گوگرد با ترکیبات نفتی خداحافظی می‌کند

گوگرد با ترکیبات نفتی خداحافظی می‌کند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، یکی از منابع اصلی آلودگی محیط زیست ترکیبات گوگردی هستند. حذف گوگرد از ترکیبات نفتی، بخش بسیار مهمی در تصفیه مدرن است. ترکیبات گوگردی مانع عملکرد مناسب خودروها می‌شوند و سوختن این ترکیبات همراه با آزاد شدن گاز SO۲ است. این مسئله ایجاد باران‌های اسیدی و سایر مشکلات زیستی از جمله تخریب نمای ساختمان‌ها و آثار باستانی را به همراه دارد. پس به طور کلی حذف گوگرد از سوخت‌های دیزلی تا سطح پایین غلظتی بسیار ضروری است.

با توجه به اهمیت این موضوع محققان دانشگاه اصفهان بر آن شدند تا برای حذف این ترکیبات پژوهشی را انجام دهند. حذف ترکیبات گوگرد دار از نمونه‌های نفتی به دو روش سولفورزدایی اکسایشی و روش جذب با استفاده از اسکلت‌های فلز- آلی عنوان پژوهشی است که آنها با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری انجام دادند.

شهرام تنگستانی نژاد مجری این طرح پژوهشی درباره ضرورت انجام آن گفت: با توجه به تغییرات چشمگیر در قوانین زیست محیطی در نواحی مختلف دنیا بر اساس فناوری پالایشی موجود، تلاش برای پایین آوردن سطح گوگرد در سوخت‌ها انجام شده است. زیرا ترکیبات حاوی گوگرد باعث تاثیر نامطلوب روی کیفیت محصولات نفتی می‌شوند . ترکیبات آلی گوگرد­دار بخش اعظم محتوی ترکیبات گوگردی نفت خام را تشکیل می‌دهند .

وی ادامه داد: ایران از جمله کشورهایی است که دارای بالاترین مقدار ترکیبات آلی گوگرد­دار در ذخایر نفتی خود است. احتراق مواد سوختی حاصل از نفت خام مثل گازوئیل و بنزین موجب تولید و نشر اکسیدهای گوگردی شده که باعث آلودگی محیط زیست و ایجاد بارا‌‌ن‌­های اسیدی و غیر فعال شدن کاتالیست‌های شیمیایی می­‌شوند. با توجه به لزوم توجه به مسائل زیست محیطی با سنتز کاتالیست­‌هائی بر پایه اسکلت­‌های فلز- آلی، نتایج این پژوهش برای ارائه روشی کارا در حذف گوگرد از ترکیبات نفتی کاربرد گسترده‌ای دارد .

بر اساس این گزارش، در حال حاضر تکنیک اصلی و به کار گرفته شده در صنعت برای حذف گوگرد از نفت خام، گوگرد زدایی هیدرو با شکستن کاتالیتیکی سیال نفت است. این فناوری­ها که قادرند گوگرد را کاملاً از نفت سنگین حذف کنند، شامل تولید هیدروژن مورد نیاز برای HDS و فراورش هستند و دمای بالایی نیاز دارند. پالایش نفت خام­های سنگین­تر و دارای گوگرد با حجم بالاتر از لحاظ مالی و محیط زیستی بسیار پر هزینه هستند؛ بنابراین به جای آن روش­های جایگزین گوگرد زدایی مورد توجه قرار گرفته است. در این طرح اسکلت­های فلز- آلی جدیدی به عنوان جاذب مناسب برای فرآیند جذب که به صورت مکمل یک فرآیند دیگر گوگرد زدایی یا یک فرآیند مستقل گوگرد زدایی است سنتز و استفاده شد.

پس از آن نیز پارامترهای عملیاتی بهینه برای تست­های عملیاتی و بکارگیری، جاذب در صنعت را شناسایی کردند. این اسکلت‌های فلز- آلی اصلاح شده به عنوان بستری برای تثبیت گونه­های همگن کاتالیستی استفاده شد و در نهایت کاتالیست سنتز شده در گوگردزدایی اکسایشی ترکیبات مدل گوگرددار مورد استفاده قرار گرفت.

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* موفقیت محققان در حذف ۹۸ درصدی ترکیبات گوگرد از سوخت فسیلی

* دستیابی محققان دانشگاه علم‌وصنعت ایران به دانش جداسازی گوگرد از گازوئیل


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات