نوآوری «کانون» توسعه صنایع می‌شود

نوآوری «کانون» توسعه صنایع می‌شود

مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازارمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست که با حضور نزدیک به ۴۰۰ نفر از فعالین صنعت، بازار و مراکز علمی فعال در حوزه رنگ و رزین برگزار شد، با اشاره به ابعاد منفی مختلف اقتصاد تک محصولی و غیر متکی به زیست بوم دانش بنیان،افزود: از آفت‌های اقتصاد مبتنی بر منابع فسیلی و تک محصولی این است که برای دولت‌ها یک نگاه از بالا به پایین ایجاد می‌کند، به ویژه آنکه این منابع از سوی دولت‌ها برداشت می‌شود و توسط دولت‌ها فروخته و سپس سرمایه گذاری می‌شود. همین مسئله برای دولت یک محوریت عمده ایجاد کرده و بخش خصوصی را به حاشیه می‌راند. این قبیل سرمایه گذاری‌ها، طبیعتاً دولت را به رقیبی عمده برای بخش خصوصی تبدیل می‌کند و معلوم نیست که بخش خصوصی با چه توان و سرمایه‌ای باید با چنین رقیبی به رقابت بپردازد.

به گفته مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابتدا با هدف درهم شکستن انگاره‌های منفی اقتصادی و علمی انجام گرفت و خوشبختانه امروزه، بیش از ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان وبیش از ۶۰۰۰ محیط استارتاپی ایجاد شده است.

وی افزود: این زیست بوم توانسته است در اقتصاد به گونه‌ای نقش آفرینی کندکه یک چهارم از اقتصاد مبتنی بر فناوری را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این عرصه، گفت: خوشبختانه اثرات این گفتمان سازی اقتصادی به مرور خود را در جامعه نشان می‌دهد.یکی از محورهای برنامه ریزی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که نهادهای مختلف، مانند مراکز علمی و پژوهشی، بازار و دیگر اجزای لازم برای تشکیل یک اقتصاد پویا مبتنی بر دانش بتوانند به اصطلاح دور یک میز جمع شوند و به فهم مشترکی از مسائل گفتمانی و اهدف ترسیم شده دست یابند. این فهم مشترک و همکاری می‌تواند بر بستر کانون‌های دانش، صنعت و بازار به وجود آید.

وی در ادامه گفت: با این رویکرد به دنبال این بوده‌ایم که با تاسیس کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار، این کانون‌ها به مرجع‌های خبرگانی تبدیل شوند و بتوانند زنجیره ارزش و چالش‌ها و راهکارهای آن حوزه را تبیین و با بکارگیری تکنولوژی روز و برخورداری از دانش لازم، بهره وری و هم افزایی را بیشتر کنند.

در ادامه این نشست، مجید تباشیری رئیس کانون رنگ و رزین و زهرا رنجبر، نائب رئیس این کانون به بیان اهداف و برنامه‌های پیش روی این کانون پرداختند.

کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت، بازار، از جمله ابتکارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با هدف ایجاد تحرک بیشتر در حوزه‌های مختلف و ترغیب فعالین این سه بخش به همکاری بیشتر، تشکیل شده است.

«کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر» ، « کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگهای قیمتی ایران» ، « کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری» و یک کانون فعال در حوزه رنگ و رزین از جمله کانون‌های است که تا کنون تشکیل شده‌اند.

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


۵ کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار راه اندازی می شود

آغاز به کار کانون هماهنگی، دانش، صنعت بازار رنگ و رزین

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زنجیره گندم، آرد و نان

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار رنگ و رزین آغاز به کار می کند


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات