهمنامه یا قرارداد میان شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام شده که امیدواریم به‌زودی این موارد تبدیل به قرارداد یا تفاهمنامه شوند و به امضای طرفین برسد.
سخن پایانی:
به نظر می‌رسد بومی‌سازی محصولات و دانش‌های فنی با قوت در حال انجام است. باید امیدوار بود با این روند بخشی از چالش‌های واحدهای صنعتی رفع و تولید با وابستگی کمتری به خارج انجام شود.

اگرچه تمام کارشناسان معتقدند ارتباطات بین‌المللی برای توسعه و ارتقا ضروری است اما به‌طور قطع بومی‌سازی محصولات، کالاهایی که ظرفیت و امکانات آن در داخل فراهم است صنایع ما را آماده‌تر برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی خواهد کرد.

به این ترتیب می‌توانند دارای رتبه و جایگاه بوده و در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

منبع : https://www.smtnews.ir/

لینک اصل خبر در سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    منبع خبر

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف

    مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز نوآوری و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات