با همکاری وزارت امور خارجه چالش‌‌های زیست‌بوم نوآوری را رفع می‌کنیم

با همکاری وزارت امور خارجه چالش‌‌های زیست‌بوم نوآوری را رفع می‌کنیم

به گزارش مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، نشست هم‌اندیشی در خصوص همکاری‌های بین‌المللی در حوزه علم و فناوری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای جدید ایران در ۲۰ کشور خارجی برگزار شد. حاضران این نشست به تبادل نظر و مرور فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های بین المللی در این حوزه پرداختند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست از مشکلات وابستگی به اقتصاد نفتی سخن گفت و بیان کرد: جدایی دانشگاه و صنعت از جامعه یکی از اسیب‌های اقتصاد نفتی است. بیش از صد سال از تحمیل آن به کشورمان می گذرد. نفتی که فروش آن ما را وابسته به فناوری خارجی کرد.

ستاری ادامه داد: در اقتصاد نفتی کارخانه‌ها بدون پایه صنعتی و عدم نیاز به نیروی متخصص شکل می‌گیرند. همچنین در این اقتصاد دانشگاه‌ها متکی به بودجه دولت وبی نیاز از حل مسائل اجتماعی و اقتصادی می‌شود. چنین اقتصادی منجر به ایجاد جامعه‌ای مصرف گرا، تجمل گرا، فقدان خودباوری با نگاهی مثبت به استخدام دولتی می‌شود. اقتصادی که تامین مالی آن با وام است وفرهنگ عمومی مردم بر اساس واردات شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: دلیل عدم پیشرفت در کشورهای وابسته به منابع زیرزمینی نیز همین است که پایه‌های اقتصادی آنها بر اساس رانت شکل گرفته است. این رانت ناشی از خام فروشی است که در فعالیت بخش های مختلف مشکل ایجاد کرده است.

زیست بومی منطبق با فرهنگ ایرانی شکل گرفت

ستاری در بخش بعدی سخنان خود از اقتصاد دانش بنیان سخن گفت و بیان کرد: نیروی انسانی خلاق و مستعد پایه و اساس این اقتصاد است. امروز بیش از هر زمان دیگری روی حوزه های آموزش و پژوهش سرمایه گذاری می کنیم اما نتیجه ای نگرفتیم. یک دلیل آن تفاوت فعالیت ها با فرهنگ وبوم ما است پس باید زیست بومی منطبق با کشورمان شکل بگیرد.

رییس بنیاد ملی نحبگان همچنین افزود: در حال حاضر زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور شکل گرفته است. نیروی انسانی بازیگر اصلی این زیست بوم است وخوشبختانه از این نظر در ایران هیچ مشکلی با وجود ۳۴ میلیون نیروی انسانی جوان و ۶ میلیون دانشجو وجود ندارد.

ستاری وضعیت موجود در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را برای سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تشریح کرد وادامه داد: استارتاپ‌ها، مراکز نوآوری وشتابدهنده ها تامین کننده بخشی از نیروی انسانی برای این زیست بوم هستند. در حال حاضر ۶ هزار استارتاپ و ۱۸۰ شتابدهنده ومرکز نوآوری در این زیست بوم نقش آفرینی می‌کنند. همچنین ۴۷ پارک علم و فناوری نیز در کشور وجود دارد که بازیگران دیگر زیست بوم اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به فعالیت بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در این زیست بوم گفت: این شرکت ها ۹۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته فروش داشتند و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم به واسطه فعالیت آنها ایجاد شد.

ستاری به جذب نخبگان ایرانی نیز اشاره کرد وافزود: این اقدام نیز راهکاری برای تامین نیروی انسانی خلاق زیست بوم اقتصاد دانش بنیان است. ۱ هزار و۴۰۰ تحصیلکرده مستعد از صد دانشگاه برتر دنیا ظرف ۳ سال گذشته به کشور بازگشتند. پلتفرم بازگشت نیروی انسانی ایده ها مربوط به کشورچین است که آن را بومی سازی کردیم ودر حال توسعه آن هستیم. محدودیت مالی هم برای این اقدام وجود ندارد.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری سرمایه گذاری خطرپذیر را نظام تامین مالی این زیست بوم دانست که بخش خصوصی اساس آن است و گفت: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع از نظام بانکی کشور به شرکت‌های دانش بنیان تزریق شد که خود این موضوع نشان دهنده رونق فعالیت های این حوزه و توسعه آن است.

ستاری سپس افق ۱۴۰۰ زیست بوم نوآوری در کشور را تشریح کرد و ادامه داد: فعالیت هزار استارتاپ جدید، ۶ هزار شرکت دانش بنیان با درامد زایی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان، ۳۰۰ شتابدهنده ومرکز نوآوری و۸ کارخانه نوآوری در این زیست بوم تا سال ۱۴۰۰ ترسیم شده است.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری با اشاره به توسعه پهنه های نوآوری در دل شهر و در مجاورت مراکز علمی گفت: ناحیه نوآوری شریف یکی از این مناطق است که در آن یک هاب نوآوری، ۵ برج فناوری، ۴ پژوهشکده، ۵ مرکز نوآوری، ۷ شتابدهنده و ۵ سرمایه گذار خطرپذیر مستقر هستند. همچنین با استقرار ۵۰۰ شرکت در این ناحیه نوآوری بیش از ۳ هزار شغل آن هم به صورت مستقیم ایجاد شده است.

ستاری وظیفه معاونت علمی وفناوری را تبدیل سرمایه گذاری عظیم در حوزه آموزش به زیست بوم نوآوری آن هم در قالب فعالیت استارتاپ‌ها و مرحله بعد شرکت‌های دانش بنیان دانست وگفت: مسائل وچالش هایی در این زمینه وجود دارد که آنها را مطرح و رفع می‌کنیم تا محیط برای کسب وکارها و رقابت آنها فراهم شود.

سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان راه نجات اقتصاد دانش بنیان است

همچنین غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست هم اندیشی درباره ضرورت توسعه فعالیت دانش بنیان ها در کشور سخن گفت و بیان کرد: در این سال ها سرمایه گذاری خوبی روی نیروی انسانی شده است که ثمره های آن را می بینیم و امروز این حوزه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وی ادامه داد: یکی از راه های نجات اقتصاد کشور سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان است. با توجه به آلودگی شدید اقتصاد به نفت حوزه دانش بنیان یکی از زمینه هایی است که ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد دارد و می تواند این اقتصاد گرفتار به نفت را نجات دهد.

انصاری همچنین گفت: این نشست فرصتی است تا همکاران من در نمایندگی های ایران در خارج ارتباط بین حوزه دانش بنیان برقرار کنند تا تلاش کنیم تولیدات دانش بنیان بازار خود را پیدا کنند و آن را توسعه دهند. زیرا این حوزه نه تنها باعث افتخار برای ایرانیان است بلکه با کمک آن می توان توجه جهانیان را جلب کنیم.

تعاملات وهمکاری‌های بین المللی حوزه علم و فناوری اجبار است

پس از آن مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی وفناوری نیز با بیان اینکه تغییرات حوزه فناوری، حجم سرمایه گذاری دنیا در این حوزه، تنوع آن و توسعه اثرگذاری آن در زندگی مردم ارتباطات وهمکاری های بین المللی در این حوزه را تبدیل به اجبار کرده است گفت: دانش و فناوری حوزه ای پاک و بدون حاشیه است بنابراین نقطه ورود مناسبی برای گسترش تعاملات است. پس روسای نمایندگی ها در خارج از کشور را باید ژنرال‌های عرصه ارتباطات بین المللی بدانیم. زیرا با تعاملات خود می توانند توسعه این حوزه را سرعت دهند.

قلعه نوی ادامه داد: البته در مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری اقداماتی در این زمینه انجام شده است. در برخی کشورها کمیته مشترک همکاری های علم و فناوری راه اندازی کرده ایم. همچنین انجام تحقیقات مشترک نیز دیگر برنامه ای است که با حمایت بخش دولتی در این زمینه انجام می شود.

وی همچنین افزود: توسعه صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان از اقداماتی است که با همکاری بخش خصوصی دنبال می کنیم و پس از ارزیابی شرکت های دانش بنیان و فناوری که ظرفیت صادراتی دارند مورد حمایت قرار می گیرند تا با حداکثر توان برای ورود به بازارهای صادراتی آماده شوند.
قلعه نوی به فعالیت کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری اشاره کرد و گفت: این مرکز تقویت توان صادراتی شرکت ها را با ارائه خدماتی مانند آموزش، مشاوره، تحقیقات بازار، مجوز واستاندارد سازی دنبال می کند. تا کنون نیز ۳ هزار و ۵۰۰ خدمت توسط آن به شرکت های فناور ارائه شده است.

به گفته وی، ۱۷ کارگزار فعال در حوزه صادرات شرکت های فناور وجود دارند تا خدماتی برای توسعه بازار محصولات شرکت های فناور ارائه دهند.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات