سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز بومی می‌شود

سیستم تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغز بومی می‌شود

برگزاری این چالش رقابتی برای ساخت ابزارهای نوین در حوزه دانش علوم شناختی است و در آن روشی کارآمد برای تحریک غیرتهاجمی نواحی عمیق مغزی توسط محققان کشور ارائه می‌شود.

اما اهمیت برگزاری این چالش در دستیابی به دانش تحریک عمقی مغز است. روش‌های مختلف غیرتهاجمی مانند تحریک الکتریکی، الکترومغناطیسی، نوری و فراصوتی برای تحریک سلول‌های عصبی مغز کاربرد دارند. ابن روش‌ها به عنوان راه حل‌هایی با ارزش برای بهبود اختلالات حرکتی ناشی از سکته، اعتیاد، میگرن، افسردگی، وزوز گوش، دردهای مزمن و سایر موارد مشابه پیشنهاد شده است .

توسعه این روش در کشور می‌تواند جایگزینی برای کاشت پروب درون مغز با عمل جراحی باشد که ضمن حذف خطرات ناشی از فرآیند جراحی و کاهش صدمات می‌توان ناحیه مورد نظر را به صورت غیر تهاجمی تحریک کرد.

پذیرش طرح‌های محققان برای حضور در این چالش از مرداد ماه سال جاری آغاز شده است و ۲۵ دی ماه مرحله نخست داوری در آزمایشگاه نقشه برداری مغز است. همزمان با داوری طرح‌ها، شرکت کنندگان به مدت بیست دقیقه فرصت دارند ، مستندات و شبیه­‌سازی رایانه­‌ای ایده خود برای ارزیابی حضوری ارائه کنند.

در این مرحله و پس از داوری تخصصی، به ۵ تیم برتر در مدالیته الکتریکی که با شایستگی بیشتر از سایر طرح‌ها نتایج خود به همراه پیشنهاد پیاده‌سازی فیزیکی طرح مدنظر را ارائه و از آن دفاع کرده باشند، مجوز ورود به مرحله دوم داده خواهد شد تا با استفاده از حمایت مالی ستاد برای پیاده ­سازی عملی ایده خود و دریافت جایزه نقدی ویژه به رقابت بپردازند .

همچنین مرحله دوم این چالش به ساخت دستگاه در مدالیته الکتریکی و آزمایش آن اختصاص دارد. برگزیدگان داوری تخصصی مرحله اول، ۴ ماه فرصت دارند تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک نمونه آزمایشگاهی برای پیاده‌سازی ایده پیشنهادی خود ارائه کنند .

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵



اخبار مرتبط:

* امکان تحریک غیرتهاجمی سلول‌های عصبی در نواحی عمقی مغز

*طرح "تحریک نواحی عمقی مغز با روش‌های غیرتهاجمی" ‌کلید خورد

*رقابت برای ساخت سیستم تحریک غیرتهاجمی مغز در کشور آغاز شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات