حضور واتک در گردهمایی فناورانه شرکت های حوزه آب

حضور واتک در گردهمایی فناورانه شرکت های حوزه آب

گردهمایی فناورانه سازمان ها، صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در تاریخ ۹ و ۱۰ آذرماه در محل صندوق نوآوری شکوفایی برگزار شد.

به گزارش شتابدهنده واتک در این رویداد پنل های تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در این حوزه برگزار گردید. واتک در این گردهمایی به رونمایی پلتفرم شبکه عرضه و تقاضای فناوری آب (شفا) و معرفی چند فناوری خود در حوزه آب پرداخت که از جمله این فناوری ها ، فشار شکن نرم – آب رطوبتی – زئولیت -شیرآلات هوشمند بود.

در ابتدای این گردهمایی فناورانه ، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، از ورود ساتکاب به حوزه دانش بنیان خبر داد و گفت:مجرای ورود شرکت‌های دانش بنیان به عقد قراردادهای تجاری و بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی در ساتکاب تسهیل خواهد شد.

اولیاء به جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در رقابت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: ظهور فناوری‌های جدید در حوزه‌های تخصصی علاوه بر کمک به حل مسائل و مشکلات کشور باعث ایجاد اعتماد به نفس در جامعه جوان و تاثیرگذاری آن‌ها در راهبردهای کشور شده است.

وی علت کم‌رنگ بودن همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را، نبود راهکار ارتباطی بخش خصوصی با دولتی عنوان کرد و گفت: برقراری ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی به عنوان متقاضیان خدمات و شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده فناوری در قالب B۲G مسئله مهمی است که نیازمند طراحی راهکار و استفاده از ظرفیت‌های دولت است.

اولیاء ادامه داد: بر همین اساس در ساتکاب، زمینه ورود و نفوذ شرکت‌های دانش بنیان به قراردادها فراهم خواهد شد تا از این طریق مجرای ورود شرکت‌های دانش بنیان به عقد قراردادهای تجاری و بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی تسهیل شود.

در ادامه اسماعیل قادری‌فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این گردهمایی را فرصتی برای شناسایی و رفع مشکلات ملی حوزه آب با همکاری وزارت نیرو دانست و گفت: در کشورمان دو نسل حوزه زیست بوم استارتاپی را پشت سر گذاشته‌ایم. نسل اول بر پایه فناوری اطلاعات استوار است و نسل دوم در حوزه فناوری محوری فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حال حاضر از حدود ۱۳۰ شتابدهنده فعال در کشور، ۶۰ شتابدهنده در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند. قادری‌فر تصریح کرد: پیوند میان فعالان بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی مهم‌ترین دستاورد این گردهمایی است؛ همچنین توسعه بازار این شرکت‌ها در این گردهمایی دنبال می‌شود. در این راستا نشست‌ها و پنل‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

همچنین نادر قلی ابراهیمی، دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در این گردهمایی با تاکید بر لزوم ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای انجام اقدامات فناورانه در حوزه آب، اظهار کرد: در این گردهمایی حدود ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲۰ استارتاپ برای ارائه دستاوردهای خود حضور دارند.

وی در ادامه به سند توسعه فناوری‌های حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اشاره کرد و افزود: این سند مبنای حرکات فناورانه و دانش‌بنیان در ستاد است. بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان مربوط به حوزه آب است. این تعداد باید افزایش یابد و فرصت ایده‌پردازی و اقدامات فناورانه در این حوزه گسترش یابد. البته پنج شتابدهنده فعال در این حوزه نیز روند تشکیل این شرکت‌های فناور را شتاب می‌دهند.

در حاشیه برگزاری این گردهمایی جلسات b۲b بین شرکت های حوزه آب برگزار شد که منجر به امضای چندین قرارداد و تفاهم نامه بین شرکت ها گردید.

لینک اصل خبر در سایت واتک

    منبع خبر

    واتک

    واتک

    شتابدهنده تخصصی حوزه تکنولوژی آب

    نظرات