نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان

نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان

نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استانداردسازی محصولات دانش بنیان، یکشنبه ۱۰ آذر ۹۸، با حضور مریم ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید سعید میرنظامی مدنی، معاون مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد، محمدرضا زارع، مدیرکل استاندارد یزد، محمد مهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد، شهرام شکوهی، معاون فناوری و نوآوری پارک، مدیران پردیس های فناوری پارک و جمعی از مدیران عامل شرکت های دانش بنیان و فناور در مرکز فناوری اقبال برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، محمدمهدی لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در این نشست با بیان اینکه استاندارد به دو شکل گواهی انطباق و گواهی محصول تعلق می گیرد، گفت: گواهی انطباق به محصولاتی تعلق می گیرد که با مهندسی معکوس ساخته می شود و گواهی محصول نیز به محصولاتی مربوط است که برای اولین بار توسط شرکت های دانش بنیان تولید می شوند .
وی افزود: سعی شده تا نحوه ی ثبت نام و مسیری که شرکت ها باید جهت کسب این استاندارد ها طی کنند با همکاری معاونت علمی استاندارد بیان شود.
محمدرضا زارع، مدیرکل استاندارد یزد نیز استان یزد را یکی از ۱۲ استان پیشنهاد شده برای استاندارد سازی محصولات دانش بنیان دانست و گفت: امیدواریم اهمیت استاندارد سازی برای همه تبیین شود و بتوانیم در راستای استاندارد سازی محصولات شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری یزد گام برداریم.
وی تصریح کرد: باید هم افزایی لازم ایجاد شود تا مسئولین و دستگاه های مختلف با امر استاندارد سازی محصولات دانش بنیان بتوانند به استاندارد سازی محصولات شرکت های نوپا کمک کنند.
مریم ملونی، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه تمام رویکرد های موجود بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد حمایت از شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است،گفت: اگر کشور و سیاست هایی که در حوزه ی علمی و فناوری در طی سال های اخیر بر آن حاکم است را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تاکنون سه نسل را پشت سر گذاشته ایم.
وی افزود: نسل اول، نسل جهش علمی و فناوری بود که توسعه ی زیر ساخت های آموزش عالی در آن مدنظر قرار گرفت و نسل دوم، نسل حمایت از شکل گیری شرکت های دانش بنیان بود که به ایجاد زیرساخت برای توسعه ی فناوری و بستر سازی شرکت های نوآور و فناور پرداخته و زمینه ساز ایجاد ادبیات اقتصاد مقاومتی و شکل گیری پارک های علم و فناوری در کشور از سال ۱۳۸۰ شد.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسل سوم را نسل توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان در کشور دانست که بر مبنای ماهیت حمایتی از شرکت های دانش بنیان و فناور ایجاد شدند و گفت: ۳۳ میلیون نفر از جمعیت کشور جوان است و بستری لازم است که این تعداد بتوانند وارد مباحث توسعه ای اقتصادی در کشور شده و در این حوزه نقش آفرینی کنند.
ملونی با تاکید بر نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصادکشور و زیست بوم نوآوری، گفت: امروز با هم افزایی ویژه معاونت علمی و سازمان استاندارد حوزه ای شکل گرفته که طی آن خانواده ی استاندارد در کنار پارک های کشور ایفای نقش محوری و اساسی خواهند داشت تا بتوانیم استاندارد سازی محصولات دانش بنیان را در کشور پیش رو داشته باشیم.
سید سعید میرنظامی مدنی، معاون مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه پیشران اقتصاد، توجه به علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان بوده که سرمایه اصلی این شرکت ها دانش و فناوری است، گفت: اگر می خواهیم تحولی در کشور شاهد باشیم باید به حوزه ی شرکت های دانش بنیان و موضوع اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست توجه بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه طی ۹۰ سالی که از عمر سازمان استاندارد می گذرد عمده استاندارد های در حال اجرا در کشور استانداردهای اجباری است، اظهار داشت: نیاز داریم بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، به موازات تغییر و تحولاتی که در صنعت و رویداد ها رخ داده سازمان ملی استاندارد در مورد تکالیف خویش بازنگری داشته باشد.
میرنظامی تصریح کرد: رویکرد نوین استاندارد سازی چند سالی است که تهیه و تنظیم شده و در این رویکرد تلاش سازمان استاندارد بر این است که تعداد اقلام مشمول استاندارد اجباری را کاهش داده و یا در همین سطح نگاه دارد.

وی با بیان اینکه معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری اقداماتی را در جهت تجاری سازی دانش و کمک به شرکت های دانش بنیان در دستور کار خود قرار داده است، گفت: سازمان ملی استاندارد بر اساس تفاهمی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد، استاندارد سازی محصولات دانش بنیان را در سبد استاندارد سازی قرار داده و به جهت افزایش تقاضا برای محصولات دانش بنیان و کمک به رقابت این شرکت ها در بازار، به ارزش افزوده ی محصولات دانش بنیان کمک می کند
میرنظامی پارک علم و فناوری یزد را یکی از پارک های پیشرو در کشور دانست و گفت: جلسه امروز با هدف تسهیل شرایط استاندارد سازی محصولات دانش بنیان برگزار شده و شیوه نامه استاندارد سازی محصولات دانش بنیان بیان می گردد.
گفتنی است، در ادامه نشست مراحل رشد ایده تا بازار و اخذ مجوزها و استانداردهای محصولات دانش بنیان شرح داده شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات