گذر از مرزهای سنتی کشاورزی

گذر از مرزهای سنتی کشاورزی

در واقع تحول دیجیتال برای همه‌ تغییر و تحولات ناشی از توسعه تکنولوژی دیجیتال در همه‌ جنبه های اجتماعی، اقتصادی و تجاری به‌کار می‌رود. تحولی که شیوه زندگی عادی مردم را تغییر داده و نیازهای جدیدی را برای جامعه ایجاد کرده است.

در واقع می‌توان گفت که الکترونیکی یا دیجیتالی شدن فرایندی است که انسان از طریق ابزارها، فنون و رسانه های دیجیتالی مانند شبکه اینترنت و رایانه به تولید، تکثیر، اشاعه و انتشار نمادها و معانی می ‎‎ ‌پردازد و از طریق آنها زندگی خود را سامان و معنا می‌دهد.

یکی از صنایعی که بسیار تحت تاثیر این دیجیتالیزه شدن قرار گرفته "صنعت کشاورزی" است. صنعتی گسترده و کاربردی که سلامت و تغذیه مردم به آن وابسته است. کشاورزی که تاکنون به شیوه سنتی مدیریت می‌شد؛ چند سالی است که در مسیر پیشرفت علم قرار گرفته و روش‌های نوینی برای مدیریت آن تعریف شده است.

بنا به گفته متخصصان، چشم انداز دراز مدت کشاورزی دیجیتال بسیار امیدوار کننده است و این دانش جدید ظرفیت آن را دارد که در زمان مناسب راه‌حل‌های موثری برای رفع مشکلات خود پیدا کند. در واقع در این روش، کشاورزان نیرو و توان علمی می‌یابند و بسیار توانمند تربیت می‌شوند.

در این روش نوین، کشاورزان مشاورانی مختص خود دارند و با کمک آن‌ها می‌توانند تولید محصولات خود را افزایش دهند و کمترین آسیب زیست محیطی را نیز داشته باشند. موج جدید نوآوری ها در کشاورزی اتفاق افتاده است و این موج بزرگ به کشاورزان روش‌های بهتر در تولید و فروش را با نگاه کردن و به‌کارگیری روش‌های علمی نوین ارائه می‌کند.

چه فناوری‌هایی کشاورزی دیجیتال را توسعه می‌دهند؟

اینترنت اشیا( IOT ) در حال دگرگون‌سازی صنعت کشاورزی است. IOT ظرفیت بالقوه‌ و زیادی در کشاورزی دارد و بر اساس گزارش‌های منتشر شده ارزشی که IOT در کشاورزی ایجاد می‌کند تقریبا ۴/ ۱۴ هزار میلیارد دلار است. همچنین پیاده‌سازی حسگرها به کشاورزان کمک می‌کند که تا از هر جایی از جهان کشت خود را مشاهده کنند. این حسگرها اطلاعات لحظه‌ای را به کشاورزان ارسال می‌کنند.

از دیگر تجهیزاتی که می‌تواند به توسعه کشاورزی دیجیتال کمک کند استفاده از پهپادها است. پهپادهایی که به کشاورزان اجازه می‌دهد زمین‌کشاورزی خود را به صورت کامل رصد کنند. این کار از بروز حوادث ناگوار پیشگیری می‌کند.

ربات‌ها نیز در کشاورزی دیجیتال نقشی پررنگ دارند. در واقع ربات‌ها در کشاورزی بهره‌وری را بهبود می‌دهند و منجر به تولید بیشتر و سریع‌تر محصولات می‌شوند.

کشاورزانی که از هر یک از این روندهای تحول دیجیتال استفاده می‌کنند نه تنها نگرانی کمتری نسبت به محیط زیست به دست می‌آورند، بلکه بهره‌برداری از کار خود را چند برابر و امکان مدیریت آن را به شدت تسهیل می‌کنند. همان‌گونه که جمعیت ما همچنان رشد می‌کند، روش‌های کشاورزی ما باید با آن رشد کند.

کشاورزی دیجیتال در ایران

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این راستا "توسعه کشاورزی دیجیتال" را در اولویت‌های نیازمحور و مساله محور خود قرار داده است. اولویتی که می‌تواند نسل کشاورزی را متحول کرده و درهای نوینی را به روی این صنعت قدیمی و ریشه‌دار بگشاید.

با توجه به این‌که میزان نفوذ اینترنت در کشور به سرعت در حال رشد است، زیرساخت اجرایی کردن طرح کشاورزی دیجیتال فراهم است. به گفته کارشناسان تعداد خطوط تلفن ثابت در کشور بیش از ۲۴ میلیون نفر است. همچنین ۴۳ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد. توجه به این ظرفیت با فراهم کردن بسترهای لازم می‌تواند رونق زیادی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

در واقع کشاورزی دیجیتال باید از مزرعه تا سفره پیگیری شود. برنامه‌ای جامع و کامل که بتواند همه نیازهای این صنعت را به صورت کامل پوشش دهد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد است که این طرح را با کمک همه بازیگران این عرصه اجرایی کند و از همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور بهره بگیرد.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۳

اخبار مرتبط:

کشاورزی دیجیتال، مرزهای جدید در کشاورزی است

کشاورزی دیجیتال و نقش آن در بهبود فضای کسب و کار

۶ تحول دیجیتال در بخش کشاورزی

دیجیتالی شدن چه تاثیری بر اقتصاد می‌گذارد؟

تحول دیجیتال یا دیجیتالی شدن چیست؟

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات