شرکت به گستر، اولین تامین ‌کننده واحد های صنعتی استان در حوزه آموزش

شرکت به گستر یزد از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در حوزه تدوین و برنامه ریزی آموزشی در سطح استان آغاز نمود. با زینب مجاهدیان، مدیرعامل این شرکت به گفتگو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:

لطفا مختصری از سابقه کاری و فعالیت های شرکت  خود بفرمایید

شرکت به گستران آتیه پرداز از سال ۸۶ فعالیت خود را در زمینه برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی در سطح ملی و استانی و منطقه ای آغاز کرد. در سال‌های اخیر علاوه بر این فعالیت ها، در حوزه برگزاری تورهای تجاری خارج از کشور، بازدید از نمایشگاه های داخلی و خارجی، اجرای غرفه های نمایشگاه و در کنار آن بحث کارگاه ها و سمینارهای آموزشی نیز کار می کند.

این شرکت تاکنون با  بیش از ۱۵ نهاد دولتی از جمله پارک علم و فناوری یزد، کمیته امداد امام خمینی،  شرکت شهرک های صنعتی و منطقه ویژه علم و فناوری در سطح استان و صندوق پژوهش و فناوری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در سطح کشوری همکاری داشته که بیشتر آن ها در حوزه صنعت و شرکت شهرک‌های صنعتی بوده است. در واقع شرکت به گستر اولین تامین ‌کننده واحد های صنعتی استان در حوزه آموزش بوده است

پس با این شرایط شرکت شما محصولی تولید نکرده است.

شرکت ما شرکت خدماتی است. خدمت اصلی شرکت در سال های گذشته برنامه‌ریزی آموزشی برای نهادهای دولتی و شرکت های صنعتی بوده بنابراین یکی از محصولات اصلی ما برنامه ریزی آموزشی و تامین محتوای آموزشی است. اما در سالهای اخیر فعالیت و محصول مهم شرکت ما برگزاری تورهای تجاری، صنعتی، طراحی غرفه در نمایشگاه های داخلی و خارجی وجلسات تجاری  بوده است.

از ابتدای تاسیس تاکنون چه دستاورد هایی داشتید؟

بالغ بر هزار و ۵۰۰ آموزش در سطح استان داشته و۵۰۰ دوره آموزشی در حوزه‌های مدیریت فروش، بازرگانی و فن آوری اطلاعات برگزار کردیم. برگزاری ۵۰ تور تجاری، دوره های آموزشی ویژه صندوق های مالی کشور، چند دوره آموزشی برای پارک های علم و فناوری کشور،۲۰ تور تجاری خارجی و ۳۰ تور تجاری داخلی نیز از دستاوردهای شرکت به گستر بوده است.

برنامه هایی نیز در سطح ملی داشتیم که از جمله آن ها می توان به بازدید های صنعتی و فرم های تجاری، برنامه ریزی برای بازدید از نمایشگاه های تخصصی کشورهای اطراف، چهار دوره برگزاری نمایشگاه فناوری دبی و تنها برگزار کننده دوره های الزامی شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری یزد اشاره کرد.

رکود اقتصادی و تحریم ها چه مشکلاتی برای شما بوجود آورده؟

متاسفانه برخلاف کشورهای دیگر که رکود را بهترین فرصت برای آموزش  نیروهای خود دانسته و از رکود برای توسعه منابع انسانی خود استفاده می کنند در کشور ما زمانی که رکود اقتصادی وجود دارد یکی از موضوعاتی که کاملا فراموش می شود بحث آموزش است.

بنابراین این رکود بر کسب و کار ما در حوزه آموزش بسیار تاثیر داشته است. به طوری که قبل از رکود سالانه نزدیک به ۷۰ دوره آموزشی برگزار می کردیم اما در سال‌های اخیر این تعداد بسیار کمتر شده و تعداد نفرات شرکت کننده در این دوره ها کاهش یافته است.

آیا شرکت شما توانسته محصولات خود را به بازار خارجی نیز معرفی و عرضه نماید؟

همونطور که عرض کردم شرکت ما خدماتی بوده و محصول خاصی ندارد. یکی از خدمات ما حضور در بازارهای بین المللی، نمایشگاه های خارجی و برگزاری تورهای خارجی است که سعی می کنیم سالانه برای  ۱۶ نمایشگاه خارجی بازدید کننده ببریم. اگر بتوان حضور در بازار بین المللی را در این قالب تعریف کرد، شرکت ما نیز در بازار بین المللی حضور داشته است.

از زمان حضورتان در پارک علم و فناوری یزد تا کنون، این حضور چه تاثیری در فعالیت های شما داشته است؟

حضور در پارک علم و فناوری به خصوص برای شروع فعالیت به چند دلیل بسیار مهم و مفید است. اول اینکه از برند پارک در سطح استان می توان استفاده کرد و مساله بعدی اینکه حضور در پارک به خاطر شرکت‌های مختلفی که در آن حضور دارند باعث می شود که شرکت ها در کنار همدیگر رشد پیدا کرده و در یک فضای خوب رقابتی قرار بگیرند. در چنین شرایطی می توانیم به شرکتهای همجوار خود خدمت برسانیم. بنابراین اگر در مفهوم پارک دقت کنیم بسیار به ما کمک کرده است.

مشکل یا مطلبی خطاب به مسئولین استانی، کشوری و پارک علم و فناوری یزد دارید بفرمایید

بحث آموزش در پارک ها به خصوص در پارک یزد در سال های اخیر تغییر کرده است. دوره هایی را برای شرکت های پارک علم و فناوری برگزار کردیم و از زمانی که شرکت ها در این دوره شرکت کردند با مباحث مهمی از جمله مبحث های بیمه‌ای، کارآفرینی، فروش، مالیات و تبلیغات آشنا می شدند که متاسفانه جای این دوره ها در حال حاضرخالی است. در واقع برگزاری دوره های الزامی که شرکت‌ها باید در آنها شرکت می‌کردند از فعالیت‌های پارک خارج شده است و این اتفاق خوبی نیست.

نکته بعدی اینکه به نظر من  چیزی که در پارک جای آن خالی است این است که ما نیاز به یک واحد بازاریابی و تجاری سازی محصولات داریم و در حال حاضر این واحد وجود داره اما متاسفانه آنچنان که باید فعال باشد نیست همین باعث شده که شرکت ها فکر کنند رابطشون با پارک خیلی ضعیف شده است. فعالیت چنین واحدی با توجه به اینکه پارک یک نهاد حمایتی است و باید از شرکت‌های خود حمایت کند و به تبلیغات و برند شدن شرکت ها کمک کند بسیار مهم است. البته این مسئله به جز حضور آنها در بازارهای خارجی و نمایشگاه های بین المللی میسر نمی شود و پارک باید از بودجه حمایتی خود در حمایت از شرکت ها، بازاریابی آن ها و حضورشان در نمایشگاه های خارجی استفاده نموده و یک برنامه هدفمند برای آنها تنظیم کند. متاسفانه پارک در سال‌های اخیر بیشتر به بحث ارزیابی شرکت‌ها ورود پیدا کرده و از بحث حمایت از شرکت ها فاصله گرفته است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات