اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای شرکت های دانش بنیان

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال خط اعتباری برای شرکت های دانش بنیان


معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، از اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال خط اعتباری در ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری به منظور پاسخگویی به درخواست‌های کمتر از پنج میلیارد ریال شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ سیاوش ملکی فر روز دوشنبه در نشست معرفی خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خراسان گفت: این میزان خط اعتباری از پارسال تاکنون اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت هدفمند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد، افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز که هم اکنون به ۳۸ صندوق در کشور رسیده است به گونه‌ای نمونه کوچک شده صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که قید حمایت صرف از شرکت‌های دانش بنیان را ندارند و به شرکت‌های فناور هم می‌توانند خدمات حمایتی و کمک ارائه دهند.

ملکی‌فر ادامه داد: این صندوق‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند و می‌توانند همانند نظام بانکی به شرکت‌ها تسهیلات و کمک بدهند.

وی گفت: در قالب اختصاص خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری ۲ صندوق فعال در استان خراسان رضوی شامل "سلامت ثامن" و "خراسان" طی پارسال و امسال در مجموع ۷۱۰ میلیارد ریال خط اعتباری و ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ارائه به متقاضیان دریافت کرده‌اند تا از شرکت‌های فناور و دانش بنیان کوچک حمایت کنند.

ملکی‌فر با بیان اینکه صندوق نوآوری موضوع ماده پنج قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بوده و به نوعی خانه شرکت‌های دانش بنیان است، افزود: در این قانون اشاره شده که علاوه بر مشوق‌های مالیاتی و  گمرکی یک صندوق با سرمایه اولیه ۳۰ هزار میلیارد ریال برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، تشکیل شود.

وی ادامه داد: این قانون در سال ۸۹ تصویب شد و در سال ۹۱ اساسنامه صندوق به تصویب شورای نگهبان رسید و در سال ۹۳ نیز پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان آغاز شد.

ملکی‌فر گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی از نظر ماهیتی یک نهاد سرمایه‌ای، عمومی و غیردولتی است که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و ریاست هیات امنا بر عهده رییس جمهوری بوده و هیات عامل نیز ذیل هیات امنا قرار دارد و ساختار آن به هیچ وجه زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات صندوق را در چهار دسته کلی تسهیلات، سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و ضمانتنامه تقسیم بندی کرد و افزود: خدمات حوزه توانمندسازی، خدمات بلاعوض صندوق را شامل می شود.

وی با اشاره به رویکرد جدید هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی مبنی بر حضور فعالانه صندوق در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور گفت: در این خصوص تلاش شد به جای آنکه صندوق منتظر باشد شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این زیست‌بوم به صندوق بیایند، خود به سراغ آنها برود، علاوه بر این یکی از انتقادهایی که شرکت های دانش بنیان همیشه از صندوق داشتند، این بود که فرآیند دریافت خدمات از صندوق طولانی تر از حد طبیعی است و این امر باعث میشد برخی از شرکت های دانش بنیان به سراغ خدمات صندوق نیایند.
ملکی فر افزود: با هدف رفع این مشکل و با تقسیم‌بندی شرکت‌های متقاضی به گروه‌های مختلف، صف انتظار دریافت تسهیلات از صندوق را کاهش داده‌ایم.

بیش از چهار هزار نفر در ۳۴۰ شرکت فناور و دانش بنیان در این پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعال هستند آغاز کرده است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات