دانش نوروساینس کشور چند پله ارتقا یافت

دانش نوروساینس کشور چند پله ارتقا یافت

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز با حضور در دانشگاه علم و صنعت از دستگاه «پاراسایکلینگ» که زیر نظر عباس عرفانیان رییس شرکت سامانه‌های الکترونیک عصبی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت به تولید رسیده است، رونمایی کرد.

ستاری در این مراسم با اشاره به این‌که تلاش ما حمایت از صاحبان ایده، خلاقان و نیروی انسانی فوق‌العاده ای است که درکشور وجود دارد، گفت: ما در کشور نیروهایی داریم که با امکانات کم اما انگیره‌ای قوی کارهایی کرده‌اند بزرگ و ستودنی که مشکلی از مشکلات مردم را رفع می‌کند.

وی ادامه داد: این دستگاه پیشرفته که به همت دانشگاه علم و صنعت تولید شده از فناوری پیشرفته‌ای بهره می‌برد و توانمندی کشور در علوم و فناوری اعصاب را ارتقا داده است. به مدد این دستگاه، افراد مبتلا به ضایعه نخاعی، قادر خواهند بود روی پای خود بایستند و گام بردارند.

توانمندی تجهیزات پزشکی با فناوری پیشرفته

به گفته ستاری، بسیاری از تجهیزاتی که فناوری بسیار بالایی دارند و جزء چالش‌های اصلی حوزه سلامت محسوب می‌شوند در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، ایران‌ساخت می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: ساخت تجهیزات پیشرفته در قالب طرح‌های کلان ملی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شود و تعداد قابل توجهی از این محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان روانه بازار شده است.

ستاری با بیان این‌که‌بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه بهداشت و درمان، رفع موانع پیش روی درمان بیماری‌های ضایعه نخاعی است، گفت: با کمک دانش به مدد این افراد آمده‌ایم و با تولید تجهیزات ایران‌ساخت، کاری کردیم که کسانی که توانایی حرکت ندارند بتوانند به این مشکل فائق شوند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: شرکت‌های زیادی در قالب طرح‌های کلان ملی فناوری‌ با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد دارند و به زودی بسیاری از تجهیزات حوزه بهداشت و درمان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با اشاره به این‌که هر هفته از یک یا دو دستگاه جدید در حوزه درمان رونمایی می‌کنیم، تاکید کرد: تمام این تجهیزات تولید شده در شرکت‌های داخلی طراحی و تجاری‌سازی شده‌اند. امروز بسیاری از تجهیزات با فناوری بالا که مورد نیاز صنعت بهداشت و درمان است در داخل کشور و به همت متخصصان داخلی به تولید می‌رسد.

ستاری درباره برنامه‌های آتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای معرفی دیگر دستاوردهای حوزه سلامت، گفت: در آینده‌ای نزدیک معرفی دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزی سی‌تی‌اسکن، الکتروشوک، همودیالیز، دستگاه‌های شتاب‌دهنده و بسیاری از تجهیزات پیشرفته را داریم که به زودی وارد بازار می‌شوند.

به گفته ستاری، حرکت جدی در شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شده است که این حرکت به خوداتکایی کشور در رفع نیازهای اساسی می‌انجامد.

ستاری، با اشاره به فناوری دستگاه پاراسایکلینگ، بیان کرد: این دستگاه که به همت دانشگاه علم و صنعت تولید شده تکنولوژی خاصی دارد و دانش نوروساینس کشور را چند پله بالا برده است. به کمک این دستگاه افراد ضایعه نخاعی خودشان با کمک عضلات خود می‌توانند روی پای خود بایستند و راه بروند.

به گفته رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمونه پیشین این دستگاه روانه بازار شده است؛ اما برای ورود دستگاه‌های توانبخشی به بازار باید کمک‌های مالی دولتی افزایش یابد تا اینکه افراد در منزل هم بتوانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

ستاری ادامه داد: عمومیت این دستگاه از پاراواک که نمونه پیشین این دستگاه است بیشتر است و برای ضایعات نخاعی گردن و فلج کامل هم به کار می‌رود و این معلولان به کمک دستگاه فعلی می‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: ما تلاش کردیم با حمایت از تولید این دستگاه، بخش کوچکی از مشکلات جامعه را پاسخ دهیم قدرت دانش به ما کمک کرده است که بتوانیم گره‌ای از جامعه توان‌یابان باز کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: تولید این دستگاه جزء طرح‌های کلان ملی فناوری است و برای این تکنولوژی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک مالی از معاونت علمی ارائه شده است.


پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات