«توسعه» با نوآوری جوانان «پایدار» می‌شود

سورنا ستاری در این جمع، با بیان این‌که استان مازندران از ظرفیت‌های نهفته بسیاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است، گفت: راه نجات و  ظرفیت بالقوه کشور برای پیشرفت دیگر معطوف به منابع زیرزمینی نیست. بلکه این موفقیت، در خلاقیت و نوآوری جوانانی تعریف می‌شود که میدان دادن به توانمندی‌هایشان می‌تواند باری از دوش جامعه بردارد و ارزش افزوده خلق کند.

ستاری، دانشگاه‌ها را آغازگر تحول‌های اساسی جامعه در مسیر دانش‌بنیان شدن دانست و گفت: تعداد بالای دانشجو و عضو هیات علمی دانشگاه، موهبتی است که استان مازندران باید با تکیه بر این سرمایه ارزشمند، توسعه پایدار خود را پایه‌ریزی کند. استانی که از چنین سرمایه ارزشمندی برخوردار است باید به بهترین نحو از آن بهره ببرد و این کار با تغییر نگرش‌ها از اقتصاد خام‌فروش که صرفاً دارایی‌های مادی را ارزش می‌داند به سوی اقتصادی که پایه و اساس‌اش نیروی انسانی و خلاقیت اوست، ممکن می‌شود.

«معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان استان مازندران»

«نوآوری» است که ثروت خلق می‌کند نه منابع خام

رییس بنیاد ملی نخبگان، نوآوری را خالق ارزش افزوده دانست و گفت: به مدد نوآوری فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، داروهایی در کشور تولید می‌شود که هر ویال چندگرمی این داروها، ارزش فراتر از ده‌ها بشکه نفت خام دارد. موضوعی که نشان می‌دهد ارز افزوده واقعی نه در کمیت، بلکه در نوآوری و فناوری نهفته است.

ستاری، با اشاره به این‌که تولید داروهای پیشرفته، از مهم ترین حوزه‌های فعالیت شرکت های دانش بنیان است ، گفت: ۹۸ درصد از داروهای انسانی کشور در داخل تولید می شود.

وی همچنین از اهمیت ریل‌گذاری برای خودکفایی و تولید دانش‌بنیان نیازهای کشور در حوزه غذا و داروی حیوانی گفت و ادامه داد: در این مسیر قدم های بزرگی برداشته شده و در حال هدایت شرکت‌های دانش بنیان به سمت این حوزه هستیم. استان مازندران نیز در این حوزه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به تولید محصول، ارزش افزوده و اشتغال منجر می‌شود.

وی ابن موضوع را مستلزم ایجاد زیست‌بومی برای بروز خلاقیت‌‌ و نوآوری‌های نیروی انسانی جوان و خلاق بومی دانست و گفت: فراتر از حمایت‌های مادی، وجود مجال و زیست‌بومی مساعد است تا یک جوان خلاق و کارآفرین، ایده‌هایش را به مرحله عمل و اجرا برساند؛ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با بیش از ۱۴۰ خدمت که همواره به تعدادشان افزوده می‌شود، گامی برای رونق و توسعه این زیست‌بوم است.


بیش‌تر بخوانید:

* ساختمان نوآوری استان مازندران افتتاح می‌شود

* ستاری :زیست بوم نوآوری شاهراه ورود به اقتصاد دانش بنیان است


ضرورت ایجاد و رونق دادن به «زیست‌بوم»

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد بازار و حمایت از تولیدات ایران‌ساخت را یکی از لازمه‌های رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: تجاری سازی از مهم ترین مسائل شرکت های دانش بنیان است و باید این شرکت ها بر پایه توانایی خود ایستاده و از تکیه بر اعتبارات نفتی فارغ شوند.

ستاری، همچنین بر نقش اثرمند بخش خصوصی در رونق این زیست‌بوم تاکید کرد و گفت: رونق اقتصاد دانش‌بنیان جز با خواست و اراده مردم و مسئولان داخل استان ممکن نمی‌شود و توسعه پایدار امری است که از دل یک جامعه می‌جوشد. بخش خصوصی با شناختی که از نیاز و دغدغه‌های جامعه دارد، در این میدان نقشی کلیدی ایفا می‌کند، بنابراین باید راه برای حضور و فعالیت این بخش، هموار شود. خوشبختانه نسل تازهز پارک‌های علم و فناوری کشور متکی به توانمندی بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری که با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، رونق زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی وارد استان مازندران شده بود، با سفر به شهرهای شرقی این استان، ضمن بازدید از دستاوردهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ساختمان اصلی پارک علم و فناوری استان را افتتاح کرد. ستاری همچنین پس از دیدار با اما جمعه ساری و نماینده ولی فقیه در استان مازندران، به مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه‌های استان رفت و ضمن بازدید از دستاوردها، با فعالان فناور مستقر در این مراکز به گفت‌وگو نشست.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری


اخبار مرتبط

* ساختمان نوآوری و فناوری مازندران افتتاح شد

* خانه‌نشینی فارغ‌التحصیلان در مازندران آسیب‌زا است

* ساختمان نوآوری استان مازندران افتتاح می‌شود

* درددل صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران با معاون رئیس جمهوری

* ستاری: ۹۸درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

* شکل گیری اقتصاد دانش بنیان براساس زیست بوم استان‌ها



لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات