آمار بی‌بی‌سی درباره پناهجویان ایرانی مغایر با واقعیت است

آمار بی‌بی‌سی درباره پناهجویان ایرانی مغایر با واقعیت است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخش خبر فارسی «بی‌بی‌سی» ۲۶ آذرماه سال جاری، گزارشی تحت عنوان «چهار دهه فرار از وطن پناهجویان ایرانی به کجا رفتند؟» به قلم علی قدیمی منتشر کرده است. متاسفانه در این گزارش به علت عدم آشنایی کافی گزارش در استفاده از آمارهای بین‌المللی مهاجرت اشتباهات فاحش آماری در استفاده و تحلیل این آمار صورت گرفته است.

رصدخانه مهاجرت ایران، در گزارشی تحلیلی، به تبیین نکات مغایر با  واقعیت و برداشت‌های نادرست نگارنده این گزارش پرداخته است. این گزارش از سوی این رصدخانه و تحت عنوان « اشتباه فاحش گزارش بی‌بی‌سی در استناد به آمار پناهجویان ایرانی » نکات جالبی را درباره خطاها و نکات مغایر با واقعیت گزارش بی‌بی‌سی تببین می‌کند.

در ادامه به بخشی از تحلیل رصدخانه مهاجرت ایران درباره گزارش یادشده اشاره می‌شود:

« جمله و ادعای آغازین این گزارش به این صورت است"بر اساس این داده‌ها از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱۷ هزار نفر با ملیت ایرانی در کشورهای مختلف جهان پناه برده‌اند که به پناهندگی یا وضعیت مشابه آن اعطا شده و یا آن که تقاضای پناهندگی کرده و در انتظار پاسخ هستند."

در ارتباط با این موضوع چند نکته می بایست مورد توجه قرار گیرد:


* در گزارش بی‌بی‌سی ادعا شده است که در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱۷ هزار نفر تبعه ایرانی پناهندگی دریافت کرده و یا درخواست پناهندگی کرده‌اند .  به نظر می رسد نویسنده این متن با مفاهیم پناهندگی و پناهجویی آشنایی لازم را نداشته و همچنین با بی مبالاتی با داده های در دسترس در پایگاه داده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان (unhcr) اقدام به ارائه آمار ۲۱۷ هزار نفر پناهنده و پناهجوی ایرانی تنها در سال ۱۳۹۷ اقدام نموده است.

در حالی‌که داده‌های ارائه شده در پایگاه یادشده که در زیربخش time serirs قابل دسترسی است، به صورت آمار تجمعی چند سال گذشته پناهجویان و پناهندگان ارائه می شود و به هیچ وجه مختص سال ۱۳۹۷ آن‌گونه که توسط نویسنده گزارش مورد استفاده و استناد قرار گرفته نیست.

این بزرگترین و عجیب ترین خطایی است که نویسنده در این گزارش مرتکب آن شده است؛ در واقع، بر اساس داده های پایگاه unhcr تعداد پناهندگان ایرانی در سال ۲۰۱۸ در کل جهان رقم ۱۲۹۹۰۱ می‌باشد که صرفا مختص انسان نیست و بخش عمده‌ای از آن آمار تجمعی مربوط به سال‌های گذشته است که هر سال افزایش نسبت اندکی دارد همچنین تعدادی از این پناهجویان از سال‌های گذشته به طور مثال ۲۰۱۷ و یا ۲۰۱۶ و یا شاید قبل‌تر درخواست پناهندگی داده اند و همچنان منتظر دریافت درخواست خود هستند.

این موضوع برای پناهجویان تمام کشورها صادق است بنابراین گزارش بی‌بی‌سی که دچار خطای فاحش محاسباتی و درک ناقص از داده‌های unhcr شده است و در تمام داده‌های ارائه شده داده‌های تجمعی را به عنوان داده مربوط به یک سال مشخص در نظر گرفت و اقدام جمع کردن تعداد پناهجویان و پناهندگان در سال های مختلف کرده است.»

متن کامل گزارش تحلیلی رصدخانه مهاجرت ایران درباره اشتباه فاحش گزارش بی‌بی‌سی در استناد به آمار پناهجویان ایرانی در جهان را می‌توانید به صورت  تفصیلی از این‌جا دریافت کنید.

پایان پیام/۲۴


اخبار مرتبط:

* سهم ناچیز ایران از مهاجرت نخبگان در دنیا

* ایران هیچ‌گاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

* زیست بوم کارآفرینی مهمترین زیر ساخت لازم برای بازگشت نخبگان


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات