طرح شمس راه‌اندازی شد


مدیر عامل موسسه ترویج محصولات سالم و مجری طرح شمس ضمن اشاره به انعقاد قراردادهمکاری با پارک علم و فناوری خراسان در این خصوص گفت: پلتفرمی را طراحی کرده‌ایم که براساس آن مدیریت زنجیره‌ای تامین "طرح سبز محصولات کشاوزی از مزرعه تا سر سفره" راهبری شود.

سید محمودرضا شایسته در گفت‌وگو با خبرنگار پارک علم‌ و فناوری خراسان در خصوص طرح شمس اظهار کرد: طرح شمس برگرفته از اول کلمات "شبکه محصول سالم" است. در همین راستا پلتفرمی را طراحی کرده‌ایم که براساس آن مدیریت زنجیره‌ای تامین "طرح سبز محصولات کشاوزی از مزرعه تا سر سفره" راهبری شود.  در این پلتفرم هر شخصی در جایگاه خود قرار می‌گیرد تا این زنجیره درست عمل کند.

وی افزود: زنجیره‌های ارزش و تامین یک سری مشارکت‌کننده لازم دارند که همسو و هم هدف باشند و برای هدف مشترک گام بردارند تا به نتیجه برسند. پلتفرم ما به عنوان ستاد راهبری این زنجیره در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل موسسه ترویج محصولات سالم و مجری طرح شمس ادامه داد: در این موسسه اطلاعات و مدیریت دانش جمع‌آوری می‌شود و کارها به عهده شرکت‌های عضو است. این شرکت‌های عضو به صورت داوطلب وارد می‌شوند و هیچ حق عضویتی ار آن‌ها گرفته نمی‌شود. در بین اعضای این شبکه قراردادهایی شبیه قراردادهای کنسرسیوم بسته می‌شود.

شایسته عنوان کرد: ستاد شمس مرز طرفین است و ناظر بر قراردادها خواهد بود. در این شبکه محصولات بسته بندی می‌شوند و باید برند و کدرهگیری از مزرعه تا سفره و گواهینامه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها مشخص است داشته باشند.

وی در خصوص نحوه این گواهینامه‌ها بیان کرد: این گواهینامه‌ها از استاندار تشویقی شروع می‌شود و با روش‌های  IPM و ICM تولید می‌شود و تا "ایران گپ و گلوبال گپ" و بالاترین آن که گواهینامه ارگانیک است پیش می‌رود.

مدیر عامل موسسه ترویج محصولات سالم و مجری طرح شمس تاکید کرد: این موسسه در زمینه بازار، بازاریابی مارکتینگ، سیاست‌های قیمت‌گذاری و زنجیره ارزش کار فعالیت زیادی می‌کند، به افراد مشاوره‌های اقتصادی و مدیریتی داده می‌شود و برای تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان تلاش می‌شود.

وی ادامه داد: ایده‌ها را از استارتاپ‌ها دریافت و آن‌ها را به کار تبدیل می‌کنیم و سپس محصول تجاری‌سازی می‌شود. در گام‌های مختلف، خودمان به عنوان ستاد و همچنین شرکت‌های مشاوره مدیریتی که در بین اعضای شبکه وجود دارد به آن‌ها کمک می‌کنیم.

شایسته تصریح کرد: ابتدا شبکه با حدود ۳۰ تا ۴۰ تولیدکننده کود، تولیدکننده کودهای معدنی، آلی و زیستی تشکیل شد و در انتها بیش از صد فروشگاه عرضه کننده محصولات سالم ارگانیک در سطح کشور ایجاد شد. بیش از ۲۰۰ شرکت خدمات دهنده آموزشی ترویجی نیز وجود دارد که در این زنجیره کار می‌کنند تا محصولات گواهی‌شده به دست مردم برسد.

مجری طرح شمس ادامه داد: منشا بسیاری از بیماری‌ها از غذا است. تلاش داریم محصولات سالم به دست مردم برسانیم تا بیماری‌ها و مصرف دارو کاهش پیدا کند و مردم به بالاترین مرتبه یعنی آرامش روانی و جسمانی برسند.

مدیر عامل موسسه ترویج محصولات سالم تاکید کرد: امید داریم با بستن این تفاهم‌نامه بتوانیم کشاورزان را جذب و عضو این زنجیره کنیم تا به محصولات سالم و شمس دست پیدا کنیم. ما دربخش خصوصی هستیم و بودجه‌ها را با بستن همین قرادادهای فی‌مابین تامین می‌کنیم، قصد نداریم متکی به بودجه‌های دولتی باشیم اما به حمایت دولت نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: دکتر ستاری، معاون علمی‌ و فناوری، دکتر قانعی رئیس ستاد توسعه زیست محیطی علمی و فناوری و دکتر ملبوبی رئیس گروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری در راه‌اندازی این شبکه به ما اعتماد کردند. مسئولیت این کار به عهده بنده گذاشته شده تا بتوانیم این شبکه را در کشور راه اندازی کنیم. در این راستا ما به حمایت معنوی نیاز داریم تا مردم به ما اعتماد کنند.
شایسته ادامه داد: امید داریم نهادهای دولتی، نیمه‌دولتی و عمومی ما در شناساندن به کشاورزان و محصولات به مردم از طریق ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای کمک کنند. این موضوع برای دولتمردان هزینه‌ای ندارد، اما برای ما فوق‌العاده هزینه خواهد داشت. خواستاریم تا مسئولان در این زمینه ما را یاری کنند. مایل هستیم  این شبکه به صورت خود گردان و خصوصی اداره شود و متکی به اعضای خودش جلو برود.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات