قطع اینترنت با بزرگترین استارتاپهای ایران چه کرد؟
«حمید محمدی»، همموسس و مدیرعامل دیجیکالا در گفتگو با دیجیاتو میگوید قطعی اینترنت، شرایط آبوهوایی و اثرات جانبی افزایش نرخ بنزین به شکل هم زمان باعث ایجاد چند چالش برای این فروشگاه اینترنتی شد. مدیرعامل دیجیکالا همچنین به محدودیت اینترنت برای یک هفته اشاره میکند و میگوید دیجیکالا در شبکههای اجتماعی مجموعا ۲ میلیون مخاطب و دنبالکننده دارد و با قطع اینترنت، مهمترین کانال ارتباطیاش با مشتریان از دسترس خارج شد: «ما پروموشنها و تخفیفها را در شبکههای اجتماعی اعلام میکنیم و اطلاعرسانیهای عمومی را نیز انجام میدهیم. فارغ از محدودیتهای اعمال شده روی اینترنت، محمدی به سایر اثرات افزایش قیمت بنزین در دیجیکالا نیز اشاره میکند و میگوید این فروشگاه، ۸۴ هزار کالا از ۱. شاید به نظر برسد که کسبوکار اسنپ و سایر تاکسیهای اینترنتی در دوران قطع اینترنت بینالملل بدون مشکل به کار خود ادامه داد اما مسئله اینجا بود که در لایهای که کاربر عادی نمیبیند، چالشهای فراوانی وجود داشت. مدیرعامل اسنپ از افت کارکرد سرویسهای تبلیغات دیجیتال این شرکت میگوید و همچنین اشاره میکند که بخش زیادی از نرمافزارهایی که در بخش فنی مورد استفاده قرار میگیرد، سرویسهایی متن-باز هستند که نمونه داخلی ندارند؛ اگر هم وجود داشته باشند، کیفیت بسیار پایینتری دارند: «به همین دلیل در بهروز رسانی یا ایجاد تغییر در پیکربندیهای مورد نیاز به اینترنت نیاز داشتیم. «نیما قاضی»، همموسس علی بابا در گفتگو با دیجیاتو از چالشهای بزرگ و هزینههای مختلفی میگوید که این شرکت در یک هفته قطعی اینترنت با آنها درگیر شد. او میگوید یکشنبه شب، علی بابا پیامکی را برای کاربران خود ارسال کرد تا به مشتریان اطلاعرسانی کند که سرویسهایش فعال است: «بعد از این اطلاعرسانی، روند کاری به آرامی به روال عادی برگشت. نحوه کسبوکار علی بابا اما به گونهای است که باید پشتیبانی کاملی از مشتریان خود انجام دهد و مشکل اینجاست که همین مشتری، الزاما در داخل ایران نیست و میتواند در یک سفر خارجی نیاز به پشتیبانی پیدا کند. اما فارغ از هزینههای پنهان و نامشخص، قاضی میگوید: «یکی از بزرگترین ضربههایی که به تیم وارد شده، ایجاد ناامیدی به خصوص در نیروهای فنی علی بابا بوده است؛ تیمی که هنوز به حالت اول خود برنگشته و همین موضوع یک هزینه پنهان بسیار بزرگ برای قطع اینترنت است. همموسس علی بابا میگوید که همین مسئله باعث بیاعتمادی به خدمات ایرانی میشود و برای آیندهی استارتاپها خطرناک است: ) در گفتگو با دیجیاتو اعلام میکند که در روز ابتدایی قطع اینترنت، در تمام استارتاپهای این هلدینگ، فروش بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است: «بعد از این افت فروش، شرایط کمکم بهتر شد اما هنوز هم بعد از گذشت چندین روز، شرایط به حالت عادی برنگشته است.» صادقیان میگوید بزرگترین مشکل در دوره قطعی اینترنت، فقدان یک موتور جستجو بوده است که باعث شده استارتاپهای مختلف این هلدینگ، بخش زیادی از درآمدشان را از دست بدهند: صادقیان نیز اشاره میکند که درگاههای بانکی در روز ابتدایی ایجاد محدودیت برای اینترنت، قطعی شدید داشتند: «اختلال درگاههای بانکی هم به درآمد ما، و هم به اعتماد عمومی نسبت به پرداخت ضربه زد.» او همچنین خبر میدهد که در هفته گذشته، بخش زیادی از نیروی کاری iiVentures بیکار بودهاند: «توسعهدهندگان ما به ابزارهای آنلاین خود دسترسی نداشتند و همین مسئله باعث ایجاد مشکلات زیادی در توسعه شد.» او میگوید سرورهای این بخش از کسبوکار در خارج از ایران است و اگرچه اینترنت ثابت وصل شده، اما به دلیل محدودیت در اینترنت همراه، پیکهای موتوری در خیابان بیکار هستند و حقوق میگیرند. مدیرعامل هلدینگ کسبوکار نوین ایرانیان اما در پاسخ به این سوال که چنین اختلالهایی در کسبوکار آنلاین با مشتریان و فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین چه میکند، میگوید:
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات