جهرمی: باید از استارتاپ ها حمایت شود

جهرمی: باید از استارتاپ ها حمایت شود

محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) گفت: در حال حاضر کسب و کارهای نوپای کشور در مسیر رشد هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

به گزارش اکوسیستم، جهرمی در همایش تخصصی سرآمدان فناوری و صنعت سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور، بیان کرد: نمودار رشد استارتاپ‌های کشور روندی صعودی دارد، ولی هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله داریم.

وی با اشاره به این موضوع که فقط 0/5 درصد از استارتاپ‌های ایرانی به بلوغ رسیده‌اند، گفت: 49 درصد کسب وکارهای نوپای ایرانی در مرحله ورود به بازار ، 23 درصد در مرحله رشد اولیه، 15 درصد در مرحله ارائه نمونه محصول اولیه و 11/5 درصد نیز مشغول گسترش بازار جدید برای محصولات و خدمات خود هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنوان اینکه خرید و فروش آنلاین بیشتر مورد استقبال استارتاپ‌ها قرار دارد، اضافه کرد: 17 درصد استارتاپ‌ها در زمینه خرید و فروش، 12/2 در حوزه ارائه خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، 7/5 درصد در زمینه اطلاع رسانی و 8/7 درصد نیز در حوزه سرگرمی، آموزش و مشاوره مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: گردشگری، سلامت و صنایع دستی از جمله حوزه‌هایی هستند که به حضور پررنگ‌تر استارتاپ‌ها نیاز دارند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

جهرمی اظهار داشت: در سایر کشورها کسب وکارهای نوپا در حوزه‌هایی نظیر انرژی و شهر هوشمند فعالیت بیشتری دارند و این مسئله در ایران نیز باید اتفاق بیفتند، اما متاسفانه تا امروز شاهد فعالیت زیادی از سوی استارتاپ‌ها در این عرصه نبودیم.

وی با اشاره به این موضوع که 51 درصد فعالیت استارتاپ‌های ما در داخل کشور است، افزود: 39/5 درصد فعالیت استارتاپ‌های کشور فقط به داخل استان‌ها محدود شده است، 7 درصد آنها صرفا به بازار محلی ، 0/1 بازار منطقه‌ای و 0/6 درصد نیز به بازار جهانی محدود می‌شوند و این نشان می‌دهد استارتاپ‌های کشور در بخش صادرات فعالیت چندانی ندارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به تحول در اقتصاد دنیا، اظهار داشت: در آینده نه چندان دور شاهد دیجیتالی شدن اقتصاد در دنیا خواهیم بود و ما نیز باید خود را برای این تحول آماده کنیم و فرهنگ آن را در جامعه نهادینه کنیم تا در آینده مجبور نباشیم از فرهنگ دیجیتال و مدل‌های اقتصادی غربی پیروی کنیم.

وی با بیان این موضوع که نوآوری با مطالبه از هیئت دولت و مسئولان حاصل نمی‌شود، بلکه با قلب و مغز انسان‌ها رشد و توسعه می‌یابد، خاطر نشان کرد: نیروی نخبه‌ای که قادر باشد مطابق اعتقادات ما نوآوری کند، جایگاهش در بسیج است.

جهرمی با انتقاد از این موضوع که ساختار حاکمیتی ما غریب نواز است، گفت: هر کسی که در مورد آمار و ارقام اقتصاد آگاهی داشته باشد، می‌داند که باید میدان را برای جوانان باز کنیم زیرا که این عرصه‌ی فعالیت جوانان است.

وی بیان نمود: امروزه موضوع ارز دیجیتال از مباحث داغ دنیا است و کشورهای بسیاری با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر می‌خواهیم از دنیا عقب نباشیم باید هر چه زودتر سیاست گذاری‌های مناسبی را در این زمینه اتخاذ کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: برپایه آمارهای رسمی 6/40 درصد از تولید ناخالص کشور مربوط به بخش صنعت، 11/2 درصد مربوط به حوزه کشاورزی و 48/2 درصد از تولید ناخالص ملی نیز از حوزه خدمات تامین می‌گردد، این در شرایطی است که این ارقام در گستره جهانی 30/5 درصد به بخش صنعت، 5/9 درصد به بخش کشاورزی و 63/6 درصد به بخش خدمات تعلق دارد.

وی ادامه داد: این آمار حاکی از آن است که در سال‌ها اخیر اشتغال در کارهای سنتی کاهش یافته است و از طرف دیگر کسب وکارهای نوین یا همان بخش خدمات بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

    نظرات