مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد شهادت فرمانده نیروی هوایی برگزار شد

مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد شهادت فرمانده نیروی هوایی برگزار شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهید ستاری، پانزدهم دی ماه، برای بیست و پنجمین بار، داغ از فراغ شهیدان آسمانی نیروی هوایی شد. امسال اما داغ دیگری نیز آتش دل را شعله‌ور کرد. ایام شهادت سرلشکر منصور ستاری و یارانش، با پیوستن سردار سپهبد قاسم سلیمانی به خیل یاران شهیدش مقارن شده است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، به رسم سال های پیش میزبان جمعی از خانواده های شهدای سانجه هوایی و فرماندهان ارتش شد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده آجا، عزیز نصیرزاده فرمانده نهاجا، خانواده‌های شهدا و جمعی از همرزمان این شهید از مهمانان این مراسم بودند

ستاری یک نخبه و فرد جهادی بود

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم با بیان این‌که شهید ستاری یک فرمانده نخبه و جهادی است ، ادامه داد: شهید ستاری یک فرمانده نخبه راهبردی و جهادی بود و در تمام دوران فعالیتش در نیروی هوایی، کارهایی را شروع کرد که امروز محصول و ثمره شیرین آن را برداشت می کنیم. ایشان پایه‌گذار و طراح کارهای ارزشمندی شد که حاصل حاصل نگاه بلندشان بود.

وی با اشاره به ضرورت برخورداری از قدرت راهبردی در جهان امروز افزود: شهید ستاری خوب می دانست که سازوکار نقش‌آفرینی در صحنه جهانی سال‌های آینده با چه نیازهایی مواجه هستیم. همان روزی که ایشان جهاد خودکفایی را پروبال دادند و دانشگاه هوایی را ایجاد کردند شاید کمتر کسی از اهمیت این کارها آگاهی داشت اما او می دانست ما نیازمند قدرت هستیم و باید از قدرتی راهبردی برخوردار باشیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: کشورهای قدرت‌طلب در نظام بین الملل برای این که موقعیت بهتری برسند با یکدیگر سر منازعه دارند، ما به دعوای آن ها کاری نداریم اما در معرض این مجادله و مواجهه هستیم بنابراین می‌بایست از قدرت برخوردار باشیم تا از استقلا، توانمندی و ظرفیت‌هایمان صیانت کنیم. شهید ستاری از همان زمان بر اهمیت این موضوع به خوبی آگاه بود.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان این‌که شهید ستاری در حالی این اندیشه بلند را داشت که فرمانده با زیر بیست سال خدمت بود گفت: همت بلند، اراده، شهامت، شجاعت، جسارت، اندیشه و اعتقاد برای خدمت به کشور داشت که این اندیشه‌ها را راهبردی و عملیاتی کند و اعتقادی راسخ داشت که به کشور خدمت کند.

وی با اشاره به رشد چشمگیر محصولات دفاعی ساخته شده در داخل کشور و با کم‌ترین اتکا به خارجی‌ها گفت: پیش از پیروزی انقلاب، ۳۰ محصول دفاعی داشتیم که همه غیر هوایی داشتند. در تعمیر و نگهداری این تجهیزات به خارجی ها وابسته بودیم.

وی ادامه داد: امروز اما بیش از ۱۵۰ محصول دفاعی پیشرفته داریم که حدود ۷۰ محصول در حوزه هوایی، ۳۰ محصول پدافندی، ۳۰ محصول موشکی و ۱۵ محصول فضایی هستند. این تجهیزات که عمدتا در داخل کشور تولید می‌شوند، بر پایه فکر و احساس نیاز بزرگانی چون ستاری ایجاد شده‌اند. کسانی که پیشتاز میدان بودند، نیاز را با عمق وجود احساس و راهبردها را تدوین کردند تا امروز به چنین توانمندی رسیدیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه فرماندهان نخبه‌ای چون شهید ستاری را درس بزرگی برای جوانان امروز دانست و گفت: جوانان این کشور باید خوب بیاموزند و خوب تصمیم بگیرند. این موضوع باید بر زبان ما بیاید که شبیه شهدای بزرگی چون ستاری، سلیمانی، یاسینی و اردستانی شویم. اگر تصمیم کرفتیم بدانیم خدای متعال همه زمینه ها را فراهم می کند که این موضوع تحقق یابد.

سردار سلیمانی حائز بالاترین فیض خداوند شد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سپهبد قاسم سلیمانی را از مصادیق بارز و ارزشمند فرهنگ شهادت دانست و گفت: سردار سلیمانی شهید راه مبارزه با تروریسم و ظلم بود. اگر او و همراهانش در میدان نبودند، بنا نبود آتش داعش که به دست آمریکا شعله ور شده بود، خاموش شود.

وی با بیان این‌که با فرماندهی مدبرانه و مقتدرانه شهیدانی چون سردار سلیمانی این جرثومه فساد از میان رفت، ادامه داد: آمریکایی‌ها از نابودی دست پرورده‌شان ناراحت و بیم‌ناک بودند.قرار بود سال ها این گروه فاسد را حمایت کنند که به مدد شهیدانی چون سردار سلیمانی به هدف شوم خود نرسیدند. امروز ارزش کار این سردار شهید و همراهانش برای جهان روشن است و همین هایی که سکوت یا کار وحشیانه آمریکا را تایید کردند بر این حقیقت آگاه هستند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: ملت ها خواهند فهمید آمریکا با هدف حمایت از داعش، سردار سلمیانی و سران محور مقاومت را به شهادت رساند. شهادت اما راه را بر اندیشه‌های شوم و پلیدشان بشته است و همان طور که بیست و پنجمین سال شهادت شهید ستاری را داریم این مسیر ادامه خواهد یافت.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان این‌که شهادت و یاد شهیدان از ارزنده‌ترین جایگاه نزد خداوند متعال برخوردار است، افزود: افتخار می کنیم که شیعه ایم و شهادت بالاترین فیض در مکتب شیعه است. استقلال و کیان ایرانی و انقلابمان، الهام گرفته از همین مسیر و مکتب است.

وی با اشاره به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و جمعی از یاران جبهه مقاومت عراق، افزود: راه و فرهنگ شهادت، دشمنان را آن چنان در تنگنا گذاشته است که امروز شاهد یک حرکت بسیار احمقانه از سوی آنان هستیم. دستور ترور یک فرمانده عالی به صورت رسمی همراه با میزبان جنایتی است که در هیچ جای تاریخ دیده نمی‌شود. دستور یک عمل تروریستی از سوی دولت و ارتش جنایتکار آمریکا بار دیگر نام آنان را به عنوان کثیف‌ترین و شقی‌ترین تروریست‌ها ماندگار کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اگر با این عمل جنایتکارانه برخورد نشود قطعا به این حرکات ادامه خواهد داد، اظهار کرد : امروز در مقابل این واقعه و شهادت همه دنیا مسئول است و بدانند اگر سکوت یا همراهی پیشه کنند اهم‌پای جنایت‌کاران‌اند و چنین جنایت‌هایی مجددا تکرار خواهد شد.

وی افزود: کسانی که ردی از تایید این عمل وحشیانه در کلامشان دارند، بدانند این نگاهشان در تاریخ ثبت خواهد شد. همان طور که به صدام سلاح شیمیایی دادند که علیه ملت ایران استفاده شد و در تاریخ ثبت شد. این مرحله خواهد گذشت اما آن هایی که این جنایت را انجام دادند بدانند تقاص این جنایت را پس خواهند داد و در جای جای نقاطی که نیروی های مقاومت فعال هستند پاسخ در خور خواهند شنید و آن هایی که این عمل جنایتکارانه آن هاتایید می کنند بدانند در این جنایت سهیم اند.

ستاری یک نخبه تمام عیار بود

امیر سرتیپ نصیرزاده در این مراسم با بیان این‌که جمعی از فرماندهان جبهه مقاومت با جنایات شقی ترین و ظالم ترین دولت ها به خیل شهدا پیوستند ، افزود: با شهادت سردار سلیمانی، فرد نخبه و غرور آفرینی را از دست دادیم که از ارزنده‌ترین سرمایه‌های ارزشمند این کشور بود.

فرمانده نهاجا ادامه داد: تاریخ ایران از این دست افراد نخبه و ارزشمند بسیار داشته است. فرماندهانی که تک تک آن ها نخبه و ارزشمند بودند. شهید ستاری مبتکر تاکتیک های پیشرفته پدافندی و کسی که زیرساخت های اساسی و به یاد ماندنتی از جمله دانشگاه علوم و فنون هوایی را به یادگار گذاشت، از همین دست نخبگان بود.

وی با بیان این‌که همراهان این شهید والامقام همچون شهید علیرضا یاسینی با ۲۷۵۹ ساعت پرواز جنگی و شهید اردستانی با رکورد ۷ سورتی پرواز در یک روز و ۴۰۰ ماموریت برون مرزی مرزهای نوآوری و شجاعت را درنوردیدند، ادامه داد: شهید شجاعی که زیرساخت‌های مهمی مثل خور بیرجند را از خود به یادگار گذاشتند و دیگر همراهان ایشان همه از بهترین های نیروی هوایی بودند که به خیل عظیم شهداپیوستند.

سرتیپ نصیرزاده با اشاره به راه آموزنده شهیدان راه دفاع مقدس و مقاومت گفت: آنان در مسیر مهم و بارارزشی گام نهادندو باید نیروی انسانی تربیت کنیم که بتوانند جای خالی خالی امیران و سرداران نخبه را پر کنند. باید فرزندان این کشور به ارزش و جایگاه خود پی ببرند و به یکی از قهرمانان کشور همچون ستاری ها، سلیمانی ها اردستانی ها یاسینی ها و بدل شوند.

تقدیر و تجلیل

در مراسم بیست و پنجمین سالگرد عروج آسمانی سرلشکر شهید «منصور ستاری» و همرزمانش با حضور سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع، امیر سرتیپ «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ «حسن شاه‌صفی» جانشین رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ پردیس فرمانده اسبق نهاجا، امیر سرتیپ «علیرضا الهامی» جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از خانواده‌های شهدای حادثه سقوط هواپیما در ۱۵ دیماه‌ ۱۳۷۳ تجلیل شد.

امیرسرلشگر منصور ستاری در ۱۵ دی ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی و همرزمان اش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: www.sattari.ir

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات