آیا اپل قابل اعتمادتر از گوگل است؟ / خبرگان صنعت فین‌تک چه پاسخی به این سوال می‌دهند؟

آیا اپل قابل اعتمادتر از گوگل است؟ / خبرگان صنعت فین‌تک چه پاسخی به این سوال می‌دهند؟

سروصدایی که مراسم راه‌اندازی کارت اعتباری اپل به پا کرد همه را به تعجب وا داشت که چرا اخبار سرمایه‌گذاری گوگل روی حساب‌های جاری تا این حد مورد توجه قرار نگرفته است. در همین راستا، وقتی که از رئیس بخش بانک‌ها در فلاکس (Flux) یعنی روشین لواین در مورد واکنش منفی به اخبار افتتاح حساب جاری گوگل سوال شد، او نیز این‌طور پاسخ داد که این امر می‌تواند نگرانی‌های روزافزون در مورد سوء استفاده احتمالی از مجموعه داده‌های قدرتمند توسط شرکت‌های فناوری را کاهش دهد. دکتر مارسدن با در نظر گرفتن انگیزه‌های اعتماد، نشان می‌دهد که چگونه اپل راهی برای مقابله با علت واقعی این کمبود اعتماد پیدا کرده است و می‌گوید: «روانشناسی اعتماد، چه در مورد یک انسان، برند یا اپلیکیشن، بر اساس دو بعد شکل می‌گیرد: شایستگی و نیت. به گفته مارسدن وقتی به بانکداری و چیزی که منجر به کمبود اعتماد در این صنعت شده است، نگاه می‌کنیم، این‌طور نیست که مردم فکر کنند بانک‌ها توانایی مدیریت پول‌هایشان را ندارند، بلکه مساله این است که بانک‌ها اهمیتی نمی‌دهند. در عین حال، از زمانی که شایعات ارائه کارت اعتباری اپل بر سر زبان‌ها افتاد، این غول فناوری منحصرا تمرکزش را روی این موضوع قرار داد تا به مردم نشان دهد که به آنها و سلامتی و رفاه مالی آنها اهمیت می‌دهد. شاخص‌های سلامت مالی چیز جدیدی نیست، اما کاری که اپل سعی در انجام آن دارد، این است که مشتری را در اولویت قرار دهد و خدماتی عملی ارائه کند که مشتری را بی‌نیاز از بانک‌های موروثی و شرکت‌های فین‌تک می‌کنند.» دکتر مارسدن می‌گوید دلیلی که اپل می‌تواند این کار را انجام دهد این است که آن‌ها واقعا نیازی به کسب درآمد از این طریق ندارند. سم مول، شریک مدیریتی ۱۱: FS در آمریکای شمالی در این باره می‌گوید: «انگیزه اصلی اپل از ارائه اپل کارت با همکاری گلدمن ساکس، ایجاد یک ارتباط مشتری عمیق‌تر با محوریت اکوسیستم اپل است.» و در ادامه توضیح می‌دهد: دکتر مارسدن اضافه می‌کند: «اقدام هوشمندانه‌ای که اپل انجام داده این است که در حالی که سایر شرکت‌های بزرگ فناوری در حال کسب درآمد و دستکاری رفتار مشتری با استفاده از داده‌های خود مشتری هستند، اپل در برابر این کار موضع‌گیری کرد و این موضع اپل گاهی نیز منجر به جنجال و اختلاف نظر می‌شود؛ مثلا وقتی که پلیس نیاز دارد تا به تلفن همراه یک مجرم دسترسی داشته باشد.» آدام گیبسون، مدیر اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری جهانی اسکای‌مایند این نکته را اضافه می‌کند که: «مدل کسب و کار اپل به این شرکت اجازه می‌دهد تا حریم شخصی کاربر را در اولویت بالاتری نسبت به فروش هدف‌های تبلیغاتی‌اش قرار دهد. گوگل نرم‌افزار خود را به رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد و از این طریق داده جمع‌آوری می‌کند، بنابراین بانکداری نیز یک طرح و برنامه دیگری است تا گوگل به کمک آن بتواند داده‌های کاربرانش را جمع‌آوری کند.» «افراد تیزبین این نکته را در نظر دارند که گوگل نگفته است که از داده‌ها برای اهداف بازاریابی استفاده نخواهد کرد. درست است که گوگل در زمینه جذب کاربران به اکوسیستم اندروید، مشابه با اپل است، اما تمرکز اصلی گوگل روی تجزیه و تحلیل داده‌های معاملاتی مشتریان با هدف کسب درآمد از این اطلاعات است. گوگل ممکن است در این زمینه بتواند سطح جدیدی از پشتیبانی برای شرکای بانکی خود ارائه دهد و اگر آن‌ها بتوانند ارزش خودشان را در پایگاه مصرف‌کننده حساب جاری گوگل نشان دهند، ممکن است بتوانند در بازار به موفقیت دست یابند.» اگرچه دکتر مارسدن اذعان دارد که توئیت ارسال شده باعث ایجاد یک طوفان کوچک رسانه‌ای شده است و می‌گوید که با توجه به قدرت برند اپل، تا زمانی که این شرکت بتواند خود را از الگوریتم جدا نگه دارد، مردم اتفاقات رخ‌داده را به سرعت بخشیده و فراموش خواهند کرد. این توئیت درباره محدودیت‌های اعتباری بود و می‌توان دو نوع برداشت از آن کرد: اول اینکه اپل به طور ناعادلانه‌ای مردان را در معرض بدهی‌هایی که از عهده پرداخت آن‌ها برنمی‌آیند قرار می‌دهد دوم اینکه می‌گوید زنان قادر به پرداخت بدهی‌ها نیستند.» مایکل کنت، مدیر عامل آزیمو نیز فکر نمی‌کند که اپل بهتر از گوگل باشد بلکه به نظر او مساله این است که آن‌ها مدل کسب‌وکار متفاوتی دارند و این بدان معنی است که مردم نسبت به نگرانی‌های حریم شخصی مربوط به گوگل، حساس‌تر هستند. لاوین می‌گوید که اگر گوگل بتواند مجموعه‌ای جذاب از پاداش‌های وفاداری را در کنار یک ابزار مالی شخصی قوی در اختیار مشتریان قرار دهد، در این صورت با توجه به برند و قابلیت‌های بازاریابی آن، موفق نشدنش بعید به نظر می‌رسد.» دکتر مارسدن این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که مقایسه کارت اعتباری اپل با حساب جاری گوگل کار منصفانه‌ای نیست. اپل در حال ایجاد ارزش سهام برند خود با استفاده از ایده حریم شخصی است و گوگل شرکتی است که از تبلیغات کسب درآمد می‌کند.

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات