چرا بهکارگیری ایپیآی باز در تلکام بهاندازه صنعت بانکی فراگیر نبوده است؟
از ایپیآی باز بهعنوان توانمندساز اکوسیستم دیجیتال یاد میکنند که ابتدا در صنعت مالی از آن استفاده شده است. با اینکه یکی از مهمترین بازارهای ایپیآی، تلکام است و حتی استفاده از آن در صنعت بانکی بسیار سخت است ولی چرا نخستین بهکارگیری از ایپیآی در صنعت بانکی اتفاق افتاده است؟ این سوال یکی از سوالهایی بود که در میزگرد سمینار «Open API، توانمندساز اکوسیستم دیحیتال» مطرح شد. ، نعیم جاوید مدیرکل محصولات و خدمات همراه اول و باقر صمدی معاون دیجیتال شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل دیروز در مرکز مطالعات بهرهوری سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. در این پنل موضوعات دیگری ازجمله رویکرد ایرانسل در مورد تقابل با اگریگتورها و موضوع vaas و رویکرد همراه اول در رابطه با ایپیآی باز مطرح شد که در ادامه به آن میپردازیم. درباره فعالیتهای فینوتک و همینطور تجربیاتی که در دنیا درباره به کارگیری از ایپیآی باز وجود دارد، صحبت کرد. بدیعی با اشاره به اینکه تحولات زیادی در فضای مخابرات وجود دارد که نمیشود همه این تحولات را به صورت in-house مدیریت کرد، از ضرورت ورود یک سری شرکتها برای کمک به انجام این فرایند گفت. او در ادامه از ارزش افزودهای که فینوتک ایجاد کرد گفت و توضیح داد: کاری که ما کردیم این بود که به سمت استاندارد ایپیآی باز رفتیم و آن را خیلی سریع در اختیار مشتری قرار میدادیم. بسیار سختی است و به همین خاطر فینوتک این موضوع را درک کرده و به افراد این ضمانت که برای استفاده و پذیرش تکنولوژیهای جدید لازم و ضروری است. بدیعی معتقد است که استفاده از یک سیاست باز میتواند در ادامه سمینار با سخنرانی افراد دیگری ازجمله شاهمنصوری از همراه اول درباره اینکه تجربه ۵G چطور به دست میآید و ایپیآی چیست و استانداردهای ایپیآی در حوزه تلکام چیست، گذشت و بعد از آن هم باقر صمدی به همراه آقای صداقتنژاد درباره استراتژی ایرانسل برای استفاده از ایپیآی باز و کارهایی که تاکنون انجام شده صحبت کردند. در بخش آخر سخنرانیهای سمینار هم محسن یوسفپور مدیرعامل شرکت توسعه زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتبطات پاسارگاد آریان درباره موضوعات مربوط به ایپیآی از منظر ذینفعان و اینکه ذی نفعان این حوزه چه کسانی هستند، نقششان چیست و در دنیا چه اتفاقی در دنیا در جریان است و جایگاه ما کجاست، صحبت کرد. مهمترین بازارهای ایپیآی تلکام است و استفاده از آن در صنعت مالی بسیار سخت است اما سوالی که من دارم این است که چرا استفاده و بهکارگیری از ایپیآی ابتدا از همین صنعت بانکی اتفاق افتاده است؟ خود نامداری برای این سوالش دو پاسخ را مطرح کرد اول اینکه در ادامه پنل، صمدی درباره موضع ایرانسل برای تقابل با اگریگتورها گفت که فعلا در حال توسعه پلتفرم هستند و هدف نهاییشان این است که هاب API بشوند و توضیح داد: «ما میخواهیم تا جایی که میشود از ایپیآیهایی که خودمان داریم و از پارتنرهایمان میتوانیم بگیریم، اکوسیستمی ایجاد کنیم.» اپراتورها به سمت استفاده از ایپیآی باز هل داده میشوند و همراه اول هم با او مشارکت با دیگر بازیگران برای ارائه سرویس را کار ضروری و مهمی عنوان کرد ولی معتقد ات راهحلی که برایش مطرح شده، راهحلی خوبی نبود و توضیح داد: من فکر میکنم داستان ایپیآی باز بسیار کلیدی است و یک جایگزین کلیدی برای مشارکتها است.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات