مسیر تولید مواد شیمیایی حدواسط هموار شد

مسیر تولید مواد شیمیایی حدواسط هموار شد

جوانان متعهد و خلاق از گوشه و کنار این سرزمین به میدان آمده­‌اند تا با ابزار اندیشه، توانمندی خود را اثبات کنند. شرکت دانش بنیان ژرف اندیشان فناور زیست بسپار یکی از شرکت‌­هایی است که در آن متخصصانی از حوزه‌های مهندسی، علوم پایه و پزشکی دور هم جمع شده­اند و ثمره گردهمایی آنها تولید محصولاتی دانش بنیان برای کشور است.

تولید مواد پلیمری حدواسط آزمایشگاهی یکی از فعالیت‌های مهم این مجموعه است. موادی که وجودش برای پیشبرد تحقیقات و پژوهش­‌ها لازم است. این شرکت دانش‌­بنیان با اصلاح شیمیایی مواد طبیعی، فرآورده و محصولاتی تولید می­‌کند که در علوم مختلف مانند سلول­‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، مهندسی بافت، داروسازی، شیمی، مهندسی پلیمر و مواد و ... کاربرد دارد .

حامد دائمی مدیر این مجموعه فناور و یکی از جوان­ترین اعضای هیئت علمی کشور است که با همراهی یک تیم متخصص به این دستاورد مهم دست یافته است.

وی با وجود درخواست­‌ها و موقعیت­‌های تحصیلی مختلف از برترین دانشگاه­‌های جهان کمک به پیشرفت صنعت ملی و تولید محصولات وطنی را برای ادامه زندگی علمی و پژوهشی­‌اش انتخاب کرده است. دائمی درباره فعالیت­‌های این شرکت فناور گفت: برخی از محصولات فناورانه ما مشابه و نمونه خارجی ندارند و خوشبختانه همین محصولات مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار گرفته است. از سوی دیگر، شرایط تحریم، انبارداری نامناسب مواد وارداتی در گمرک و هزینه‌­های بسیار زیاد موجب محدودیت‌هایی شد و واردات برخی مواد را با مشکل مواجه کرد.

دائمی ادامه داد: از این رو با تکیه به توانمندی نیروی متخصص داخلی این مواد را در داخل کشور تولید کردیم. در حال حاضر توانسته‌ایم بیش از ۵۰ محصول شیمیایی را با برند ملی و با کیفیت مطلوب تولید کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

به گفته وی، ژلاتین متاکریلات نمونه‌ای از این محصولات است که به عنوان داربست برای نگهداری سلول استفاده می‌شود. واردات آن به کشور هزینه بالایی داشت و از سویی با توجه به تحریم­ها همین واردات با هزینه بالا هم با مشکل مواجه بود. پس تولید آن را آغاز کردیم و اکنون این ماده را با کیفیتی مشابه و قیمتی بسیار کمتر تولید می‌کنیم.این زیست‌پلیمر، به دلیل داشتن بخش‌های چسبندگی سلول، در علم مهندسی بافت و پزشکی بازساختی برای ساخت داربست‌های پوستی بسیار مورد توجه است .

دائمی از آلژینات سولفات و آلژینات اکسید به عنوان دو ماده مهم تولیدی دیگر این مجموعه نام برد و بیان کرد: این دو محصول نیز در دو خلوص آزمایشگاهی و مناسب برای کشت سلول تولید می‌شود. آلژینات سولفات به عنوان ماده‌ای که موجب تحول در حوزه مهندسی بافت غضروف می‌شود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. همچنین در مهندسی بافت رگ و عصب نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد .

به گفته وی، تولید بسترهای پلیمری به عنوان زخم­پوش، خالص­‌سازی مواد اولیه و تبدیل آنها به موادی قابل استفاده برای کاربردهای پزشکی و درمانی از دیگر فعالیت های این مجموعه دانش‌­بنیان است .

گزارش از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

*تولید مواد اولیه داروهای ضد سرطان در یک شرکت دانش‌بنیان

* بازسازی بافت غضروفی مفاصل با داربست های زیستی

*داربست های زیستی راه را برای تسکین دردهای زانو و ترمیم غضروف هموار می کنند


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات