حشرات به مبارزه با آفات باغی آمدند

حشرات به مبارزه با آفات باغی آمدند

یکی از جنبه‌های فناوری کشاورزی مدرن که توجه متخصصان و پژوهشگران محیط زیست را به خود جلب کرده است آفت‌کش‌ها هستند.

سموم شیمیایی از جمله آفت‌کش‌هایی است که در مزارع و باغات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از دلایل اصلی بروز برخی بیماری‌ها در انسان به حساب می‌آیند.

در ایران یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است به دانش تولید فرومون‌های جلب کننده آفات دست پیدا کند. که نوعی مبارزه سبز با آفات باغی است.

فرومون‌ها پیام‌های شیمیایی درون گونه‌ای را مخابره می‌کنند و واکنش‌های رفتاری کوتاه مدت را بر می انگیزند. در واقع فرومون پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را تحریک می‌کند.

فرمون‌ها مواد شیمیایی هستند که قادرند گیرندگان پیام را، خارج از بدن تولید کننده پیام تحریک کنند و بر رفتار آن‌ها تاثیر بگذارند .

اکبر دادرس مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان» گفت: این شرکت در تهیه و تولید فرومون‌های جلب کننده حشرات فعالیت دارد و با هدف کمک به ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی از طریق استفاده از روش‌های مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات نباتی تشکیل شده است.

وی درباره محصول تولیدی شرکتش گفت:‌ فرومون‌ها موادی هستند که به میزان بسیار ناچیز از حشرات به منظور جفت یابی و یا تجمع و سایر اهداف دیگر ترشح می‌شوند و افراد همان جامعه را مورد تاثیر قرار می‌دهند .

از این فرومون‌ها برای مبارزه مستقیم با آفات، تعیین زمان مبارزه شیمیایی با آفات پس از بدست آوردن پیک جمعیت، تعیین قلمرو و پراکنش حشرات یک منطقه و مطالعات فونستیکی استفاده می شود.

دادرس به اسامی تولیدات این شرکت اشاره کرد و گفت: در شرکت «فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان» فرومون جلب کننده پروانه کرم سر شاخه خوار هلو، فرومون جلب کننده پروانه کرم خوشه خوار انگور و فرومون جلب کننده پروانه کرم سیب تولید می شود.

وی اضافه کرد: فرومون جلب کننده پروانه کرم جوانه خوار بلوط، فرومون جلب کننده پروانه کرم آلو، فرومون کرم ساقه خوار برنج، فرومون جلب کننده آفت کرم خراط (پروانه فری)، فرومون جلب کننده پروانه کرم غوزه پنبه و فرومون جلب کننده پروانه مینوز گوجه فرنگی نیز تولید می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به موضوع واردات این قبیل محصولات پرداخت و بیان کرد: متاسفانه نمونه مشابه این محصولات همچنان وارد می شود و عموما هم از کشورهای آلمان، فرانسه و کانادا صورت می‌گیرد.

وی به قیمت تمام شده این محصول در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن اشاره کرد و افزود: قیمت محصول این شرکت در حدود یک پنجم قیمت تمام شده محصول وارداتی است.

دادرس درباره میزان گردش مالی و اشتغالزایی که در این شرکت ایجاد شده است گفت: گردش مالی این شرکت چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، همچنین با تولیدات این شرکت برای ۵ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط

× سامانه نوین تشخیص باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی طراحی و ساخته شد

× مدل توسعه بازار محصولات کشاورزی تدوین شد

× ۲۳ طرح پژوهشی در حوزه کشاورزی برای حمایت بررسی شد

× کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و مجارستان تشکیل می‌شود

× فرآیند تولید اتانول از ضایعات خرما به صورت کاملا بومی میسر شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات