آمادگی استارتاپها برای ورود به بازار بورس
به اعتقاد جلالپور و سلطانی که به تعبیری نماینده اقتصاد سنتی در این پنل هستند، اقتصاد سنتی عملا از نظر مدل کسبوکار از اقتصاد دیجیتال عقب مانده بوده و در واقع، بهرهوری اقتصاد دیجیتال برگ برنده استارتآپها است.
با این حال، این کسبوکارهای نوپا همانند همتایان سنتی خود با مسیر پر فراز و نشیبی اعم از فقدان سرمایهگذار یا عدم همراهی دولت برای رشد و توسعه مواجهند. اما محمدی و آرمندهی که از تجربیات خود از فعالیت اقتصاد دیجیتال در این پنل صحبت کردند، نوید رشد استارتآپهای شناخته شده قدیمی را دادند و اینکه این استارتآپها دیگر بالغ شده و ماهیت یک شرکت را پیدا کردهاند و حتی آمادگی ورود به بورس را دارند. با این حال، عدم حضور علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران در این پنل، بهرغم اینکه دعوت شده بود، باعث شد سوالات پیرامون برنامههای دولتی برای پذیرش شرکتهای دیجیتالی در بورس بیپاسخ بماند.
در این میان، وحدت، تنها نماینده دولت در پنل نیز از برنامههای دولت برای پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان گزارش داد. از نظر شریف، اکوسیستم استارتآپی کشور در حال حاضر با حلقههای مفقوده مانند حضور کمرنگ شتابدهنده یا سرمایهگذاران خصوصی مواجه شده است، در حالی که چنین وضعیتی قابل انتظار نبود و این در سالهای ابتدایی شکلگیری وضعیت بهتری داشت. البته در این میان، شاهد رشد و بلوغ شرکتهای استارتآپی بودهایم که از آنها میتوان بهعنوان نمونههای موفق یاد کرد. با این حال، این استارتآپها هم هنوز به یک نقطه ثبات برای تشویق سرمایهگذاران جهت ورود به این عرصه نرسیدهاند.
ورود به بورس :
به اعتقاد محمدی، بنیانگذار دیجیکالا، ورود استارتآپهای موفق به بورس بستگی به رگولاتوری و مقررات سازمان بورس دارد. با این حال، در شرایط موجود کار سختی بوده چراکه این ورود مستلزم تغییر در ذهنیت و رویکرد تصمیمگیرندگان بهویژه سازمان بورس است.
بنابر مقررات فعلی، شرط ورود شرکتها به بورس، سودآوری یا ارزیابی دارایی اعم از زمین و ساختمان است. در حالی که شاخصهای بررسی شرکتهای تکنولوژی متفاوت است.
در واقع، رویکرد در شرکتهای تکنولوژی فضای رشد بوده، نه سوددهی. بنابراین، نباید با شرکتهای سنتی مقایسه شوند. باید با شاخصهایی مانند رشد و نفوذ در زندگی مردم مقایسه شوند. هرچند شاخصهای مالی هم مهم است اما باید قدری اصلاح شود.
در حال حاضر شاهدیم، شش شرکت نخست بورس نیویورک از جنس تکنولوژی هستند، این در حالی است که هنوز سود چشمگیری ندارند. استارتآپهای بزرگ کشور در حالحاضر میتوانند وارد بورس شوند و به پول دولت هم نیاز ندارند. فقط باید شرایط لازم ایجاد شده و مسیر برای آنها هموار شود.
در نهایت خود مردم تصمیم میگیرند که آیا این سهم را بخرند یا خیر. از نظر آرمندهی، بنیانگذار کافه بازار، نیز شرط سوددهی برای ورود شرکتها به بورس منطقی نیست و باید اصلاح شود. از طرفی، بهرهبرداری از ظرفیتهای بازار سرمایه برای توسعه اکوسیستم استارتاپی نیاز به همراهی مدیران بورس هم دارد زیرا استقبال مدیران سازمان بورس و ایجاد شرایط لازم، اعتماد را بیشتر میکند.
راهی گشوده میشود که بقیه استارتآپها بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند. بورس معمولا از شرکتها انتظار شفافیت دارد و ما این را میپذیریم تا برای جلب اعتماد بیشتر ارائه دهیم. نتیجه همه این اصلاحات هدایت سرمایه و نقدینگی از بخش غیرمولد اقتصادی یا بازارهای خودرو، طلا و ارز بهسوی بخشهای مولد و ارزشآفرین خواهد بود.
منبع : دنیای اقتصاد
نظرات