بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌دنبال دستیابی به جایگاه اولین بانک بدون شعبه ایران است

بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌دنبال دستیابی به جایگاه اولین بانک بدون شعبه ایران است

حالا با مطرح شدن و به‌کارگیری مفهوم بانکداری دیجیتال، دیگر تعدد شعب منطقی نیست و حتی به‌نوعی منبع ایجاد ضرر برای بانک‌ها خواهد بود. نیروی انسانی شعب با مهارت‌های محدود، فضای فیزیکی شعب، ابزارها و خدماتی که اساسا بهره‌برداری و استفاده از آنها با پیش‌فرض حضور کارکنان شعب به عنوان بخشی از فرایند ارائه خدمت گره خورده است، بستر جمع‌آوری پول نقد ومسائل پول‌رسانی به شعب، همه و همه را نمی‌توان در مدت‌زمان کوتاهی متحول کرد و از همین رو شروع این تغییرات برای قدم برداشتن به سمت بانک دیجیتال نیازمند زمان است. با این حال فناوری و به پیرو آن تغییر ذائقه مشتریان نیز منتظر بهبود وضعیت دست‌وپاگیر بانک‌ها یا رگولاتور نمی‌ماند تا شاید روزی سر فرصت و با حوصله تغییرات را رقم بزنند و محصولات و خدمات را به شکل یا از طریق بسترهای جدید ارائه کنند. چراکه مفهوم بانکداری دیجیتال را وجود زیرساخت‌های ارائه غیرحضوری خدمات بانکی به مشتریان از صفر تا صد تعریف کرده‌اند که نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانک را بی‌معنی می‌کند. به‌همین بهانه با سید محمدرضا مصطفوی، سرپرست معاونت فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت گفت‌وگو کردیم و این موضوع را جویا شدیم که این بانک چقدر به سمت بانکداری دیجیتال رفته و آیا توانسته تاکنون در خدمات‌دهی غیرحضوری خود به مشتری موفق باشد؟ مصطفوی با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه رسالت سعی کرده از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند، گفت: «سعی ما بر این است که هر تکنولوژی کارآمدی که بستر آن در کشور وجود داشته باشد، استفاده کنیم. اکنون درخواست‌های دسته چک، افتتاح حساب و حتی درخواست تسهیلات و رفع سوء اثر چک به‌صورت غیرحضوری از طریق این سامانه در بانک قرض­الحسنه رسالت انجام می‌شود.» مصطفوی در ادامه به چالش کلی در حوزه احراز هویت و شناسایی مشتری که در این فرایند با آن درگیر است اشاره کرد و گفت: «اگر ثبت احوال بتواند با بانک مرکزی و سازمان فناوری اطلاعات هماهنگ شود که امضای دیجیتال را حل کند و مشکل شناسایی افراد رفع ‌شود بخش زیادی از مشکلات احراز هویت حل خواهند شد. مرآت که بانک قرض الحسنه رسالت به کار گرفته است، گفت: «در این سامانه اعتبار مشتریان توسط یک مجموعه کاملا مستقل که تمرکزش صرفا روی اعتبارسنجی افراد است، سنجیده و بر همین اساس میزان او با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه رسالت به سمت بانکداری دیجیتال رفته و اجبار برای استفاده مشتریان از خدمات الکترونیک انجام شده، افزود: «ما کم‌کم شعب خود را جمع‌آوری می‌کنیم. (به‌طور مثال وقتی‌که مشتریان در نگه‌داری از رمز کارت بانکی کم‌دقتی می‌کنند و رگلاتور ریسک آن را به عهده بانک می­گذارد) اما باید دید که این ریسک چه تبعاتی را ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه در بانک قرض‌الحسنه رسالت بحث اعتبارسنجی افراد برای وام‌دهی اهمیت زیادی دارد، این سوال را پرسیدیم که در حوزه فناوری اطلاعات در این بحث پیچیدگی خاصی وجود دارد؟ نرم‌افزارهای موجود در کشور کمتر به سمت خدمات‌دهی به تسهیلات قرض‌الحسنه رفته‌اند، ولی بانک قرض الحسنه رسالت کاملا روی عقد تخصصی قرض الحسنه کار می­‌کند وپیچیدگی‌های خاصی ندارد. درصورتی که این نوع وام می­‌تواند به علت مبلغ پایین‌تر نسبت به عقود دیگر اسلامی بهتر و راحت‌تر در اختیار افراد قرار بگیرد و زندگی آنها را بهبود ببخشد، چراکه در بحث تسهیلات خرد توده مردم با دریافت وام قرض‌الحسنه می‌توانند برای خود شغلی ایجاد و کسب درآمد کنند.»

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات