گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۱۹

گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۱۹

گزارش نمایشگاه ایران ریتیل شو ۲۰۱۹

آیین افتتاحیه‌ اولین نمایشگاه بین‌المللی مراکزخرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته

روز پنجشنبه ۹ آبان ۹۸ آیین افتتاحیه‌ اولین نمایشگاه بین‌المللی مراکزخرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته با نام اختصاری «ایران ریتیل‌شو» و با حضور مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی دکتر بهمن حسین‌زاده و میهمانان ویژه در سالن ۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

دکتر بهمن حسین‌زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران

دکتر بهمن حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در مراسم افتتاح این نمایشگاه با تاکید بر اینکه اصلاح شبکه توزیع و فروش کالا در کشور نیازمند توسعه رویکردهای نوین در صنعت خرده‌فروشی است، اظهار کرد: «این نمایشگاه در نخستین سال برگزاری خود با استقبال خوبی مواجه شده و توانمندی‌ها و ظرفیتی را در بخش‌های مختلف صنعت خرده‌فروشی کشور ما به نمایش گذاشته که بسیار جالب توجه است.» وی تصریح کرد: «این که جوانان خلاق و باانگیزه ایرانی مجریان این رویداد هستند نیز باعث امیدواری به آینده این صنعت است.» مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گرد آوردن حلقه‌های زنجیره تامین صنعت خرده‌فروشی زیر یک سقف در رویدادی تحت عنوان «ریتیل‌شو۲۰۱۹» را اقدامی تحسین‌برانگیز برشمرد و افزود: «قطعا آشنایی هرچه بیشتر حلقه‌های زنجیره تامین صنعت خرده‌فروشی با توان و ظرفیت هم می‌تواند موجب هم‌افزایی و رشد این صنعت در کشور شود و هم بازرگانی داخلی را رشد دهد.» حسین‌زاده با تاکید بر حمایت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی از رویدادهایی که ارتقای صنعت خرده‌فروشی را در پی داشته باشد، تصریح کرد: «ما در ایران شاهد گره‌هایی در شبکه توزیع و فروش کالا در کشور هستیم که برخی مواقع با وجود تولید مناسب کالا در کشور، در رساندن کالا با نرخ و کیفیت مناسب به بازارها و مصرف‌کننده نهایی دچار مشکل می‌شویم و بخشی از معضل گران‌فروشی و احتکار نیز به دلیل همین گره‌هایی است که در شبکه توزیع و فروش سنتی ما وجود دارد.» وی یادآور شد: «این گره‌ها تنها با ارتقای دانش صنعت خرده‌فروشی و ارتقای زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و مدرن‌سازی این صنعت برطرف خواهد شد و ورود فناوری نوین نیز به صنعت خرده‌فروشی ما باید با جدیت و سرعت ادامه یابد.»

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، یک نشست خبری ویژه نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ با حضور میهمانان ویژه، مدعوین و اصحاب رسانه برگزار شد. طی این نشست شاهرخ کشاورز مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه تجارت طلایی و مجری این نمایشگاه، سام ضرابی مشاور بین‌المللی صنعت خرده‌فروشی و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت زیوان تجارت گلدیس، محسن بهداری مدیر پروژه میکامال کیش، محمدحسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی، محسن پوررضایی مدیر مرکز تجاری آرمیتاژ مشهد و حمید بهمنی رئیس هیات‌مدیره شرکت زبراسیا برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، مهندس شاهرخ کشاورز مجری نخستین نمایشگاه مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری و رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی با بیان اینکه این نمایشگاه اولین رویداد این بخش در سطح کشور است که به همت ماهنامه تجارت طلایی برگزار شده است، اظهار کرد: «نمایشگاه صنعت خرده‌فروشی یک نمایشگاه «بی تو بی»(بین فعالان صنعت خرده‌فروشی) محسوب می‌شود و هدف این نمایشگاه این است که با جمع کردن تمامی عوامل تاثیرگذار صنعت خرده‌فروشی - از عوامل زیرساختی و سخت‌افزاری تا عوامل نرم‌افزاری و مدیریتی و آموزشی-زیر یک سقف، به تعامل حلقه‌های زنجیره تامین این صنعت با یکدیگر کمک کند.» اوبا اشاره به اینکه اقتصاد ایران نیازمند گذر از رویکردهای سنتی به رویکردهای مدرن در بسیاری از حوزه‌ها و از جمله در حوزه صنعت خرده‌فروشی است، افزود: «این رویداد امسال با حضور ۵۰ شرکت در کشور ما برگزار می‌شود که به‌عنوان نخستین سال برگزاری استقبال خوبی از آن صورت گرفته و یکی از باکیفیت‌ترین نمایشگاه‌های این حوزه در خاورمیانه به شمار می‌رود. با توجه به شرکت‌های معتبری که از تمامی اجزای زنجیره تامین صنعت خرده‌فروشی در این نمایشگاه حضور دارند و با توجه به تعاملی که بین این شرکت‌ها در این رویداد صورت می‌گیرد و همچنین برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی با حضور کارشناسان بین‌المللی، این رویداد را حرکتی موثر برای ورود ایران به رویکردهای مدرن صنعت خرده‌فروشی و توسعه مراکز خرید مدرن می‌دانیم.» مجری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ و صاحب‌امتیاز ماهنامه تجارت طلایی تصریح کرد: «امسال مشکلات تحریمی مانع حضور شرکت‌های بین‌المللی در این نمایشگاه شد اما قطعا در سال‌های آینده شاهد حضور شرکت‌ها و برندهای معتبر این صنعت از کشورهای خارجی در این نمایشگاه خواهیم بود.»

محسن بهداری، مدیر پروژه میکامال کیش نیز در این نشست با بیان اینکه در مقطع کنونی عوامل بیرونی مثل تحریم باعث توقف ورود برندهای مطرح خرده‌فروشی به بازار ایران شده است، اظهار کرد: «البته در دل این تهدید فرصتی هم وجود دارد و آن اینکه برندهای داخلی صنعت خرده‌فروشی پتانسیل خوبی برای رشد داشته و بعضا از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کرده‌اند. ضمنا برخی مناطق کشور ما کمتر تحت تاثیر تحریم قرار گرفته‌اند، از جمله منطقه آزاد تجاری کیش که پروژه بزرگ میکا‌مال در آن واقع شده به دلیل ماهیت آزاد این منطقه کمتر مورد تهاجم تحریم قرار دارد.» بهداری با رد این فرضیه که کیش از نظر مراکز تجاری و خرید به اشباع رسیده است، گفت: «در کیش، شاهد انواع مختلف مال‌ها و مراکز تجاری هستیم و همان‌طور که مستحضرید این جزیره در حال تغییر فاز و توسعه صنعت گردشگری است، بر این اساس برخی مراکز تجاری مثل میکامال یک بازار قابل توجه دو میلیون نفری از افرادی که برای گردش به این جزیره سفر می‌کنند را بازار هدف خود می‌دانند.» مدیر پروژه میکامال کیش همچنین با اشاره به کسب افتخارات متعدد توسط مجموعه میکامال در حوزه مراکز تجاری که تجربه خوبی برای مشتری ایجاد می‌کنند، بر لزوم توجه به برندسازی و توسعه برند در صنعت خرده‌فروشی تاکید کرد.

در ادامه این نشست، محمد حسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر از رونق افتادن کسب و کارهای محلی و ورشکسته شدن سرمایه‌گذاران جزء مانند سوپرمارکت‌ها و بیکار شدن کسبه محلی با اشاره سهم مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از خریدهای خانوار اظهار کرد: «مشکلی که در صنعت خرده‌فروشی با آن مواجه هستیم این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین ۱۱ درصد سبد کالای خانوار را به عهده دارند در حالی که در کشوری مثل ترکیه این عدد به ۸۰ درصد نزدیک شده است.» او تصریح کرد: «هرچه این سهم افزایش یابد با خرید باکیفیت‌تر و قیمت‌های شفاف‌تر و پاسخگویی بهتری از سوی زنجیره توزیع و فروش نسبت به مشتری و مصرف‌کننده مواجه خواهیم بود.» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی درباره فرضیه تعطیلی مراکز خرید کوچک و کاهش اشتغال با توسعه مال‌ها و مراکز تجاری بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: «روند توسعه روش‌ها و رویکردهای مدرن صنعت خرده‌فروشی قطعا به تحولاتی در کشور ما خواهد انجامید و بسیاری از مراکز سنتی را به تعطیلی سوق خواهد داد اما این به معنای کاهش اشتغال و کوچک‌تر شدن بازار خرده‌فروشی نیست چرا که مراکز مدرن تجاری و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای علاوه بر ایجاد بهره‌وری در شبکه توزیع و فروش، گردش مالی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیمی به مراتب بیشتر از فروشگاه‌های کوچک و سنتی ایجاد می‌کنند. ضمنا خرده‌فروشان سنتی نیز با برخی راهکارها از جمله نزدیک شدن به هم و ایجاد زنجیره صنفی در مقام حفظ بازار خود و رقابت با مال‌ها هستند که این رقابت در کل به نفع مصرف‌کننده و اقتصاد کشور است.» او همچنین گفت: «فروشگاه‌های ما با الگوبرداری از یک مجموعه ترکیه‌ای پا به عرصه صنعت خرده‌فروشی مدرن گذاشت ولی اکنون ما سطح فعالیت خود را در ایران از شرکت مذکور بسیار فراتر برده‌ایم و در افق پیش رو توسعه بیشتری را نیز در کسب‌وکار خود خواهیم داشت.»

در تکمیل پرسش خبرنگار حاضر در نشست، حمید بهمنی رئیس هیات‌مدیره شرکت زبراسیا، از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نوین به مراکز تجاری و صنعت خرده‌فروشی نیز با اشاره به نیاز کشور به توسعه فناوری‌های نوین در صنعت خرده‌فروشی اظهار کرد: «صنعت خرده‌فروشی در ایران در حال پوست انداختن است و در دوره گذار به رویکردهای مدرن، نیازمند فناوری‌هایی است که عملکرد این صنعت را مطابق انتظارات و نیازهای روز جامعه پیش ببرد.» او همچنین از رونمایی ارائه راهکارها و روش‌های مکانیزه استفاده از بارکد برای شناسایی و رهگیری کالا و دیگر فناوری‌های نوین مورد نیاز صنعت خرده‌فروشی و مراکز تجاری توسط شرکت زیراسیا در این نمایشگاه خبر داد .

در ادامه این نشست سام ضرابی مشاور بین‌المللی صنعت خرده‌فروشی، با بیان اینکه صنعت خرده‌فروشی در ایران سابقه چندانی ندارد و با فاصله ۵۰ ساله از صنعت خرده‌فروشی جهان حرکت می‌کند، اظهار کرد: «عقب ماندن از قافله صنعت خرده‌فروشی مدرن و بی‌توجهی به رویکردهای مدرن این صنعت موجب خسارت به زنجیره توزیع و فروش کالا و هدررفت منابع کشور می‌شود و از این جهت برگزاری چنین رویدادهایی برای اصلاح این وضعیت بسیار مفید و موثر است.» او  با بیان اینکه در ایران مفهوم خرده‌فروشی مدرن ناشناخته است، تصریح کرد: «در دنیا این مفهوم به معنای فروش خوشحالی و تجربه خرید است و به همین دلیل توسعه صنعت خرده‌فروشی در کشورهای مدرن و حتی برخی کشورهای همسایه موجب افزایش رغبت مردم به خرید کالا از مراکز مدرن و کاهش اتلاف منابع و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی بیشتر در این کشورها شده است. این در حالی است که در ایران صنعت خرده‌فروشی در بهترین حالت خود، با کمک برخی شرکای بین‌المللی سهم کوچکی از بازار را به خود اختصاص داده و بخش کمی از نیازهای مردم و سرمایه‌گذاران را پوشش داده است.» قائم‌مقام مدیرعامل شرکت زیوان تجارت گلدیس افزود: «به دلیل تحریم و مشکلاتی که در قوانین و مقررات و ساختارهای اقتصاد کشور ما وجود دارد و شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی صنعت خرده‌فروشی در ایران حضور موثری ندارند، نبود رقبای قدرتمند موجب شده است که به‌رغم تلاش‌های درخور تقدیر مجموعه‌هایی مثل‌ هایپراستار، گلرنگ، افق کوروش و...، صنعت خرده‌فروشی کشور ما هنوز تا رسیدن به جایگاه لازم فاصله زیادی داشته باشد.»

در ادامه این نشست و در پاسخ به پرسش مطرح‌شده، محسن پوررضایی بهره‌بردار مرکز تجاری آرمیتاژ مشهد با بیان اینکه این مرکز تجاری مرتفع‌ترین مرکز تجاری شرق کشور به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری قابل توجه بخش خصوصی را در این حوزه به نمایش می‌گذارد، اظهار کرد: «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید با حمایت‌های دولت و حاکمیت همراه باشد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه اشتغال و شکوفایی اقتصادی کشور ما منتهی شود.» پوررضایی برخی رویکردها در حوزه معماری و شهرسازی را با منافع پایدار مردم در تضاد دانست و افزود: «برخی خیابان‌ها ماهیت تجاری و صنفی دارند و وجود مراکز خرید کوچک در آنها طبیعی است اما مجوز دادن به واحدهای صنفی کوچک در خیابان‌هایی که ماهیت تجاری ندارند نفع پایداری برای توسعه شبکه توزیع و فروش کشور ندارد.» او همچنین به ظرفیت عظیم شهر مشهد در جذب گردشگر مذهبی داخلی و خارجی اشاره کرد و یادآور شد: «این ظرفیت می‌تواند اقتصاد این منطقه را متحول کند و تاثیر مثبت قابل توجهی بر اقتصاد کل کشور داشته باشد، به شرط آنکه سیاستگذاری‌های دولت در جهت تشویق سرمایه‌گذاری و جذب گردشگر به این منطقه باشد.» بهره‌بردار مرکز تجاری آرمیتاژ مشهد در مورد علاقه‌مندی عراقی‌ها به سرمایه‌گذاری در مشهد گفت: «محدودیت‌هایی در این زمینه از نظر قانونی وجود دارد و خود عراقی‌ها هم تاکنون تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در مراکز تجاری نشان نداده‌اند اما با توجه به اشتراکات پررنگ فرهنگی بین دو کشور و حضور پرتعداد عراقی‌ها به عنوان زائر در مشهد، افق پیش رو در زمینه فعالیت اقتصادی آنها در مشهد امیدوارکننده است.»

در اولین روز از برگزاری نخستین نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ یک پنل تخصصی با عنوان «خرده‌فروشی در حوزه مد» با حضور امیر عماد مدیرعامل موسسه مد و هنر آرتا و محمدرضا انصاری مدیرعامل گروه مشاوران انصاری برگزار شد. محمدرضا انصاری در ابتدای سخنان خود به آماری با جزئیات مشخص اشاره کرد. بر این اساس در سال ۲۰۱۲ حجم کل پوشاک جهان ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده درحالی که در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ عددی معادل دوهزار میلیارد دلار را نشان دهد. او با بیان اینکه محصولات ایرانی هنوز حرفی برای گفتن در جهان ندارند و طبق آمار اعلام شده تنها ۵۰ میلیارد دلار را در اختیار گرفته‌اند که عمده آن هم مواد خام هستند، گفت: «این آمار ناچیز به دلیل چالش‌های فراوانی است که در این صنعت با آن روبه‌رو هستیم.» مدیرعامل گروه مشاوران انصاری بر ضرورت انجام طراح‌ها مطابق با سلیقه و نیاز مشتریان تاکید کرد و ادامه داد: «در صورتی که طراحان متناسب با سلیقه و نیاز مشتری عمل کنند احتمال موفقیت‌شان افزایش خواهد یافت، در غیر این صورت نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود.» او همچنین کار تیمی را عامل موفقیت یک برند دانست و گفت: «هیچ خانه مدی در ایران به معنای واقعی وجود ندارد تا تولیدکنندگان بتوانند به راحتی از توانمندی گروهی از طراحان بهره‌مند شوند و ادامه این خودمحوری‌ها نفعی برای کسب وکار به دنبال نخواهد داشت.» محمدرضا انصاری افزود: «لازم است تولیدکنندگان اعتقاد بیشتری نسبت به طراحان داشته باشند زیرا جهت‌دهی تمام برندهای بزرگ دنیا توسط این افراد انجام می‌شود. در مقابل طراحان نیز باید متناسب با نیاز بازار طراحی‌های خود را انجام دهند.» افزایش نرخ دلار، اعمال تحریم‌ها و در پی آن رشد صنعت پوشاک ایران موضوع دیگری بود که در میان صحبت‌های مدیرعامل گروه مشاوران انصاری شنیده شد. به عقیده او این عوامل باعث شده است خریدن جنس خارجی دیگر به صرف مردم ایران نباشد و آنها را به سمت استفاده از کالای ایرانی سوق دهد. به همین دلیل لازم است تا تولیدکنندگان تمام تلاش خود را برای یکه‌تازی و ماندگاری در این عرصه به کار بگیرند. اما امیر عماد مدیرعامل موسسه مد و هنر آرتا به کشش بالای بازار پوشاک و عدم استفاده مناسب مالی از آن در ایران اشاره کرد و گفت: «طراحان ما از تولیدکننده و بازار فاصله دارند و در صورتی که بتوانند به طور مستقیم با تولیدکنندگان ارتباط بگیرند، وارد بازار خرده‌فروشی ایران شده و عمر کسب وکار خود را افزایش خواهند داد.» او همچنین پیرامون عدم تمایل به کار تیمی در میان طراحان سخن گفت و ادامه داد: «ادامه این روند چیزی جز عقب‌ماندگی و پیشی گرفتن برندهایی که دارای قابلیت‌های کمتری بوده‌اند را رقم نخواهد زد.» کاربردی نبودن برخی طرح‌ها موضوع مورد اشاره دیگر از سوی مدیرعامل موسسه مد و هنر آرتا بود. به اعتقاد او این قبیل طرح‌ها تنها در مزون‌ها و صفحات فروش مجازی مثل اینستاگرام خواهد ماند. این درحالی است که طراحان باید طرح‌هایی کاربردی را برای فروش بیشتر ارائه کنند. طبق اظهارات او: ۷۴ درصد تولید البسه در ایران در حوزه بانوان انجام می‌شود که قسمت عمده آن در زمینه مانتو است. ما از بازار کودک و نوجوان غافل هستیم درحالی که امر واردات نیز در این حوزه با کاهش روبه‌رو شده است. امیرعماد ضعف صنعت پوشاک ایران را عدم تمرکز بر تولید البسه ضدآب عنوان کرد و گفت: «ما برندهای بسیاری داریم که حتی با صرف هزینه‌های بالا نیز پیشرفت نکرده‌اند. لازم است تا در راستای افزایش تولیدات در حوزه لباس کودکانه و مردانه گام‌های موثرتری برداشته شود.»

در عصر نخستین روز برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو۲۰۱۹ پنلی با عنوان رویکردهای نوین سرمایه‌گذاری، مدیریت و بهره‌برداری مراکز خرید با حضور پانته‌آ دیرمکانی مدیر مجموعه‌ هایپراستار باکری، فرهود چاپاریان مدیر مرکزخرید النعیم سیتی‌سنتر امارات، سعید عباسیان رئیس کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی مراکز خرید شهر مشهد، علیرضا پوررضایی مدیرعامل مرکز خرید آرمیتاژ مشهد، وحید علیخواه مدیرعامل شرکت سیلکوی ترکیه و محسن بهداری مدیر پروژه میکامال کیش برگزار شد.

فرهود چاپاریان مدیر مرکزخرید النعیم سیتی‌سنتر امارات با بیان اینکه صنعت خرده‌فروشی ایران بسیار جوان است، گفت: «برگزاری این نمایشگاه حاکی از شرایط ایده‌آل این صنعت در ایران است و بالا بودن امکان ورود برندهای ایرانی به کشورهای دیگر در آینده را نشان می‌دهد.» او ارائه سرویس به مشتریان را ضروری دانست و گفت: «بسیاری از افراد برای استفاده از فضاهای سرگرمی و فضاهای f ;b به یک مال مراجعه می‌کنند. این افراد دارای ارزش بسیار بالایی بوده و شایسته دریافت سرویس‌های مناسب هستند. ضمن اینکه پرسنل هر فروشگاه در مال نیز باید مشتری‌مداری و نحوه برخورد با او را یاد بگیرند که در غیر این صورت بازنده خواهند بود.»

سعید عباسیان، رئیس کمیته مدیریت و برنامه‌ریزی مراکز خرید شهر مشهد گفت: «یکی از وظایف ما کمک به سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از یک پروژه است. از طرفی مجتمع‌های تجاری کشور با مشکل عدم تناسب میان عرضه و تقاضا مواجه هستند. این عامل باعث انعطاف کارفرمایان و همکاری با شرکت‌های معتبر شده است تا بتوانند هزینه‌های جاری را تامین کنند.» او پیرامون اثرات خرید آنلاین که در ادامه پنل به صورت یک سوال از سوی حضار مطرح شده بود، گفت: «مدتی قبل خرید آنلاین را به‌عنوان بودن یا نبودن یک تهدید بررسی کردیم. نتیجه آن شد که مشتریان برای خرید کالاهایی که ارزش مالی بالایی دارند طبیعتا حاضر به صرف وقت برای خرید حضوری هستند اما درصورتی که یک کالا ارزش کالایی کمی داشته باشد خرید آنلاین برای مشتری مقرون به صرفه خواهد بود.»

محسن بهداری مدیر پروژه میکامال کیش با بیان اینکه در مجتمع‌هایی همچون میکامال با این شرایط ویژه تفریحی تجربه جدیدی از خرید حاصل می‌شود، گفت: «ما در شرایطی می‌توانیم یک destination mall موفق داشته باشیم که از نگاه تخصصی مدیران مال‌ها استفاده کنیم و نگاهی تخصصی داشته باشیم.» او افزود: «رقابت مال‌ها در آینده در بحث مدیریت پس از بازگشایی خواهد بود و مال‌هایی موفق هستند که به موضوع پاخور توجه ویژه‌ای داشته باشند.» مدیر پروژه میکامال کیش رقابت مال‌ها در آینده را در موضوع بهره‌برداری پیش‌بینی کرد و در ادامه صحبت‌های خود گفت: «ما معتقدیم برای افزایش پاخور در کنار فعالیت مناسب برندها باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود تا بتوان به نتایج درخور توجهی دست پیدا کرد.» او در خاتمه خرید آنلاین را تهدید بزرگی برای مال‌ها و حتی فروشگاه‌های کوچک عنوان کرد و گفت: «با ایجاد فضاهای سرگرمی می‌توان مشتری را به سوی مراکز تجاری بزرگ جذب کرد.»

پانته‌آ دیرمکانی مدیر مجموعه‌هایپراستار باکری، در نظر گرفتن پارکینگ رایگان و عدم دریافت وجه از مشتریان را یک مزیت رقابتی برای‌ هایپراستار عنوان کرد و گفت:‌ «هایپراستار همیشه در تلاش است تا احساس خوب را به مشتریان خود منتقل کند و از آنجا که روی همیشه ارزان‌ترین تاکید دارد سعی بر این دارد تا لقب برترین را با اجرای ایده‌های خلاقانه برای خود حفظ کند.» او با بیان اینکه تجربه بی‌نظیری از خرید از‌ هایپراستار در ذهن مردم نقش بسته است، گفت: «اعتماد برندها و ارتباط برقرار شده با آنها باعث شده تا برندهای مورد علاقه مردم از سوی‌ هایپراستار گردهم بیایند.» مدیر مجموعه‌ هایپراستار باکری تغییرات ایجاد شده در این مال را در راستای افزایش رضای مشتری عنوان کرد و ادامه داد: «تصمیمات‌ هایپراستار بسیار استراتژیک بوده و براساس اعتماد مشتریان است. ضمن اینکه‌ هایپراستار به پرسنل خود نیز به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کند.»

علیرضا پوررضایی، مدیرعامل مرکز خرید آرمیتاژ مشهد با اشاره به اینکه کانسپت آرمیتاژ پس از تحقیقات بازار به تجاری و اداری تغییر پیدا کرد و تصمیم داشت تا ساختمان بیزینسی شهر مشهد باشد، گفت: «ما پاسخگوی نیاز مشتریان در هر زمینه‌ای هستیم. این مجموعه دارای ۳۴ خدمت مختلف است که به یک واحد ۷۰ متری اداری آن هم ارائه خواهد شد.» او با بیان اینکه صفر تا صد مدیریت بهره‌برداری این مجتمع در اختیار تیم داخلی (و به مدیریت آقای محسن پوررضایی) بوده است، ادامه داد: «اکنون به طور کامل به مجموعه اشراف داریم و برخلاف برخی دیگر از مراکز تحاری هیچ‌گونه فضای خالی در مجتمع آرمیتاژ مشهد وجود ندارد.» مدیرعامل مرکزخرید آرمیتاژ مشهد موفقیت‌های یک مرکز تجاری را نیازمند صرف هزینه دانست و افزود: «هزینه‌های زیادی برای ماندگاری ما در مسیر رسیدن به موفقیت به صرف رسیده که البته لازم هم بوده‌اند.»

وحید علیخواه، مدیرعامل شرکت سیلکوی ترکیه در ابتدای صحبت‌های خود به برخی مجموعه‌های تجاری در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: «به دلیل حجم بالایی از گردشگر در این کشور از فضاهای جانبی نیز استفاده می‌شود و درواقع زیرساخت‌های آن به گونه‌ای طراحی شده که امکان استفاده از آن برای فضاهای f ;b در آینده فراهم باشد.» او در ادامه این پنل موفقیت برند هایپراستار و تلاش آن برای رقم زدن اتفاقات خوب را ستودنی دانست و اعلام کرد: «مراکز تجاری بزرگ دنیا میزان پاخور ثانیه‌ای را هم به ثبت رسانده و آنالیز می‌کنند که نتیجه آن بهتر شدن سرویس‌دهی است. در حقیقت هر تغییری نشانه ضعف نیست.» مدیرعامل شرکت سیلکوی ترکیه شرایط حاکم حال حاضر کشور را شرایطی مناسب برای جابه‌جایی سرمایه بین کشور ترکیه و ایران عنوان کرد و ادامه داد: «شاهد هستیم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران از طرف همکاران ترک هم در حال بررسی شدن است.»

در نخستین پنل برگزار‌شده در دومین روز برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ پژمان طیار مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل ماهور، امیر ریاضی، مدیرعامل شرکت راتا مدیریت ایرانیان، جمال تبریزی‌منش مدیر بهره‌برداری مجتمع تجاری مگامال و علی اسلامی، مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری بام‌لند حضور پیدا کردند.

پژمان طیار مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل ماهور، اولین قسمت شرخ خدمات شرکت اشل را مطالعات بازار و تحقیقات میدانی عنوان کرد و ادامه داد: «این تحقیقات پیش از راه‌اندازی مجموعه سیتادیوم طی ۲۷۰ روز انجام شد و فاز اول آن هم به‌زودی در کنار انکر بزرگ ایران یعنی‌ هایپراستار به بهترین شکل ممکن افتتاح خواهد شد.» او همچنین درخواست حذف نگاه‌های انتقادی به سوی کارفرمایان، مالکان و به‌روزرسانی مداوم شرکت‌های بهره‌بردار را داشت و گفت: «اتفاقات اقتصادی دو سال اخیر موجبات رونق اقتصادی را پدید آورده است و لازم است با شناسایی نقاط ضعف استراتژی مرتبط با آنها مبتنی‌بر زمان شود. کما اینکه ما در آینده روزهای خوبی را به دلیل حضور بازرگانان موفق و صاحبان برندها پیش رو خواهیم داشت.» مدیرعامل شرکت راهکارهای خرده‌فروشی اشل ماهور برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ را شاخصه پیشرفت صنعت خرده‌فروشی عنوان کرد و افزود: «با توجه به اینکه بازدهی بالا در شرایط حاکم نشان‌دهنده عملکرد قابل قبول است، صنعت خرده‌فروشی نیز با نگاهی بین‌المللی در مسیر توسعه است.»

امیر ریاضی، مدیرعامل شرکت راتا مدیریت ایرانیان با تاکید بر اینکه مشاوران بهره‌برداری در خارج از کشور از زمان انتخاب زمین در مجموعه حضور دارند، گفت: «این اتفاق در کشور ما به صورت بالعکس می‌افتد و ضرورت حضور بهره‌بردار در پایان کار لحاظ می‌شود. علت بروز این مشکل هم این است که سازندگان این املاک یا هولدینگ‌های مرتبط با بانک‌ها هستند یا شرکت‌های ساختمان‌سازی که سابقه بسیاری هم دارند.» او با اشاره به اینکه نگاه معماران، زیبایی یک بنا و نگاه شرکت‌های بهره‌بردار کارایی است و تیم‌های بهره‌برداری در راستای عارضه یبابی مراکز تجاری تلاش می‌کنند، افزود: «هیچ نسخه یکسانی در صنعت مراکز خرید وجود ندارد و ما نیز باید در ابتدا به درخواست مالکان مراکز تجاری توجه کنیم.» مدیرعامل شرکت راتا مدیریت ایرانیان ممنوعیت واردات، الزام به تولید در ایران و... را از عوامل محدودکننده و در واقع عامل خروج برندهای خارجی از کشور برشمرد و گفت: «امروزه شاهدیم که بسیاری از برندهای ایرانی با استانداردهای مدنظر در صنعت خرده‌فروشی کشور درحال فعالیت هستند.» از دیدگاه او دشمن اصلی مراکز خرید مالکان واحدهای تجاری هستند و باید به سوددهی واحدها برای مستاجران خود نیز اهمیت دهند. به علاوه با پیگیری دلایل عدم موفقیت مراکز تجاری مختلف باید از تکرار تجربه مشابه جلوگیری شود.»

جمال تبریزی‌منش مدیر بهره‌برداری مجتمع تجاری مگامال هم با اشاره به فضای ۱۹ هکتاری این مجموعه گفت: «بزرگ‌ترین مشکل مجتمع مگامال مالکیت غیرحضوری آن و برنامه‌هایی است که هرمالک به صورت جداگانه برای خود درنظر می‌گیرد.» او با بیان اینکه امروز مالکان پذیرفته‌اند که موفقیت آنها در گرو سود بلندمدت و ارزش افزوده است، ادامه داد: «ما طی یک سال گذشته با وجود سختی‌های بسیار، نزدیک به ۶ هزارمتر از فضای مگامال را به برندهای موفق ایرانی همچون مارال‌چرم، عصر جدید و سرژه واگذار کرده‌ایم که نشان‌دهنده آگاهی یافتن کارفرمایان به حقیقت ماجراست.» مدیر بهره‌برداری مجتمع تجاری مگامال ضمن اشاره به لوکیشن و معماری استثنایی این مجتمع گفت: «قرار بر این است تا یک شرکت مشترک بهره‌برداری برای مگامال تا پایان سال جاری به ثبت برسد، زیرا فضای حال حاضر ما فضای عرضه و تقاضا بوده و در شرایطی هستیم که تعداد مغازه‌ها از تعداد برندها پیشی گرفته‌اند. همچنین امکان مقایسه حاشیه سود برندهای خارجی با یرندهای ایرانی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.»

علی اسلامی، مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری بام‌لند هم در ادامه این پنل، به فعالیت دو ساله مجموعه بام‌لند، خروج برندهای خارجی و جاگزینی آنها با برندهای موفق ایرانی اشاره کرد و گفت: «ما از روز اول در بام‌لند از پتانسیل‌های منحصر به فرد و موجود استفاده کردیم و تعطیلی این مجموعه را به حداقل و ساعت کاری را به حداکثر رساندیم. ضمن اینکه هفت درصد از فروش این مجموعه نیز در بازه زمانی ساعت ۲۲ تا ۲۴ اتفاق می‌افتد.» مدیرعامل مجموعه تجاری گردشگری بام‌لند با بیان اینکه هیچ شاخصی طی دو سال اخیر در مراکز تجاری بهبود نیافته است و تنها شاهد توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این مجموعه‌ها بوده‌ایم، تصریح کرد: «اعتقاد ما به تغییر است و لازم است تا شاخص‌های اقتصادی نیز به صورت عددی بیان شود نه نظری.»

در خاتمه این پنل که نخستین پنل برگزار شده در دومین روز برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ بود، حضار و میهمانان حاضر به پرسش و پاسخ از چهار سخنران حاضر در این پنل تخصصی پرداختند.

در ادامه روز دوم نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو، پنل دیگری با حضور تعدادی از رسانه‌‌های تبلیغاتی و فعالان مرتبط با این حوزه برگزار شد. در این پنل محمدرضا عمرانی مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند، علیرضا بی‌طرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند، محمدرضا انصاری مدیرعامل گروه مشاوران انصاری، حامد جمالی مدیرعامل شرکت تبلیغاتی آسانگار، مجید کثیری مدیرعامل پایگاه خبری اخبار رسمی و حمید روستا مسئول توسعه بازار اداره بازرگانی و تبلیغات ایسنا سخنرانی کردند.

محمدرضا عمرانی، مدیرعامل شرکت توسعه کالای دماوند به تاثیر بسیار زیاد شبکه‌‌های اجتماعی خصوصا اینستاگرام در ترغیب مردم به خرید کردن اشاره کرد و گفت: «بعد اجتماعی خرید کردن به مراتب مهم‌تر از سلیقه فرد است.» به گفته او در حال حاضر شبکه اجتماعی اینستاگرام بالاترین تاثیر را در خرید و در دنیای مجازی به خود اختصاص داده است. دلیل آن اشتراک‌گذاری یک کالا پیش از پرداخت هزینه و درواقع خرید آن از طرف مشتری با دوستانش است.

علیرضا بی‌طرفان مدیرعامل آژانس تبلیغاتی نوند به پررنگ شدن فروشگاه‌‌های آنلاین و برخی استارت‌آپ‌‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: «بیشترین سهم در این رابطه در اختیار دیجی‌کالا قرار گرفته است. به طور کلی تنها دو درصد از سهم خرده‌فروشی در اختیار این فروشگاه‌‌هاست که این میزان در ترکیه کمتر از سه درصد و در آمریکا به کمتر از ۱۰ درصد می‌رسد.» او به ضرورت بررسی روش‌‌های تبلیغاتی پیش از انتخاب آنها تاکید کرد و ادامه داد: «از آنجا که هر حوزه‌ای رسانه مختص به خود را دارد لازم است تا پایه‌‌های مارکتینگ مورد توجه قرار گیرند.» طبق اظهارات او تبلیغات خلاقیت نیست، بلکه خلاقیت یکی از ابزارهایی است که به امر تبلیغات کمک کرده و کارفرمایان نیز علاقه بسیاری به این لغت دارند.

مجید کثیری مدیرعامل پایگاه خبری اخبار رسمی نیز در صحبت‌‌های خود به کتابی تحت عنوان «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی» اشاره کرد و گفت: «از آنجا که کار برندینگ بر عهده روابط عمومی است لازم است تا نقش تبلیغات و روابط عمومی از یکدیگر تفکیک  شوند.» از دیدگاه او پیامی که از طریق تبلیغات در ذهن مردم تثبیت شده و از آن به بعد به طور مداوم تکرار می‌شود، به واسطه اقداماتی است که از قبل توسط روابط عمومی به انجام رسیده است. مدیرعامل پایگاه خبری اخبار رسمی از رسانه‌‌های اکتسابی به عنوان مهم‌ترین نوع رسانه که امروزه نادیده گرفته می‌شود، یاد و تصریح کرد: «روابط عموممی منتقل‌کننده پیام یک برند است و بالاترین میزان اعتماد مردم به یک برند از طریق رسانه‌‌های اکتسابی صورت می‌گیرد.»

محمدرضا انصاری، مدیرعامل گروه مشاوران انصاری با بیان اینکه طبق آمار رسمی ۶۴ درصد از مردم از شبکه‌‌های اجتماعی از طریق تلفن همراه استفاده می‌کنند برتری قطعی یک روش تبلیغاتی را مردود اعلام کرد. به گفته او، قسمت عمده‌ای از خرید به معنای یک فعالیت احساسی و ایجاد یک حس خوب در مشتری است و این احساس مطابق با میل مالکان و صاحبان برندها ایجاد نخواهد شد و وابسته به مشتریان و خواسته آنهاست. مدیرعامل گروه مشاوران انصاری بر الزام تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان تاکید کرد و گفت: «عمده کارفرمایان ایرانی اعتقادی به این بحث ندارند. این درحالی است که کارفرما باید در راستای شناخت نیاز مخاطب تلاش کرده و پس از آن از یک شرکت تبلیغاتی درخواست ایده مناسب را داشته باشد.»

حامد جمالی، مدیرعامل شرکت تبلیغاتی آسانگار به جابه‌جایی بیش از چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار مسافر با عقاید و سلیقه‌‌های متفاوت نسبت به یکدیگر، طی روز از طریق ناوگان حمل و نقل مترو اشاره کرد و ادامه داد: «مترو یک رسانه محیطی بوده و مخاطب را در مسیر همراهی می‌کند. در این میان شاهد هستیم که بسیاری از مراکز خرید کشور با بهره‌گیری از روش‌‌ها و الگوهای پیاده شده ما در مترو عمل می‌کنند.» او به محدودیت‌‌ها و موانع فراوان موجود بر سر راه شرکت‌‌های تبلیغاتی فعال در ایران گذری زد و افزود: «این چالش‌‌ها روند فعالیت شرکت‌‌های تبلیغاتی را با مشکلاتی مواجه کرده است، تا جایی که طراحی یک تبلیغ در ابتدا با طرحی که به مرحله اجرای نهایی درمی‌آید تفاوت‌‌های بسیاری خواهد داشت.»

حمید روستا، مسئول توسعه بازار اداره بازرگانی و تبلیغات ایسنا نیز به‌عنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست، به تغییر الگوهای ارتباطی میان صنعت خرده‌فروشی و مصرف‌کنندگان اشاره کرد و گفت: «در صنعت خرده‌فروشی ایران زمانی که سخن از رسانه به میان می‌آید، اکثر افراد توجه خود را به بیلبورد متمرکز می‌کنند. انگار در این صنعت تنها رسانه‌های محیطی به‌عنوان رسانه موثر شناخته می‌شوند و سایر گونه‌های رسانه که دست بر قضا موثرتر و ارزان‌قیمت‌تر هم هستند، چندان جدی گرفته نمی‌شوند. این در حالی است که کارکرد بیلبوردها فقط تبلیغاتی است و فعالان صنعت خرده‌فروشی هیچ بهره دیگری از این ابزارها نمی‌برند. در مقابل انواع دیگر رسانه نظیر شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات یا پلتفورم‌هایی نظیر آپارات وجود دارند که به مراتب ارزان‌تر، پرمخاطب‌تر، محتوامحور و از همه مهم‌تر اقناع‌کننده‌تر هستند.» او با بیان اینکه مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر ایران از ظرفیت فضای مجازی کمترین استفاده را کرده‌اند و تحلیل انجام شده بر وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی برندهای معتبر حاکی از نرخ تعامل با کاربران بسیار پایین است، گفت: «بدون شک اگر مدیران مراکز تجاری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آگاهی بیشتری نسبت به این ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و برندسازی پیدا کنند، می‌توانند با هزینه‌های بسیار معقولانه و به‌صرفه خدمات خود را به طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان معرفی کنند . »

در پایان این پنل که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده و بسیار چالش‌برانگیز شده بود، میهمانان حاضر و سخنرانان به بحث و گفت‌و‌گو و تبادل نظر پرداخته و برخی نیز انتقادات خود را نسبت به روش‌‌های تبلیغاتی بیان کردند.

در سومین روز از برگزاری اولین نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹، پنلی تخصصی ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حضور رسول محمدی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، منصور عالی‌پور مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرمی، محمدحسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی، امیرحسین انوری مدیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار در ایران و سیدجواد موسوی مدیرعامل شرکت توسعه بازار آوید برگزار شد.

رسول محمدی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با بیان اینکه صنعت ریتیل یکی از شاخصه‌های اصلی هر کشور است و همه ما موظف به تلاش و اقدامات جدی در مسیر توسعه آن هستیم، گفت: «فروشگاه رفاه هر هفته تقریبا یک فروشگاه بزرگ و یک روز در میان یک فروشگاه کوچک را افتتاح می‌کند.» او با اذعان به اینکه ورود این فروشگاه در صنعت فرانچایز سختی‌های بسیاری را داشته و دقت بالایی را در انتخاب همراهی‌کنندگان طی این مسیر طلب می‌کند، ادامه داد: «تلاش ما این است تا تعداد فروشگاه‌های رفاه مارکت تا پایان سال به ۴۰۰ شعبه برسد. ضمن آنکه فروشگاه‌هایی با کانسپت جدید تحت عنوان «کش اند کری» تا پایان سال دو فروشگاه خود را افتتاح کند.» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه افزود: «ما در حوزه CSR با ارائه طرح‌های خلاقانه برای وفادارسازی مشتریان‌مان تلاش کردیم. یکی از نمونه‌های آن طرح برای مادران بود که با همکاری سازمان یونیسف و سازمان جمعیت هلال اهمر، ۲۲هزار بسته مواد غذایی در اختیار مادران شیرده و بی‌بضاعت قرار گرفت.» او به بیزینس‌اسکول رفاه و آغاز به‌کار آن از شهریورماه امسال اشاره کرد و ادامه داد: «هزار نفر در این مدرسه‌ها مورد آموزش قرار گرفته‌اند. همچنین با همکاری دانشگاه الزهرا تصمیم به جذب دانشجویان غیربومی تهران در فروشگاه‌ها گرفتیم. علاوه برآن قرار است اقدامات جدیدی را با بهره‌گیری از نخبگان دانشگاه شریف برای حل مشکلات صنعت خرده‌فروشی صورت دهیم.» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در پایان به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای حضور توان‌یابان و انجام اصلاحاتی در فروشگاه‌های رفاه نیز اشاره کرد.

محمدحسین اسمایی مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرفامیلی با بیان اینکه این فروشگاه برای پنج سال آینده خود برنامه‌های خوبی را در نظر دارد گفت: «ضریب توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت مستقیمی با ضریب توسعه‌یافتگی کشور دارد که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم از سوی ساکنان شهرها مواجه شده است.» او با تاکید بر اینکه رقبای بین‌المللی همچون اسپار کمک می‌کنند تا شرکت‌های داخلی پیشرفت سریع‌تری داشته باشند، افزود: «فروشگاه‌های همواره تخفیف همچون کوروش نسبت به فروشگاه‌های‌ هایپر تفاوت‌هایی داشته و مشتریان مختص به خود را دارند. به همین دلیل فروشگاه‌های‌ هایپرفامیلی توسط گروه صنعتی گلرنگ (و در نزدیکی فروشگاه‌های افق کوروش) راه‌اندازی شده است.» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ‌هایپرفامیلی به همراهی این فروشگاه در امور خیریه و انسان‌دوستانه اشاره کرد و از تاسیس مدرسه ریتیل در دانشگاه علمی کاربردی و بهره‌مندی از پتانسیل دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر سخن گفت.

منصور عالی‌پور، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر امکان توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران فراهم است و توسعه فروشگاه‌های ‌هایپرمی نیز به طور پیوسته در حال انجام است، گفت:‌ «هایپرمی در مسیر توسعه و با توجه به بازار هدف خود به کیفیت، نوع خدمات و نوع برند می‌اندیشد و در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ فروشگاه را در اختیار بگیرد.» او در رابطه با اقدامات انجام‌شده ‌هایپرمی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی گفت: «ماه رمضان امسال طرح ۴ رقم مهربانی را در شعب این فروشگاه اجرا کردیم. به طور مستمر هم با خیریه‌های فعال و مشخصی در سطح کشور ارتباط داریم. ضمن آنکه یک روز در هرماه را به‌عنوان روز مشتری برای ارائه خدمات خاص و تخفیفات ویژه درنظر می‌گیریم.» مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای‌ هایپرمی آموزش را در صنعت خرده‌‌فروشی به‌عنوان یکی از اصلی نکات و یک خلا بزرگ برشمرد و ادامه داد: «لازم است تا یک سیستم قوی برای این امر ورود کند. کما اینکه ما آموزش‌هایی را قبل از ورود پرسنل به فروشگاه‌های‌ هایپرمی ارائه می‌دهیم.» او در پایان گفت: «امکان تردد افراد کم‌توان در فروشگاه‌های‌ هایپرمی برقرار است و افرادی نیز برای همراهی با این عزیزان در فروشگاه‌ها حضور دارند.»

امیرحسین انوری، مدیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار در ایران با بیان اینکه کشور اتریش با جمعیتی هشت میلیون نفری دارای ۱۵۰۰ شعبه از فروشگاه‌های اسپار است، گفت: «متاسفانه در برخی از شهرهای دور ایران هنوز فروشگاه زنجیره‌ای وجود ندارد و ساکنان آنها طعم خرید از این فروشگاه‌ها را نچشیده‌اند.» او با اذعان به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در داخل کشور همچنان برخی نیازهای مردم را بی‌پاسخ گذاشته‌اند، افزود: «فروشگاه‌های اسپار دقیقا مرتفع کردن این بخش از نیازهای مردم را هدف قرار داده است.» مدیر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار اهتمام‌ورزی در بحث آموزش نیروی انسانی را از مسئولیت اجتماعی اسپار عنوان کرد و افزود: «با توجه به اینکه در موضوعات گوناگون حضور نیروی متخصصی را شاهد نیستیم قطعا از مدیران و متخصصان اسپار دعوت خواهیم کرد تا برای انتقا تجربیات در ایران حضور یابند.» او در رابطه با عدم موفقیت برخی شعب اسپار در کشور امارات نیز گفت: «رقابت در آن فضا بسیار سنگین است اما در نتیجه نهایی عملکرد قابل قبولی دریافت خواهد شد.»

سید جواد موسوی، مدیرعامل شرکت توسعه بازار آوید نیز به مزایای رقابتی اعلام شده در وب‌سایت برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر شاهد به وجود آمدن موجی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مراکز خرید هستیم که رشد کمی خوب و رشد کیفی متوسطی دارند.»به گفته وی بیزینس‌مدل باید مطابق با کشش بازار پیشرفت کند. آموزش حاصل دانش و تجربه است و لازم است تا در این امر از افراد حرفه‌ای و باتجربه استفاده شود. ضمن آنکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ دنیا افرادی در یک بیزینس‌اسکول کوچک برای آموزش مستمر نیروهای یک مجموعه مستقر هستند.

در پایان این پنل تخصصی نیز پرسش و پاسخ و ارائه انتقاداتی از سوی حضار و سخنرانان صورت گرفت.

محمدعلی عطارها مدیرعامل شرکت کیان‌نور رایانه، محمدرسول شاملو مدیرعامل شرکت راک تهران و آرتیکو، سعید رضایی مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا(رض کو)، علی زبردست مدیرعامل شرکت پایا طرح و فرم و رضا مسعودی مدیرعامل قلعه شادی سخنرانان پنلی بودند که عصر روز سوم نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ برگزار شد.

محمدعلی عطارها، مدیرعامل شرکت کیان‌نور رایانه تحلیل داده‌ها در همه زمینه‌ها را مهم‌ترین عامل سوددهی در‌ هایپرمارکت‌ها دانست و گفت: «نرم‌افزارهای فروشگاهی می‌تواند زمام امور مربوط به یک فروشگاه را به دست گیرد.» او با بیان اینکه نرم‌افزارهای تولید شده در داخل کشور قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند، گفت: «نرم‌افزار ما این امکان را پیدا کرد تا با یکی از نرم‌افزارهای در حال استفاده در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای جایگزین شود و در حال حاضر نیز مشغول به ارائه خدمات است.» مدیرعامل شرکت کیان نور رایانه از فعالان صنعت خرده‌فروشی درخواست کرد تا از نرم‌افزارهای ایرانی استفاده کنند و برای درک و دریافت خدمات آن زمان بگذارند.

محمدرسول شاملو، مدیرعامل شرکت راک تهران و آرتیکو با بیان اینکه‌ هایپرمارکت‌ها یکی از اجزای مراکز خرید هستند و حضورشان در راستای افزایش پاخور و جذب مخاطب ضروری است، گفت: «متاسفانه اولین قسمتی که قرار است در یک مرکز تجاری تجهیز شود فروشگاه زنجیره‌ای است درحالی که آخرین اقدام‌ها در بحث تجهیز همین فضاها انجام می‌شود.» او در ادامه صحبت‌های خود گفت: «بخش‌هایی در این صنعت وجود دارد که هنوز به بلوغ کامل نرسیده است تا توانایی پشتیبانی کردن مجموعه‌های مختلف را پیدا کند.» مدیرعامل شرکت راک تهران و آرتیکو به توان بالا و انعطاف‌پذیری شرکت راک تهران و آرتیکو در عمل به وظایفش تاکید کرد و افزود: «شرکت ما با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته دنیا، بازدید از نمایشگاه‌های مختلف و آشنایی با شرکت‌های برتر برای به‌روز بودن مداوم در تلاش بوده و هست.» طبق اظهارات او، ما با استفاده از ارتباطاتی که داریم می‌توانیم دانش مورد نیاز خود را به داخل کشور وارد کنیم زیرا در بسیاری از زمینه‌ها هنوز سابقه مدیریتی خوبی مشاهده نمی‌شود. همچنین تزلزل مدیریتی در بعضی قسمت‌ها (تغییرات مدیریتی در بخش توسعه برندها) منجر به اعمال سلیقه‌های گوناگون می‌شود.

سعید رضایی مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا(رض کو) سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد: «مال‌های امروزی تنها یک مرکزخرید نیستند، بلکه تلفیقی از مرکزخرید و فضایی برای گذراندن اوقات فراغت هستند و راه‌اندازی سینما یکی از فضاهای ایجاد شده برای تحقق این امر است.» او با بیان اینکه صنعت سینما دارای یک ادبیات اختصاصی بوده و به چند دسته نور و صدا، دکوراسیون و مبلمان و... تقسیم می‌شود، گفت: «شرکت ما تمامی سالن‌های سینما را به صورت تمام و کمال و مطابق با پیشرفته‌ترین استانداردها و وسایل روز دنیا تجهیز می‌کند.» طبق اظهارات مدیرعامل شرکت گسترش مبلمان آسیا (رض کو) به طور واقعی ۳۵۰ سینما در کشور فعال هستند اما اگر بخواهیم این آمار را به کشورهایی مثل آمریکا برسانیم این تعداد باید ۲۴برابر شود.

علی زبردست، مدیرعامل شرکت پایا طرح و فرم با اشاره به اینکه راه‌اندازی فروشگاه‌هایی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای سابقه بسیار طولانی در صنعت خرده‌فروشی دارد، گفت: «افزایش قیمت ارز رقابت‌پذیری برندهای ایرانی را افزایش داد و هم‌اکنون بسیاری از آنها در حال پیاده‌سازی ساختارهای زیربنایی بسیار خوبی هستند.» او با بیان اینکه تعریف ما از برند همان تعریف رایج در کشور بوده و راه زیادی را تا پایان این مسیر داریم، افزود: «تعداد محدودی از برندهای ایرانی هستند که کاملا اصولی و با زیرساخت‌های دقیق در حال فعالیت هستند و زمانی که این حال گذار سپری شود تنها برندهای اصیل ایرانی در عرصه رقابت باقی خواهند ماند.»

رضا مسعودی، مدیرعامل قلعه شادی گفت: «حدود ۲۵ درصد افرادی که به یک مرکزخرید می‌روند به قصد استفاده از فضای شهربازی منزل را ترک می‌کنند. این موضوع پتانسیل بسیار خوبی را برای صاحبان مراکز خرید ایجاد می‌کند تا شهربازی را به‌عنوان یکی از انکرهای اصلی در کنار خود لحاظ کنند تا امکان میزبانی از اقشار و رده‌های سنی گوناگون را داشته باشند.» طبق اظهارات او شادی و تفریح نیازمند هزینه است در حالی که فرهنگ ما این مهم را جدی نمی‌گیرد. مدیرعامل قلعه شادی درخصوص موضوع مسئولیت‌های اجتماعی گفت: «عمل به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی ما درست در زمانی است که کودک در حال الگوبرداری رفتاری از والدین و اطرافیان است. تلاش ما این است که موضوعات ارزشمند همچون مدیریت مالی، پس‌انداز، رعایت قوانین و... در زمان استفاده از وسایل در کودکان نهادینه شود.»

در روز پایانی اولین نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹، پنلی در خصوص «بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش ‌روی برندهای ایرانی در بازار» با حضور مدیران و نمایندگان برندهای فعال این حوزه از جمله شاهین فاطمی مدیرعامل چرم درسا، سیدجلال حسینی‌خواه مدیرعامل مارال چرم، مجید افتخاری مدیرعامل عصر جدید، علیرضا نخجوانی مدیرعامل شرکت دایامد، علیرضا صفاری مدیرعامل برند ناریان و سام ضرابی مشاور بین‌المللی خرده‌فروشی برگزار شد .

شاهین فاطمی مدیرعامل چرم درسا دغدغه‌ اصلی برندهای ایرانی در مسیر آینده و اصل مهم ارتباطات با عرصه بین‌المللی را مطرح کرد و گفت: «ما در اوج تحریم‌های ایران با سختی‌ فراوان موفق به کسب این امتیاز شدیم و نباید آرزوی بزرگ کردن اکوسیستم خرده‌فروشی در ایران را کنار بگذاریم. ما باید به‌سمت سازمان‌های دوسویه توان حرکت کنیم؛ سازمان‌هایی که در عین دست و پنجه نرم کردن با مشکلات روزمره خود به فکر آینده نیز هستند.» او با بیان اینکه ما با تولید اندیشه می‌توانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم، افزود: «در ورود به بازارهای جهانی تهدیدهای زیادی پیش ‌روی ماست اما ابزارهای ارتباطی نوین، شبکه‌های اجتماعی و فضای وب، امکان عرضه تمام ایده‌ها را به جهان میسر کرده ‌است. اگر امروز ما ایده یا محصولی داریم می‌توانیم در معرض دید جهانیان بگذاریم.»

سام ضرابی مشاور بین‌المللی خرده‌فروشی و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت زیوان تجارت گلدیس گفت: «تناقض صنعت خرده‌فروشی در کشور ما به دلیل عدم به توجه به جزئیات است و مشکل اینجاست که خرده‌فروشان کوچک ما آرزوی طی کردن مسیری صدساله را در یک شب دارند. این درحالی است که رسیدن به موفقیت در این صنعت زحمات بسیاری را طلب می‌کند.»او با بیان اینکه خدمات صنعت خرده‌فروشی به صورت دقیق و صحیح به مردم ارائه نشده است، افزود: «ما برای کمک به رشد برندها موظفیم تا علم روز دنیا را به طور مداوم به سازمان خود وارد کنیم.» این مشاور بین‌المللی خرده‌فروشی در ادامه صحبت‌های خود از ایستادگی و تلاش برندهای موفق و بزرگ ایرانی در برابر شرایط نامساعد اقتصادی تقدیر کرد و گفت: «سال‌هاست که بزرگان صنعت خرده‌فروشی ایران به دنبال فرصتی برای قرارگیری در کنار یکدیگر بوده‌اند و حالا مدتی است که این فرصت‌ها فراهم شده است.»

مجید افتخاری مدیرعامل عصر جدید، این برند را برندی با فعالیت چند ساله در صنعت خرده‌فروشی عنوان کرد  که تا پیش از آن به صورت «بی تو بی» ( b to b ) مشغول به فعالیت بود و حالا به شکل تخصصی در حوزه پوشاک بانوان کار می‌کند.» او  آموزش را یک موضوع لازم و ضروری در امر ارتقای برندهای ایرانی برشمرد و گفت: «آسان‌ترین روش تا به امروز، روش آزمون و خطا بوده است. این درحالی است که در دنیای امروز فرصت‌ها با سرعت بالایی در حال از بین رفتن هستند. در واقع ما برای حل و فصل ساده‌ترین دغدغه‌ها با مشکل مواجه هستیم.» مدیرعامل عصر جدید با اشاره به فعالیت این برند در حوزه پوشاک بانوان  افزود: «پیش‌بینی مد در کشور ما امری بسیار مشکل است باتوجه به اینکه سهم زیادی از سبد خرید پوشاک برای خانواده‌ها نیز در اختیار بانوان است.»

سیدجلال حسینی‌خواه مدیرعامل برند مارال چرم با بیان اینکه شرایط حال حاضر باوجود سختی‌های بسیار فرصت بسیار خوبی برای تولید و عرضه است، گفت: «اگر برندها امروز در اندیشه واحدهای CRM ، توجه به تمایل مشتریان و عرضه کالای با کیفیت نباشند زمانی که عرصه برای حضور مجدد برندهای خارجی فراهم شود دوامی نخواهند داشت.» او ضمن اشاره به شعب این برند در کشورهای دیگر و قدرت‌نمایی آن به عنوان یک برند ایرانی، نوید بهره‌برداری از یکی از کارخانه‌های تولید محصولات مارال چرم را داد. به گفته مدیرعامل برند مارال‌چرم، صنعت ایران تنها با نفت و... شناخته شده است و مسیر زیادی باقی مانده است تا بتوانیم در صنعت خرده‌فروشی برای جهانیان شناخته شویم.»

علیرضا صفاری، مدیرعامل برند ناریان با بیان اینکه تولد این برند از دل یک بیزینس ۵۰ ساله خانوادگی در حوزه نساجی شکل گرفته و چندماهی نیز به یک ساله شدن آن باقی مانده است، گفت: «قبل از راه‌اندازی برند ناریان، حدود ۱۷۰ برند ایرانی و خارجی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.» او از یادآوری برند ناریان طی روزهای برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: «ناریان جز رعایت قوانین و حرکت در چارچوب استاندارد موفقیت فعالیت خاص‌تری را انجام نداده است.» مدیرعامل برند ناریان با مدنظر قرار دادن برتری برند درسا در عرصه جهانی به‌عنوان یک برند قدرتمند ایرانی که سابقه همکاری با برند معتبر سواروسکی را در کارنامه خود ثبت کرده است، افزود: «برندهای ایرانی باید تلاش کنند تا از شرایط موجود بیشترین بهره‌مندی را داشته باشند و توانایی خود را در معرض نمایش بگذارند.»

علیرضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت دایامد نیز گفت: «ما از حوزه دیگری وارد صنعت خرده‌فروشی ایران شدیم و قرار بود به صورت وسیع وارد بازار ایران شویم. این درحالی است که با وجود برخورد به شرایطی دور از انتظارمان تصمیم به ماندن و توسعه یافتن گرفتیم.» او افزود: «ما یکی از برندهای موفق ایرانی را خریداری کرده و حتی به حوزه F ;B نیز ورود کرده‌ایم. ضمن آنکه امکان نمایندگی برخی از هولدینگ‌های بزرگ و لوکس دنیا را نیز در اختیار داریم و در صورتی که شرایط برای حضور مجدد برندهای خارجی فراهم شود به این حوزه‌ها نیز وارد خواهیم شد.» مدیرعامل شرکت دایامد در خصوص برند جورجیو آرمانی گفت: «این برند در کنار قواعد و قوانینی که برای ما وضع کرده بود پس از آشنایی با فرهنگ مردم ایران در نحوه خرید کردن و همچنین مشاهده همکاری مناسب از سوی ما، انعطاف‌پذیری خوبی را از خود نشان داد.»

آخرین پنل برگزار شده در آخرین روز برگزاری نمایشگاه ایران‌ریتیل‌شو ۲۰۱۹ نیز همچون دیگر پنل‌ها با بحث و گفت‌‌گو و پرسش و پاسخ میان سخنرانان حاضر در این جلسه و میهمانان به پایان رسید.

پس از آن بازدیدکنندگان حاضر در سالن ۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران مجددا در ورکشاپ‌های آموزشی در نظر گرفته شده حضور یافتند. طی این ورک‌شاپ‌های آموزشی خیام عسگری، مدیرعامل مدرسه بازاریابی تهران در خصوص برندینگ در مراکز تجاری سخن گفت. در ادامه گلدانه ترکمنی، متخصص برندسازی و مارکتینگ صنعت مد و شروین مشایخ، مشاور استراتژیک محصول، هرکدام به ترتیب پیرامون موضوع طراحی  تجربه در خرده‌فروشی با رویکرد برندسازی صنعت مد و ساخت رفتار مشتری در محصولات آنلاین، جلسات سخنرانی خود را به پایان رساندند. نخستین نمایشگاه ایران‌ ریتیل‌ شو ۲۰۱۹ که با استقبال بی‌نظیری از سوی فعالان صنعت خرده‌فروشی و مراکز تجاری کشور مواجه شده بود، عصر روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه به کار خود پایان داد. امید به آنکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی صنعت جوان خرده‌ فروشی کشور را روز به روز پرورش داده و بتواند گام‌های موثری در ارتباط با رفع چالش‌های موجود برسر راه پیشرفت مراکز تجاری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فعالان صنعت خرده‌فروشی کشور که در شرایط نامساعد اقتصادی ایستادگی کرده و تمام توان خود را در به گردش در آوردن چرخ تولید و اقتصاد کشور به کار گرفته‌اند، بردارد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات