بزرگ‌ترین حمایت از ما خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است

بزرگ‌ترین حمایت از ما خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است


رئیس پارک علم‌ و فناوری خراسان گفت: صنعت دانش‌بنیان یک اکوسیستم  ایجاد کرده است که نیاز اصلی توسعه اکوسیستم این است که مدیران ضمن استفاده از قوانین موجود، بزرگ‌ترین حمایت را  با خرید محصولات آنان ایجاد ‌کنند.

رضا قنبری، رئیس پارک علم‌و فناوری خراسان در نشست مسئولین وزارت نفت از پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد: اظهار کرد: صنعت دانش‌بنیان یک اکوسیستم ایجاد و آن را هدایت می‌کند و نیاز اصلی توسعه اکوسیستم این است که مدیران ضمن استفاده از قوانین موجود، بزرگ‌ترین حمایت را با خرید محصولات آنان ایجاد ‌کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه از خرداد ماه با دستورات مستقیمی همچون تولید بار اول و... که در کشور ایجاد شده می‌توان راحت‌تر از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

قنبری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد اعضای گروه انرژی پارک، برند شرکت دانش‌بنیان را اخذ کرده‌اند و این زنجیره بعد از چند سال ایجاد شده که امیدواریم با توجه بیشتر به این حوزه، شاهد رشد و توسعه آن باشیم.

مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی وزارت نفت نشست مشترک مذکور بیان کرد: در حال حاضر پیگیری‌هایی در حال انجام است تا ورود شرکت‌ها به AVL (نظام تآمین وزات نفت) با سرعت بیشتری انجام و روند آن تسهیل شود، به شکلی که تبدیل به امتیازی شود تا خود دوستان اقدام به دانش‌بنیان شدن کنند. موضوع بعدی ممنوعیت واردات است که خوشبختانه کشور در این مسیر قرار گرفته و بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: انتظار ما از شرکت های دانش‌بنیان این است که تسلط حقوقی خود را افزایش دهند زیرا در این سال‌های اخیر قوانین پیشرویی در کشور ایجاد شده است و این اراده در دولت، قوه قضایه و مجلس وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از حقوق خود آگاهی ندارند و خواهشمندیم یک تیم حقوقی در پارک‌ها ایجاد شود.

مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی وزارت نفت تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۳ ممنوعیت واردات جدی شده و برخوردهای زیادی در این زمینه شکل گرفته است. در حقیقت برای کشوری که ۱۰۰ سال کالای خارجی مصرف می‌کرده، سخت است که از کالای ایرانی استفاده کند. اما اکنون خرید داخلی در قانون مصوب شده که اگر در گذشته خرید داخلی نوعی لطف کردن به شرکت‌ها بود، امروز به ابلاغ قانونی تبدیل شده است.

شمس عنوان کرد: استان خراسان دسترسی خوبی به کشورهای همسایه دارد و امیدواریم در زمینه صادرات فعال شوند زیرا بازار داخل محدود است و به دلیل کیفیت بالا و قیمت ارزان کالاهای ایرانی، می‌توان آن ها را به کشورهای همسایه صادر کرد. در حال حاضر ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار صادرات صورت می‌گیرد که بخش مهمی از آن به بازارهای منطقه‌ای تعلق دارد و به عنوان مثال ۱۰ میلیارد دلار صادرات ما به کشور عراق است.

وی ادامه داد: معاونت علمی کوریدور صادرات را ایجاد کرده است که توصیه می‌کنم به آن متصل شوید و نیز دفاتر منطقه‌ای در اندونزی و چین ایجاد شده که می‌توان با آنان همکاری کرد. سعی کنید با شرکت‌های داخلی ارتباط برقرار کرده و به دنیال دولت نباشید.

در ادامه امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت بیان کرد: صنعت نفت ایمنی‌محور است. در چند سال اخیر یکی از گرفتاری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این بود که به واسطه گواهینامه‌هایی که دریافت آن بسیار سخت بود، نمی‌توانستند مصرف‌کننده را به جهت ایمنی متقاعد کنند که در این راستا گام‌هایی برداشته شده است که به واسطه آن بتوانیم دغدغه خرید محصولات شرکت‌ها را رفع کنیم. در این راستا گواهینامه کیفیت محصول راهکار کلیدی است که به حل این مشکل کمک می‌کند.

وی ادامه داد: وزیر نفت در یکی از جلسات رسمی تصمیم خرید در مقابل تضمین کیفیت را اعلام کرد و دستور داد که مقررات مربوط به آن نوشته شود. همچنین خبر ایجاد صندوق پژوهش و فناوری نفت نیز اعلام شد که در واقع این صندوق، ریسک تجاری شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌پذیرد.

درخواست‌های ما از ستاد وزارت نفت، تسهیل‌گری در قوانین و مقررات حوزه نفت است

در ادامه این نشست معصومه ذاکریان، مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم‌ و فناوری خراسان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۴۰ شرکت در پارک علم‌ و فناوری خراسان مستقر هستند که از این تعداد بیش از ۵۰ شرکت به صورت انحصاری در حوزه انرژی مشغول به فعالیت می باشند. اگر این شرکت‌های مرتبط با حوزه انرژی را در این شمارش قرار دهیم، این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یکی از کارهای خوبی که در این پارک انجام دادیم این است که با مراکز رشد تخصصی در خوزستان، بوشهر، شیراز و تهران شبکه‌ای ایجاد کنیم تا شبکه‌سازی میان شرکت‌ها ایجاد شود. همچنین علت ایجاد گروه انرژی در پارک علم‌ و فناوری خراسان، پتانسیل و ظرفیت‌هایی از جمله شرکت‌های گاز استانی، پتروشیمی خراسان و... در استان بود.

معصومه ذاکریان عنوان کرد: در حال حاضر ۵۷ شرکت در گروه انرژی پارک خراسان در زمینه های مکانیک، مواد، فرآیند مدیریت انرژی، بهینه‌سازی فرآیندها، هوشمندسازی و... مشغول به فعالیت هستند. همچنین تنوع گرو‌ه‌های موجود در پارک، ما را به این سمت هدایت می‌کند که با پارک‌های دیگر در استان‌ها به صورت شبکه‌ای و هم‌افزا ارتباط برقرار کنیم.

ذاکریان تصریح کرد: یکی از درخواست‌های ما از ستاد وزارت نفت، تسهیل‌گری در قوانین و مقررات حوزه نفت است که از جمله آن می‌توان به ورود شرکت‌ها به سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت (یا به اختصار EP) و ممنوعیت خرید کالا از خارج کشور اشاره کرد. اکنون توانمندی‌های خوبی در استان وجود دارد و شرکت‌ها ‌توان ساخت محصولات این حوزه از جمله پکیج‌ها، قطعات اصلی و قطعات یدکی را دارا هستند. با وجود این تحریم‌ها، اگر شرکت‌های دانش‌بنیان حضور نداشتند، ما زمین می‌خوردیم.
در بخش دیگری از این نشست شهرام شمس، مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی وزارت نفت افزود: تمرکز رهبری بر موضوع اقتصاد است. این وزارت باور دارد که تمام نیروهای نظام باید بر اقتصاد متمرکز شوند و پاشنه آشیل اقتصاد تولید باشند. همچنین اعتقاد بر این است که تولید باید دانش‌محور باشد و در صورتی که این امر محقق شود به استقلال سیاسی، اقتصادی و صنعتی خواهیم رسید.

وی افزود: در حال حاضر ما در نقطه‌ای قرار داریم که شدیدترین تحریم‌های تاریخ و جغرافیای بشر بر کشور اعمال شده است و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان حضور نداشتند ما زمین می‌خوردیم.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات