چگونه برای استارتاپ یک برنامه شتاب دهنده موفق انتخاب کنیم

چگونه برای استارتاپ یک برنامه شتاب دهنده موفق انتخاب کنیم

امروزه برنامه های شتاب دهنده زیادی در دنیا وجود دارد که همگی به نوعی ارائه دهنده سرویس های مختلف به عنوان شتاب دهنده برای یک استارتاپ به حساب می آیند. خوشبختانه اکثر این برنامه ها در برخی از جنبه ها کمک کننده و مفید هستند، اما نکته مهم این است که برای استفاده از هر کدام از این برنامه ها می بایست به نکاتی توجه کرد تا بتوان بهترین و موفق ترین برنامه شتاب دهنده را انتخاب کرد.اکوسیستم- امروزه برنامۀ شتاب دهندۀ کاربردی استارتاپ ها، در سراسر دنیا بسیار زیاد است. اما انتخاب مناسب ترین برنامه شتاب دهنده استارتاپ از جمله چالش هایی است که بسیاری از صاحبان استارتاپ ها و کسب و کارهای استارتاپی با آن مواجه هستند. از این رو در این مطلب قصد داریم تا نحوه انتخاب مناسب ترین شتاب دهنده را بررسی کنیم. برای اینکه بدانید یک برنامه شتاب دهنده استارتاپ با توجه به نوع استارتاپی که راه اندازی شده است، مفید و کاربردی است، می بایست چند نکته مهم و کاربردی توجه کنید.
  • به دنبال برنامه هایی باشید که توسط موسس استارتاپ راه اندازی و طراحی شده است. در واقع تمامی افرادی که به نوعی موسس یک استارتاپ بوده اند تجربه های مختلف و کاربردی را در مسیر راه اندازی یک استارتاپ کسب کرده اند؛ تجربه هایی واقعی که با نوع استارتاپ و زمینه فعالیتی استارتاپ مناسبت دارد. بنابراین اگر این موسسان اقدام به طراحی برنامه های شتاب دهنده ای کنند مسلما می توانند موفق ترین برنامه های شتاب دهنده را در اختیار سایرین قرار دهند. پس یکی از بهترین برنامه های شتاب دهنده استارتاپ آن دسته برنامه هایی است که توسط موسس یا اجرا کننده استارتاپ طراحی شده است.
  • استفاده از برنامه های شتاب دهنده ای که توسط مربیان راه اندازی استارتاپ طراحی شده است. برای اینکه بخواهید یک استارتاپ موفق را راه اندازی نمایید لازم است از نقطه امن خود خارج شوید. اگر از منطقه امن خود خارج نشوید نمی توانید مهارت های فردی خود را به عنوان یک موسس استارتاپ بهبود و ارتقا ببخشید. یکی از راهکارهای بیرون آمدن از منطقه امن، در تماس بودن با افرادی است که دانش کافی در زمینه ای که می خواهید در آن ارتقا یابید را در اختیار دارند. نکته ای که وجود دارد این است که اکثر ما نیاز به گرفتن فیدبک و به نوعی به جلو رانده شدن از سوی افرادی داریم که تجربیات و دانش واقعی در زمینه مورد نیاز ما داشته باشند. هر چند استفاده از تجارب و دانش دیگران تا حد زیادی بستگی به نوع تفکر و ذهنیت ما دارد.
  • سرمایه گذاری نیز یکی از مهمترین مسائلی است که یک موسس استارتاپ به آن فکر می کند. در واقع وقتی فردی در نظر دارد یک استارتاپ را راه اندازی نماید، اولین و شاید مهمترین موضوعی که می بایست به آن توجه نماید، سرمایه گذاری است. اما آیا وقعا برای راه اندازی یک استارتاپ اولین و مهمترین موضوع پول و سرمایه گذاری است؟ به عقیده بسیاری از کارشناسان پول و موضع سرمایه گذاری اولین و مهمترین مسئله ای نیست که موسس یک استارتاپ باید به آن توجه کند. آیا از دست دادن بخشی از استارتاپ و واگذاری آن به یک شرکت دیگر زمانی که نیاز مالی برای ادامه کار استارتاپ وجود دارد امری منطقی است؟ به عقیده بسیاری از کارشناسان در بیشتر موارد نیازی به واگذاری استارتاپ و و استفاده از منابع مالی شرکت های دیگر وجود ندارد. مسئله ای که باید به آن توجه شود ایجاد اعتبار برای مدل کسب و کاری است که از آن برای راه اندازی استارتاپ استفاده می شود و این یعنی هزینه کردن زمان و صرف کردن وقت برای شناسایی مشتریان بالقوه. در واقع یک استارتاپ موفق استارتاپی است که قبل از اینکه به مرحله نیاز مالی برسد، اقدامات لازم برای رشد استارتاپ را انجام داده باشد.
  • توجه به واقعیت های یک برنامه شتاب دهنده نیز برای انتخاب یک شتاب دهنده مناسب و موفق بسیار لازم و ضروری است. متاسفانه بسیاری از برنامه های شتاب دهنده استارتاپ قابلیت های فانتزی و جذابی دارند که به راحتی می توانند افراد را به سمت خود جذب نمایند اما واقعیت این است که برای انتخاب یک برنامه شتاب دهنده مناسب، کاربردی و موفق می بایست به این نکته توجه کرد که سازمان ها و استارتاپ هایی که از این شتاب دهنده ها استفاده کرده تا چه میزان موفق بوده اند و این برنامه ها تا چه میزان در پیشرفت این استارتاپ ها موثر و مفید بوده اند.
  • توجه به تجربیات سایر استفاده کنندگان از برنامه های شتاب دهنده استارتاپی می تواند یکی از مواردی باشد که در انتخاب بهترین برنامه شتاب دهنده کمک کننده باشد. در واقع برنامه های شتاب دهنده ای که بیشترین استقبال از آن ها شده است می توانند به عنوان بهترین و برترین برنامه های شتاب دهنده شناخته شوند.
  • نظراتی از جمله اینکه این شتاب دهنده عالی بود و من با استفاده از آن شتاب دهنده توانستم موفق بشوم جملاتی هستند که می تواند به نحوی نشان دهنده موفقیت برنامه شتاب دهنده باشد. از طرفی اگر در خصوص یک برنامه شتاب دهنده سوالی دارید می بایست با طراح آن برنامه در تماس باشید و بپرسید و هرگز در خصوص سوال پرسیدن و در تماس بودن با طراح آن برنامه شتاب دهنده نگران نباشید.

    نظرات