«استعداد خلاق» اقتصاد دنیا را متحول می‌کند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری عصر امروز در دانشگاه تهران حاضر شد تا «چهارمین دوره طرح شهید احمدی روشن» با حضور او، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران، نحمود سعادت فومنی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان افتتاح شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم از اقتصاد نفتی و راه‌های رهایی از آن سخن گفت و بیان کرد: همه ما در مبارزه با اقتصاد نفتی قرار داریم. ایران کشوری با تاریخ ۶ هزار ساله در تمدن، تجارت، علم و فناوری است اما اکنون به جایی رسیده است که توسط کشورهایی تهدید به عدم خرید نفت می‌شود. دلیل آن هم وابستگی اقتصاد به منابع نفتی است.

ستاری ادامه داد: با ظهور نفت ساختارهای فکری همه آلوده شد. ارزش دادن به پول نفت جای فکرهای خلاق و نوآور را گرفت. اتفاقی که به دانشگاه‌ها هم رسید.

رییس بنیاد ملی نخبگان این روزها را زمان رونق زیست بوم کارآفرینی و فناوری در کشور دانست و گفت: شاید روزگاری راه اندازی یک شرکت دانش بنیان توسط اساتید دانشگاه‌ها اقدام مناسبی نبود اما در حال حاضر شاهد این اتفاق پسندیده هستیم که به نوعی کارآفرینی را به دنبال دارد. از این طریق ارتباط با صنایع نیز تقویت شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: در حال حاضر این تفکر و بها دادن به ایده‌ها در مراکز دانشگاهی نیز رسوخ کرده است. تحصیلات دانشگاهی برای دانشجویان مانند پلی برای تحقق آرزوها است تا نوآوری و ایده خود را به ثروت تبدیل کنند. دانشجویان باید این موارد را جایگزین مدرک گرایی کنند. پس تفاوت دانشجوی دارای نوآوری و مدرک گرا باید در دانشگاه‌ها مشخص شود.

ستاری با بیان اینکه طرح شهید احمدی روشن مشکل مالی ندارد گفت: در اقتصاد نفتی، پول پایه و اساس همه کارها است اما در اقتصاد دانش بنیان دسترسی به منابع مالی اولویت پنجم است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه اکنون نوآوری و تولید فناوری ارزش است، گفت: با ظهور نفت انتظار داشتند ما را کشوری وابسته به این منبع کنند تا تنها وارد کننده باشیم اما امروز در بسیاری از حوزه‌ها زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته است. در حوزه زیست فناوری در این زیست بوم شرکت‌های فناوری فعال هستند که سالیانه چند صد میلیارد صرف فعالیت خود می کنند. آنها به دنبال خلاقیت و نوآوری هستند. نوآوری‌هایی که باعث ایجاد تحولات در جامعه می شود.

زیست‌بومی خلاق و جوان در اقتصاد کشور ایجاد شده است

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین گفت: تحولی در دنیا به راه افتاده است. به گونه‌ای که آسیا در اقتصاد آینده دنیا حرف‌های بسیاری دارد و ۶ یا ۷ کشور آسیایی اقتصادهای آینده دنیا هستند. کشورهایی که به نیروی انسانی اهمیت می دهند. پس باید نگرش و آموزش‌ها را تغییر دهیم و نیروی انسانی خلاق را اساس اقتصاد و تحول آن در نظر بگیریم. البته تحول به راه افتاده است و این زیست بوم به سرعت در حال ایجاد تحول در اقتصادمان است.

ستاری بیان کرد: طرح شهید احمدی روشن نیز اتفاقات جدی در این زمینه رقم می زند تا مسائل کشور را حل کنیم و دانشگاه مرکز این تحولات است تا در قالب شرکت‌های دانش بنیان فرهنگ سنتی را تغییر دهیم.

زمینه توسعه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها فراهم است

در ادامه این مراسم نیز محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران گفت: ایران امروز غنی از جوانان خلاق، نوآور و مشتاق به دانش است و خوشبختانه دانشگاه‌ها نیز به خوبی در زمینه آموزش و پژوهش اقدامات لازم را انجام می دهند‌.

وی ادامه داد: اما نکته قابل تامل تبدیل علم و دانش به ثروت است که اکنون در این مسئله نقص داریم. پس اقداماتی مانند راه اندازی مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و طرح شهید احمدی روشن برای رفع این نقص است.

رییس دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: همه این اجزای زیست بوم فناوری در کشور استعدادها و زیرساخت‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا با راهکارهای مشخص به هدف و رفع نقص برسیم.

به گفته وی، آموزش مهم ترین بخشی است که زیرساخت‌ها را بر اساس آن می‌توان بنا کرد‌ و مقطع کارشناسی بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی منابع انسانی است.

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید آموزش مهارت‌های نرم را محور قرار دهند، گفت: مسئله محور کردن فعالیت‌های دانشجویی محور طرح شهید احمدی روشن است که تمام بخش‌های کشور که به این موضوعات مرتبط هستند باید همگرایی و پیوستگی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، چهارمین دوره طرح شهید احمدی روشن با حضور جمعی از سرآمدان، اعضای هیئت‌علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور برگزار شد.

بنیاد ملی نخبگان با هدف توانمندسازی و مشارکت دانشجویان مستعد برای حل مسائل کشور با اجرای طرح شهید احمدی روشن، توانمندی‌های دانشجویان صاحب استعداد برتر را در جهت شناسایی و حل مسائل واقعی کشور هدایت می‌کند. در این طرح استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، هسته‌های نخبگانی مساله محور را با مشارکت دانشجویان برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل آنها می‌پردازند.

هدایت دانشجویان مستعد برای شناسایی مسائل راهبردی کشور، ایجاد شبکه دانشجویان مستعد و خبرگان دانشگاهی و صنعتی و افزایش مهارت‌های اجتماعی و روحیه خودباوری دانشجویان برخی از اهدافی است که در این طرح دنبال می‌شود.

پایان‌پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات