بوم مدل کسب و کار چیست و چه فایده‌ای برای استارتاپ من دارد؟

روی این صفحه موارد مهم و اساسی کسب و کار یا محصولات نوشته می‌شود و ساختار ایده‌ها در این مدل بررسی و آنالیز می‌شوند. سمت راست بوم مدل کسب و کار به مشتریان اختصاص دارد. در طرف چپ هم المان‌های خود کسب و کار قرار دارند و روی وضعیت داخلی تمرکز کرده است. چرا از این مدل کسب و کار استفاده می‌کنیم؟ این بوم تصمیمات و رفتار مشتری را مورد آنالیز قرار می‌دهد و خواهید فهمید مشتریان شما دقیقا چه چیزی می‌خواهند و روی چه چیزی باید تمرکز کنید. اما بررسی این ایده‌ها داخل بوم کسب و کار می‌تواند مزایا و معایب استراتژی‌های جدید را به طور کلی به شما نشان دهد. همین ابتدای کار بگوییم که شما باید روی نقطه تلاقی کار کنید. . اما چگونه؟ این مدل کسب و کار با چه شیوه‌ای می‌تواند شما را روی ریل پیشرفت قرار دهد؟ ارزش پایه و اساس هر کسب و کار و هر محصول است. یعنی وقتی یک محصول به آن‌ها ارائه می‌کنید و این محصول مشکلات آن‌ها را حل کند شما به او ارزش داده‌اید. من (یا کسب و کار و یا محصولات من) قرار است که مشکل یا مشکلاتی را حل کنم؟ در این بخش هرم مازلو که در مورد نیازهای مشتری است هم به طور کامل بررسی می‌شود تا به راحتی بتوانید مشتریان‌تان را بشناسید. ما در ادامه ۹ بلوک این بوم مدل کسب و کار را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی از این مدل برای کسب و کار شرکت خودتان هم استفاده کنید. پتانسیل شما چقدر است و چگونه به این سهم بازار دست پیدا کنید. در حقیقت باید ببینید شرکت یا کمپانی شما چگونه با مشتریان تعامل برقرار می‌کند. بلوک سوم در بوم مدل کسب و کار کانال‌ها هستند. ساده‌تر بگوییم: مشتریان قرار است چگونه شما را پیدا کنند؟ چگونه می‌توانند محصولات شما را پیدا کنند و وارد چرخه فروش شوند؟ این همان پلن یا نقشه مارکتینگ است که باید در هر مجموعه‌ای وجود داشته باشد. حالا باید ببینید کدام سبک از کانال‌ها با اهداف و ماهیت کسب و کار شما همخوانی دارند و سعی کنید آن‌ها را بهینه کنید. و اما بلوک چهارم: این بلوک فعالیت‌های داخلی شرکت را بررسی می‌کند. این دارایی می‌تواند وسایل و ادوات تولید باشد و یا کامپیوترها و محیط شرکت و … اما یکی از مهم‌ترین منابع شرکت افرادی هستند که در آن کار می‌کنند. این افراد هستند که ارزش شرکت شما را تعیین می‌کنند. منابع کلیدی و شرکای کلیدی کسب و کار چه مقدار در این هزینه‌ها دخیلند؟ به هر حال شرکت باید بنا به فعالیت و هزینه‌های خودش این موارد را به طور کامل بررسی کند. منابع شرکت با توجه به فعالیت‌های کلیدی می‌توانند ارزش تولید کنند و این ارزش با همکاری شرکای کلیدی و از طریق کانال‌ها به مشتری می‌رسد. باز هم مدل‌های درآمدی مختلفی برای این کار وجود دارند که در کسب و کارهایم مختلف متفاوتند. اما مواردی که در بوم مدل کسب و کار به صورت جدی بررسی می‌شوند عبارتند از: حالا که فهمیدید بوم مدل کسب و کار چیست و چگونه کار می‌کند می‌توانید این مدل را با توجه به کسب و کارتان بومی‌سازی و شخصی‌سازی کنید. با این دورنمای کلی می‌توانید کسب و کارتان را از هر نظر بهینه کنید.

متن کامل خبر در سایت هفته نامه شنبه

    منبع خبر

    هفته نامه شنبه

    هفته نامه شنبه

    هفته نامه شنبه یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات