چگونگی مدیریت ریسک فناوری‌های جدید در داده‌ورزی فرادیس البرز از زبان مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های راهبردی این شرکت

چگونگی مدیریت ریسک فناوری‌های جدید در داده‌ورزی فرادیس البرز از زبان مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های راهبردی این شرکت

ازآنجایی‌که شرکت فرادیس البرز نیز سال‌هاست که یکی از بازیگران اصلی ماشین‌های بانکی در ایران است، توجه به رویکرد این شرکت در برنامه‌ریزی برای حفظ این جایگاه، می‌تواند حائز اهمیت و توجه باشد. و کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فرادیس البرز درباره نگاه فرادیس البرز به آینده و فعالیت‌هایی که در راستای رسیدن به اهدافشان انجام می‌دهند، صحبت کردیم و به چالش‌هایی که واحد برنامه‌ریزی این شرکت با آنها روبه‌رو است نیز پرداختیم. برنامه‌ریزی شامل بررسی وضعیت فعلی سازمان، بازار، رقبا، مشتریان و … نیز تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت و اولویت‌بندی آنها و پیش‌بینی عملیات سازمان و تعیین مسیرها و روش‌های موردنیاز جهت انجام آنها به‌منظور تحقق اهداف تعیین شده است. به گفته لطفی، چون نگاه واحد برنامه‌ریزی به آینده است و آینده نیز با تغییر همراه است، همواره شرکت با چالش‌هایی مواجه می‌شود چراکه تغییر و تحول با چالش همراه است. او در این باره این‌طور توضیح داد: «تغییر همواره با مقاومت و ایجاد ابهام و مسئله همراه است، درنتیجه شرکت باید آمادگی و توانایی رفع ابهامات ایجاد شده و پاسخگویی جهت حل این مسائل را داشته باشد؛ یعنی برای مثال اگر بانک‌ها با موضوعات دیجیتالی شدن تحت‌فشار هستند و برای آنها دغدغه مهمی حساب می‌شود و نیاز به برنامه‌ریزی در این راستا دارند، ما نیز به‌نوبه خود به‌عنوان شرکتی که فناوری‌ها را در اختیار بانک قرار می‌دهیم، باید از قبل آمادگی رفع دغدغه‌های مشتریان در این حوزه را داشته باشیم و به نحوی عمل کنیم که با توجه به نیازهای بانک‌ها، وضعیت موجود خود را تطبیق دهیم. درواقع چون تغییر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانک‌ها زیاد است، برای ما نیز به‌عنوان شرکتی که محصولات بانکی ارائه می‌دهد، تغییر زیاد است؛ درنتیجه نگاه و وضعیتی که ما در قسمت برنامه‌ریزی با آن درگیر هستیم، این است که چگونه می‌توانیم با این چالش‌ها روبه‌رو شویم و بر آنها غلبه کنیم و برای این کار به چه ابزارهایی نیاز داریم و برای اینکه شرکت فرادیس البرز همچنان نقش خود را در نظام بانکی به پررنگی بازی کند، باید چه مواردی را رعایت کند و انجام دهد.» شرکت فرادیس البرز تغییر را چگونه مدیریت می‌کند، توضیح داد: «درست است که مواجه‌شدن به گفته مدیر برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های راهبردی شرکت فرادیس البرز، تغییر جنبه افزایشی دارد یعنی می‌تواند به‌طور مستمر به شکل نقطه‌ای اتفاق افتد ولی تحول این‌طور نیست و موقعی اتفاق می‌افتد که دیگر نمی‌توان به روش قبل کار را ادامه داد. برای مثال پرداختن به موضوع «چابکی» به‌عنوان بحثی که در سازمان‌ها مطرح است و استقرار آن مستلزم درک خوبی در داخل سازمان است؛ درنتیجه برای چابکی باید یک برنامه تحول در سازمان‌ها اجرا شود و این چیزی است که در فرادیس البرز در حال پیاده‌سازی است. لطفی با اشاره به اینکه در حال تهیه پیش‌نویسی از برنامه استراتژیک شرکت هستند، گفت: «در حال نوشتن سند Purpose هستیم که تا پیش از این نداشتیم و خیلی از سازمان‌ها نیز آن را ندارند. او با اشاره به اینکه در شرکت‌های ایرانی، فقدان سند Purpose احساس می‌شود، توضیح داد که شکل‌گیری شرکت خدمات انفورماتیک برای ایجاد تحولی در نظام بانکی کشور بود که با دغدغه‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو بود که خوشبختانه به‌خوبی پیاده‌سازی شد و نقش موثر این شرکت در تحول نظام بانکی کشور غیرقابل‌انکار است ولی تحول در صنعت بانکی کشور تمام نشده و اکنون موضوع تحول دیجیتالی مطرح است. بدین ترتیب اگر سند Purpose، تحول نظام بانکی را نشانه بگیرد، بسیاری از حرکت‌های آتی شرکت مشخص می‌شود؛ یعنی اینکه شرکت تمرکز می‌کند که الگوهایی تحول آتی را کشف کند و دریابد که چگونه باید در برابر آنها رفتار کرد؛ یک مسیر حرکتی مستمر و روبه‌جلو. لطفی با اشاره به اینکه فرادیس البرز نیز به‌عنوان شرکتی که محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد، گفت: «در فرایند حرکت بانک‌ها به سمت تحول و بانک دیجیتال، شرکت فرادیس البرز نیز درگیر این ماجرا است و باید متناسب با شرایط جدید تغییراتی را در شرکت انجام دهیم و محصولات و خدمات دیجیتالی که نیازمندی‌های بانک‌ها است را در اختیار آنها قرار دهیم.» او گفت: «نکته مهم این است که نیازی نیست هدف‌هایمان را برای ۲۰ سال آینده ببینیم بلکه می‌توانیم کوتاه‌مدت برای آنها برنامه‌ریزی کنیم که این مورد نیز به داشتن سند Purpose برمی‌گردد که نشان می‌دهد برای چه مقصودی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.» ، توضیح داد: «همان‌طور که می‌دانید یکی از کارهای واحد برنامه‌ریزی شرکت، پیش‌بینی آینده است که آینده نیز با تغییر و تحول همراه است درنتیجه ما باید بتوانیم با تمام توان چالش‌های این تغییر و تحولات را مدیریت کنیم. به عقیده من، در حال حاضر در شرایطی هستیم که اگر به سمت نوآوری نرویم، ریسک‌هایمان بیشتر است؛ درست است که ورود به یکسری مسائل جدید با ریسک همراه است ولی مکانیسم‌هایی برای مدیریت ریسک‌های موجود، وجود دارد؛ برای مثال کارشناسان و تحلیلگران می‌توانند نوآوری را قبل از ورود سازمانی به آن، تحلیل و بررسی کنند تا بدنه بانک یا شرکت درگیر یک سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری سنگین و اشتباه نشود. و به‌تبع آن شرکت فرادیس البرز در این دوران طولانی مسئولیت‌های سنگینی را ایفا کرده‌اند و اعتبار خوبی را نیز در نظام بانکی توانستند کسب کنند. این مسیر می‌تواند ادامه‌دار باشد و با استفاده از نوآوری‌های جدید شرکت فرادیس البرز همچنان می‌تواند یک شریک مطمئن فناوری برای بانک‌ها باشد.» در حال حاضر این شرکت رتبه اول در حوزه فروش و ارائه خدمات پس از فروش انواع خودپرداز در کشور را دارا است و در سال جاری نیز با توجه به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده این شرکت با حضور فعال در حوزه کیوسک‌های بانکی و انعقاد قرارداد با بزرگ‌ترین بانک‌های کشور رشد قابل‌توجه‌ای نسبت به رقبا داشته و به یکی از بازیگران اصلی در این بخش تبدیل شده است.

متن کامل خبر در سایت راه پرداخت

    منبع خبر

    راه پرداخت

    راه پرداخت

    رسانه فینتک ایران

      نظرات