باتری‌ها با دستگاه ایرانی سنجش می‌شوند

باتری‌ها با دستگاه ایرانی سنجش می‌شوند

امروزه در اکثر مراکز مصرف هیدروژن، این گاز در سیلندرهای فشار بالا ذخیره شده و به مصرف می‌رسد. این روش با توجه به ایمنی حساس مربوط به این گاز خطرناک بوده و امکان بروز حادثه در محل مصرف را افزایش می‌دهد این امر لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن را با ژنراتورهای هیدروژن نشان می‌دهد.

محمد ژیانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «هیدروژن آسیا» درباره این دستگاه گفت: با استفاده از این دستگاه، هیدروژن مورد نیاز در محل مصرف تولید شده و از ذخیره سازی هیدروژن اضافی در محل جلوگیری می‌شود.

این فعال فناور افزود: با استفاده از این دستگاه می‌توان گاز هیدروژن را در محل مصرف تولید کرد که علاوه بر ایمنی و تولید عمر بالا، دارای عملکرد مناسبی در تولید هیدروژن با خلوص بالا را نیز شاهد باشیم.

بنابراین لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن با ژنراتورهای تولید هیدروژن ضروری به نظر می‌رسد.

دستگاه تست باتری

محمد ژیانی درباره یکی دیگر از محصولات ساخته شده در این شرکت توضیح داد: دستگاه تست باتری جهت بررسی عملکرد و طول عمر انواع مختلف باتری‌ها و اجزای آنها نظیر انواع نانومواد به کار رفته در ساخت باتری‌ها، نانو کاتالیست‌های آندی و کاتدی، غشاهای جداکننده کامپوزیتی و ... به کار می‌رود.

وی بیان کرد: این دستگاه می­تواند عملکرد انواع مختلف باتری‌های نوع اول و دوم (قابل شارژ و غیرقابل شارژ) را در دو مد شارژ و دشارژ و با انجام تست‌های جریان ثابت، ولتاژ ثابت، مقاومت ثابت، توان ثابت و انجام تست‌های چرخه‌ای بررسی کند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «هیدروژن آسیا» افزود: در این دستگاه کلیه تنظیمات مربوط به انجام تست‌ها از طریق نرم‌افزار تخصصی تحت ویندوز صورت می­گیرد. این دستگاه علاوه بر تست انواع باتری­ها، قابلیت انجام تست پیل­های سوختی (آن دسته از پیل‌های سوختی که نیاز به سیستم‌های فرآیندی ندارند نظیر پیل‌های سوختی الکلی ایستا) و الکترولایزرها را نیز دارا است.

این فعال فناور گفت: این دستگاه دارای ۵ کانال مستقل است و با استفاده از آن، امکان تست‌های شارژ و دشارژ همزمان ۵ باتری به طور مستقل و تعیین ظرفیت شارژ و دشارژ باتری، انرژی، بازده، سرعت تخریب و ... وجود دارد.

ژیانی از کاربرد این دستگاه گفت: مطالعه عملکرد و طول عمر انواع باتری­ها و اجزای آن نظیر مواد، نانوکاتالیست­ها و غشاهای کامپوزیتی به کار رفته در باتری یا الکترولایزر و بهینه سازی پارامترهای شارژ و دشارژ باتری در شرایط عملیاتی واقعی از کاربردهای اصلی این دستگاه است.

وی افزود: نمونه مشابه این دستگاه به کشور وارد می‌شود که عموما نیز ساخت کشورهای اروپایی است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «هیدروژن آسیا» به اشتغال‌ ایجاد شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: در این شرکت به طور ثابت ۳ نفر مشغول به کار هستند ولی براساس دریافت پروژه تولید و افزایش تولید این میزان نفرات به ۸ نفر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: به طور متوسط قیمت محصولات این شرکت در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزان‌تر است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط

* حسگر اپتیکی گاز هیدروژن ساخته شد

* ایران تا پایان سال ۲۰۱۶ رسما به «ایتر» می‌پیوندد

* پروژه "گداخت هسته‌ای" در حال پیشرفت است

* ساخت تمام اجزاء استک ۱۰۰ وات در داخل کشور

* مواد هوشمند کروماتیک را بشناسیم


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات